Daermond

Information

  • Namn: Daermond
  • Ålder: 31 år
  • Folkslag: Människa
  • Födelseort: Han är uppväxt i mindre stad i Karm.
  • Yrke: Legoknekt, jobbar just nu som livvakt i Me’erisia.
  • Lojalitet: Just nu.. Drottning Isra. ( i annat fall högst bjudande / hos den han vinner mest på att tjäna)
  • Civiltillstånd: Ogift
  • Spelas av: skuggflamma/anne

Fysisk beskrivning

Utseendemässigt skiljer han inte mycket från den gemene mannen eller krigaren, men de flesta håller med om att han är attraktiv och stilig. Visst har han dragit på sig ett och annat ärr, varav två väldigt ögonfallande på hans högra ansiktshalva. Han håller håret kort för att det är smidigast så, ibland bär han en coif över håret även om han är ledig. Han bär praktiska och funktionella kläder, inte speciellt utsmyckade (om han inte plundrat något fint). 

  • Längd: Strax under 1,90 m
  • Kroppsbyggnad: Hunk
  • Ögonfärg: Honungsfärgade / ljusbruna
  • Hårfärg: Mörkbrun

Bakgrund

Han är son till en smugglare och växte upp i en mindre kuststad på Isilas halvö, Karm.  Daermond har nästan inga minnen av sin mor, eftersom hon dog i barnsäng när hon födde hans 5 år yngre bror Eohric. Det här innebar att de två pojkarna blev uppfostrade av sin far, Edgar Rännare. Daermond har mer eller mindre växt upp på en båt och lärt sig leva på de rullande vågorna.

De två pojkarna lärde sig snabbt att förbjudna varor kan förvandlas till skinande mynt. De lärde sig att arbeta i skuggorna, men då ovetande om att de agerade med livet som insats. Edgar tog inte med dem på de allra farligaste uppdragen, istället tog deras faster hand om dem. Även om fastern och hennes familj var inblandade i Edgars affärer, så var det inget som de som barn uppfattade. Fastern och hennes familj försörjde sig som handelsmän. Det var genom hennes kontakter som Edgar kunde sälja de smugglade varorna.

När Daermond var 13-14 år började han tröttna på livet som smugglare och månglare. Eftersom världen är fyllt med konflikter och krig, valde han att ansluta sig till ett kompani legoknektar. Kompaniet leddes då av hans kusin Randal och det var inga svårigheter för Daermond att komma in i gruppen. Han trivdes med ett liv som inte utspelade sig i skuggorna eller i stadens vimmel. Det visade sig att han föredrog det slipade stålets sång. Resten är historia… Kompaniet reste dit där det funnits behov av beväpnat manskap. Ibland har det varit stora fältslag, ibland har det handlat om att försvara en by från plundrande svartblod. Kompaniet blev senare känt som Tvenne Klingor och idag styrs kompaniet av Randal’s dotter: Jerea Stålkrans.

Han och en handfull andra från kompaniet lockades av rykten om snabba pengar fanns att tjäna på i oroligheterna i Me’erisia. Kompaniet skrev nyligen ett kontrakt med Drottning Isra, så där är Daermond nu.

Personlighet

Daermond är en skicklig krigare och som de flesta hyrsvärd är han ombytlig, trolös och brutal. Snabb till ilska. Hänsynslös. Han har en svart humor och en pragmatisk inställning. Han är likgiltig till moral och någon form av moral tycks även vara frånvarande hos honom. Det här draget hos honom ska man inte förväxla med omoral, där någon agerar trots att de vet att de gör något som de tror eller vet är fel. Till exempel kan en sten användas både för bra eller dåliga ändamål, men själva stenen är varken bra eller dålig. I det här fallet är Daermond stenen, som man kan använda med både gott eller ont uppsåt.

Daermond är lojal på sitt eget sätt, men han bryr sig inte mycket om lagar. Han är impulsiv och har en viss karisma, han är medveten om att han ser bra ut och att det har viss påverkan på dem som han möter ibland.

Förmågor

Han har tack vare sin uppväxt i den undre världen lärt sig ett och annat. Daermond är gatusmart, men han kan med nöd och näppe skriva sitt egna namn. Eftersom han spenderat många år till havs, har han blivit väderkänslig. Med lätthet kan han t.ex läsa moln och veta vad det kommer bli för väder. Hans främsta fördel är hans fallenhet för strid, han är skicklig med svärdet i sin hand och dessutom är han dubbelhänt. Vilket innebär att han slåss lika bra med svärdet i vänster hand, som i höger.

Svagheter

  • Smärtkänslig
  • Han lider av höjdskräck.
  • Viskande/hes röst; på grund av en skada på stämbanden, så hörs hans röst inte långt. Under normala förhållanden så hör man honom utan problem, svårare blir det att höra vad han säger om det är mer sorl. Skadan har gjort att han helst inte pratar så mycket i överhuvudtaget.

Post your comment

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.