Post has published by Rakel
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2019

    Vem räknar dagarna när tiden förlorar sin mening. När det inte finns någon anledning längre att kliva ur sin säng. Världen hade bestämt sig för att fortsätta utan honom. Glömma bort honom och blicka framåt. Vidare. Som om han inte vore något mer än ett illasinnat minne.

    Genom ett smalt fönster kikar solen in över golvet och kryper ljudlöst sin väg från ena sidan rummet till andra i ett långt stråk medan dagen går mot natt och dag igen. Det slutar inte, det pågår i ett evighetshjul. Ingen har beordrat ett slut för hans del. Ingen hade släckt hans ljus. Ingen hade sagt att det skulle komma en dag när solen skulle sluta lysa över honom. De hade inte sagt att det skulle komma en dag av förlåtelse när dörren skulle låsas upp för sista gången. De hade inte sagt något sådant till honom.

    Och när mörkret lagt sig i rummet kunde han fortfarande se ljusspelet av facklorna utanför, under dörrspringan som ett avlägset hopp.

    De säger att han har förlorat förståndet. De sa att han kanske aldrig haft något. Att han hade blod på händerna som aldrig skulle kunna tvättas bort. Bortglömd och inlåst i ett tornrum.

    I början hade han protesterat vilt och galet. Inlåst i ett rum med en målad tavla av släkten Belsante. De som blivit mördade i sömnen och han hade rivit den sönder i stycken. Kanvasduken hänger i strimlor ner från en guldkantad ram, men på var sin sida står de, som små barn. Saskia och han själv. De som överlevt, som gudarna lovat ett imperium med rikedomar bortom förstånd. Var har den drömmen tagit vägen.

    Han sitter i sin långa vita nattsärk och lössittande pantalonger vid sin chiffonjé med händerna knäppta över bordet när han hör ljudet av nyckelvredet till sin dörr.

    Vendrik vänder sin renrakade haka men de skarpa dragen har mer vuxit in sig i hans ansikte. Inte riktigt den yngling han än gång varit. Korpsvart hår faller längre utmed hans bleka porslinsblanka hy men med ögon som förlorat sin eld. “Vem där?”

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Tjänarinnan placerade lyktan i hållaren på väggen, vid sidan av dörren. En vakt hade följt med, Saskia var osäker på hur hennes bror skulle reagera. Hon hörde hans röst på andra sidan och la handen mot dörren. Hennes varma hand vilar mot det sträva träet, snart följer resten av hennes kropp. Hon lutar sig mot dörren, tryckte kinden mot den. År av användande hade gjort dörren slät, men hon kände träets ådring. Slöt ögonen och lyssnade på ljuden innanför. Samtidigt hon fattade mod. Den bilden hon hade av sin bror skulle kanske skilja sig från vad som fanns på andra sidan. Bakom henne hörde hon att vakten och tjänarinnan rörde oroligt på sig. Kunde inbilla att de utbytte frågande blickar med varandra. Saskia rätade på sig, tog ett halvt steg tillbaka. Handen vilade fortfarande kvar mot dörren. Hon var nervös. Kunde känna hur hennes hjärta slog korta, snabba slag och hennes andetag blivit ytliga.

    “Det är jag..” hon lyssnade på fler livstecken från honom på andra sidan. “Bror, får jag komma in?” Även om det var hon som höll nyckeln till hans frihet, bokstavligen höll den i sin andra hand, ville hon ändå ta hänsyn till hans känslor. Järnnyckeln blev varm och fuktig i hennes hand. Hon lutade sig närmare dörren igen, lutade sin panna mot den. “Nicholai är död.” Nyheterna om Loradon hade nått henne imorse, Men Saskia hade inte hört något om sin makes öde ännu. Mycket hade hänt, så mycket medan han suttit inlåst i det gamla tornet. Hon lyfte nyckeln osäkert mot nyckelhålet, väntade osäkert. Ville han träffa henne?  Skulle han hata henne? Oavsett om han ville träffa henne eller inte, kunde hon inte tillåta att hennes bror skulle sitta inlåst i ett torn. De hade sagt att han blivit galen, men vem skulle inte blivit påverkad av vad som hänt? De båda var inget annat än produkterna av olyckliga omständigheter. Hon älskade honom fortfarande, skulle alltid älska honom. Han var hennes bror, de enda (så vitt hon visste) överlevande släktingen. Blod är tjockare än vatten.

    Den långa ryggen rätas på nytt. Hon stoppar in nyckeln i låset och vrider om. Låset klickar metalliskt. Men hon avvaktar, öppnar inte dörren utan hans tillåtelse.

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2019

    Saskia.

    Iserions ros.

    Hjärtat slutar plötsligt slå.

    En hel värld av anledningar till systerns oväntade besök river genom sinnet innan han tillåter sig att andas igen. I stillhet får hennes röst eka för hans inre och låter tystnaden bli tills det att hon ber om hans tillåtelse.

    “Kom in” Säger han myndigt som att rummet han låsts till var en egen domän och hans värdighet fortfarande lika intakt.
    Han rättar till klädernas skrynkliga tyg och låter blicken falla till sin egen kropp, se hur han ser ut och sedan rummet.

    Fötterna får bättre grepp om golvet men innan han ska resa sig hör han Saskias röst nästan viska genom dörren. Ett dödsbud. Vendrik sjunker tillbaka i sin stol medan kugghjulen snurrar för hans inre. Avvaktar medan tungan möter tänder. Funderar över ödet Nicolaus kan ha mött. En impuls stiger snabbt att säga något syrligt men sjunker lika fort. “Han har dött?” Han hade aldrig varit en nära vän till von Breslau och hade aldrig haft mening att vara. Hans armé hade varit det enda av intresse men Breslaus intåg i Iserion hade bara resulterat i ömma tår och ett enskilt rum i sitt eget torn.  Han tillåter sig att sitta tyst ett ögonblick, lika tyst som det varit i hans rum i många månader nu. Så pass tyst att man låtit präster besöka hans torn.

    Det tar honom ingen tid att processa faktumet mer än det gör att betänka dess konsekvenser och följder.

    “Och…?” Rösten är så bekant kylig som den nog kunde vara ibland. Han kan inte hålla känslorna i styr. Nyfikenheten vill inte vänta till det att systern ska öppna dörren. Hur skulle historien kunna finna ett så abrupt slut. Vem bar hand för det besväret? Fanns det någon han borde tacka, en tanke som kvävs hårt av en annan. Den att hans syster för första gången sedan han blivit inlåst där i tornet delade med sig en nyhet om något som pågick i landet. I världen. Han borde inte skrämma bort henne.

    Efter ännu en tystnad tar han till orda igen.

    Är du skadad?” En naturlig följdtanke. Eller möjligen någon hon kände. Behövde hans syster en axel och inte fann någon annan än hans? Det känns för honom alldeles orimligt. Hon har väl ett halvt hov av sällskapsdamer.

    Långsamt reser han sig från stolen. Låter knäppa händerna framför kroppen. Han kan höra att systern inte kommit dit ensam. Hon hade säkerligen vakter med sig och han vet inte säkert vad han kan vänta. Ska hon leda honomtill galgen och säga adjö?

     

    • This reply was modified 4 år, 4 månader sedan by Rakel.
  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Hon blev lättad och glad över att hon fick komma in. Saskia tryckte ner och tryckte upp dörren, hon blir stående på tröskeln och lät sina ögon vänja sig vid det skumma ljuset i hans kammare. Det luktade instängt och hon såg på röran i rummet att han nått hopplösheten. Hon vände sig mot tjänarinnan och tog kläderna som de haft med sig. Nya kläder till honom. Det senaste snittet, modet och färgerna. Klädsamma färger för hans mörka drag. Han skulle inte se ut som en galning när han lämnade det här tornet. Vakten och tjänarinnan väntade utanför kammaren, men Saskia klev in. Hon la kläderna på hans obäddade säng, Saskia undrade när någon senast bytt lakan. Hans “Och?” fick henne att höja på ett ögonbryn och flytta blicken från sänglinnet.

    “Du förstår väl vad det betyder, Vendrik? Du behöver inte sitta här längre. Iserion är vårt. Kronan är min.”  Osagt hängde orden “Märehn ska ut” i luften. “Vi ska bygga upp Iserion, tillsammans!” Hon gick fram till honom när han rest sig och hon höll ut armarna, omfamnade sin bror och höll om honom hårt. Saskia hade saknat honom, trots allt som hänt. Han var hennes bror och den enda hon visste att hon kunde lita på. Iserion skulle resa sig ur askan, som en fågel Fenix. Pånyttfödd, stark. Men hon behövde sin bror vid sin sida för att lyckas med det.

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2019

    Vendrik står mellan den lilla sekretären och sängen. Rummet är inte väldigt stort men han har vant sig vid det. Funnit någon slags frid i det. Han följer sin systers väg in i det lilla rummet, hur kläder prydligt placeras på sängen, kläder av ädlare färger och mjukare tyg. och den svaga tanken om att även han skulle möta ödet fragmenteras. Självklart förstår han vad hans syster menar. Så mycket av sitt förstånd har han inte förlorat.

    “Någon kommer ta hans plats.” Det gör det alltid. Kort formas orden och han lockas av tanken att märkligt nog låta stänga dörren för sin syster som en ovälkommen dörr-till-dörr försäljare. Förändringens vindar är inte alltid av de populäraste slagen.  Själv hade han försökt, ung och impulsiv. Explosiv rent av. Vendrik har haft all tid på sin sida att riktigt rannsaka sig själv. Hans annars så blixtrande ögon fixerar sig vid systern. Kronan är din? “Iserion är vårt. Borde alltid ha varit.” Säger han med bitter ton. All den tid han frusits ut som.. som någon.. vanvettig. Men i stunden av nyfunnen frihet vet han inte om den drivkraft riktigt finns att i stora plotter göra något åt det. Med en rynka över näsbenet smeker han håret bakom örat och studerar sin syster med helt nya ögon. “Ska vi….?” Han är naturligtvis skeptisk. Eftersom systern ändå spelat en avgörande roll i beslutet att låta låsa in honom.

    Hon kunde likväl fortsätta och göra arbetet själv. Hennes varma armar omfamnar honom. Han avvaktar i kramen, förr hade en sådan omfamning gjort honom lyrisk nu såg han sin syster för den törnklädda ros hon var men ett leende börjar spela på läpparna när även hans armar fångar upp henne i en mer lös kram. “Är vi redan sams? Eller är det nu du hugger dolken i mitt hjärta genom ryggen?…. Ännu en gång.” Han hade alltid haft en flair för det dramatiska. Hon hade redan gjort det för honom en gång, kanske för hans egna säkerhet men det kändes lika mycket ändå.

    Vendrik släpper sin syster och riktar sig till kläderna som burits in. Tar tag i byltet och lägger det närmre sig på stolen. “Men det borde vara en Belsante som håller makten i Iserion och jag kommer stödja dig, syster, i det.”

    Han börjar knäppa upp knappar till sin vita särk och vilar blicken i både systern och tjänarinnan “Ni kan vända bort blicken om ni vill men jag planerar att byta om.”  Det skulle ge honom mer värdighet med något stiligt att klä sig i, så som han känner sig själv.

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Han tog kyligt emot henne. Hon klandrade inte honom, även om det fanns ovillkorlig kärlek som kom med blodsband, fanns det en minst lika naturlig rivalitet mellan syskon. Saskia släppte honom och suckade. “Det var inte mycket jag kunde göra för att hindra dem. Du förtjänade inte det här ödet.” Hon slog ut med handen mot rummet och suckade. Saskia behövde inte sin broders sympati, även om hon ville att han inte skulle vara vred på henne. Hon hade gjort vad hon behövt göra för att de skulle överleva, det måste han väl ändå förstå? “Sams? Allt jag gjort är för oss! Är du så blind?! Jag gjorde vad jag behövde för att vi båda skulle överleva.” Det var en triumf och hon ville dela den med honom. Hennes gröna blick avslöjar hennes korta irritation, ibland förstod han verkligen ingenting…? Skulle han någonsin förstå hur nära han var att bli undanröjd?

    Hon la händerna på varsin sida om Vendriks huvud och tvingade honom att se på henne. “De är döda, men vi lever. Du måste inte förlåta mig, gjort är gjort. Men vore det inte för min kärlek till dig skulle du ruttna bort här.” Det var troligen många som skulle ogilla henne beslutet att släppa ut Vendrik. Framförallt de ädlingar från Märehn som flyttat in..

    När han pratar om att byta om, höjer hon på ögonbrynen. Saskia nickar långsamt. “Gör så…” Saskia tog några steg mot dörren och tjänarinnan klev in, gick fram till Vendrik helt platoniskt för att hjälpa honom att klä sig. “Jag äter gärna middag i ditt sällskap.. Vi har mycket att prata om.” Saskia stod med ryggen mot honom och väntade på ett svar, sedan skulle hon lämna honom ifred med sin nyvunna frihet.

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2019

    Hon hade inte fel om den saken. Han förtjänade inte det här. Inget av det, även med familjen i livet hade han betraktats som en odugling, åsidosatt som ett svart får. Ingen uppskattade hans idéer, hans sätt att rädda riket från att smutsas ner av diverse parasiter. De förstod inte hans taktik men med tiden skulle de lära sig att älska den. Med tiden.

    “Jag är glad att du räddade dig själv” Uttrycker han sig bittert, i lika delar genuin uppskattning som pik. Men han sväljer den nu. Det kan vänta. Allt. Kan vänta. Det är säkerligen mycket till att tacka för hennes feminina list som fått henne att undgå hans öde. För de är familj fortfarande och om en föll i onåd med ‘övermakten’ föll oftast alla. Men han tänker inte underhålla sig med tanken för vilka tjänster och ting hon kan ha gjort för att undslippa. Det är en tanke han inte gärna ägnar sig åt alls.

    Medan systern håller hans kinder och försäkrar deras framtid kan han bara se henne i ögonen som den nya man han blivit. Hon är gift, ett gift som han måste leva med för resten av sina dagar. Kanske hade det varit en förtrollande uppenbarelse men det får han inte längre låta styra hans värld. Så blicken bottnar i avstånd, kyla men saknar den blixtrande intensitet den så ofta haft förr.

    “Jag vill inte veta vad du gjort” Det är svårt för honom att dölja ett visst mån äckel i rösten. Tanken att systern måhända horat sig för deras överlevnad. Han skulle inte veta och ville inte heller. “Men jag tackar dig för det…för den här dagen.”

    Tjänarinnan börjar sitt invanda arbete att klä av honom och även att blicken följer henne ibland vilar den som mest mot hans syster som en nagel i ögat. Hur kunde hans kött och blod vändas emot honom, köpas och förhandla med utomstående för att vara i deras nåd. Belsante borde inte behöva vara i någons nåd utan vara de som får andra att buga och vika ner i den allra mest vördnadsfulla respekt. Något annat vore bara smutsigt. Det mjuka silkeslena tyget lägger sig som en smekning över huden, armarna. En vit skjorta till svarta byxor kläs med en långrock i silke i blått med guld, gröna och röda brodyrer i snirkliga mönster. Något helt i hans smak. Som den kejsare över världen han ännu ej var. Helt annat än de enkla stärkelserika oformliga kläder han tvingats ha i detta rum. Som en barbar.

    Han stryker sig över armen och det mjuka tyget följer med. Beundrar det. Tyget och färgerna. Hur han har saknat något så enkelt. Men så ser han upp. Med en enkel gest viftar han bort tjänarinnan så att han får Saskia i synfält igen “Hysteri klär dig inte syster.” Han passerar tjänarinnan och går mot Saskia låter handen fjäderlätt nudda hennes kind, en smekning från en hand med oansenligt långa naglar. “Det kommer ge dig rynkor.” Så ler han. Sådär utan alltid gjort. Med en fixering i ögonen som inte.. inte kan vara normalt.

    “Jag retas Saskia.” Han låter handen falla men leendet dröjer kvar och han rör sig ut ur rummet som varit hans fängelse, ut i friheten och känner det i kroppen när han tar steget över tröskeln. Fri. Äntligen. Även att många av hans tankar finns kvar.. planer.. så.. inser han sig inte ha så bråttom. “Jag är tacksam för din omtanke och jag kommer ge dig min och stödja dig som Iserions ledare. Trots allt, folket älskar dig.” Iallafall.. för stunden. Han har andra saker att göra, andra människor att möta. Saker att planera.

    Han snurrar runt i hallen så tyget i kappan virvlar efter och far ut med armarna. Suckar nöjt. Frihet. Något som avbryts i Saskias begäran. En måltid. Ett samtal. “Självklart.” Svarar han snabbt och drar det skynke av kylig fasad över sig, rättar till det korpsvarta håret som for ivägen för hans ansikte. “Men jag ska ta mig en nypa luft och njuta av det först.”

    Han rör sig annorlunda, inte lika stelt eller bestämt utan som en fågel utsläppt ur sin bur som äntligen fått pröva vingar. Något han nog inte uppskattat i detsamma förut. Något han haft tid att fundera över. I tankarna skiftar han i bitterhet och salig glädje. Han är fri, både till skuld och skam av Saskia och han skulle minnas det. Men främst vill han njuta. “Det här är en ny chans för mig. Jag kommer inte slänga bort det.”

    Han rör sig bortåt korridoren. Kusligt lik den som de båda flytt en våldsam natt. Men så vänder han sig efter ett par steg, backar med glädje i stegen.
    “Världen är vår, Saskia.”

    “Det kommer den bli. Jag är övertygad.”

    “Men denna gången ska vi göra det rätt.”

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.