Post has published by skuggflamma
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 36 total)
  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Saskia Belsante

    Saskia vaknar av att tältets luft är kvavt, varmt och tungt att andas, hon vaknar med ett ryck. De sista minnen hon hade var överfallet. Hon vaknar med ett ryck och sätter sig snabbt upp. Hennes andning är snabb och jagad, hjärtat slår så hårt så att det känns som om hon skulle kräkas upp det. Hon var ensam i det lilla tältet och det crémefärgade morgonljuset silades in genom den ljusa tältduken. Hon kastar bort filtarna med en snabb rörelse och kryper över bädden, sliter upp tältduken och andas av den svala, friska morgonluften. Utan att riktigt fundera på de annorlunda knapparna eller ovanliga tyget knäppte hon upp skjortans översta knappar. Tyget låg klistrat mot hennes bröstkorg och rygg, hennes hals och bröstkorg var blanka av svett. Svetten pärlades och la sig som en glänsande tunn hinna över hennes kropp. Febrig krälade hon sig ut ur tältet och reste sig upp, på svajiga ben. Först när skjortan var helt uppknäppt och hennes navel också fick känna på morgonbrisen, började den febriga ångest som rev i hennes kropp lägga sig. Andetagen blev djupare och djupare. Vindens brus i den murgrönsmörka skogen påminde om vågskvalp i en sjö.

    Världen var suddig, dess konturer mjuka och nästan helt upplösta i det cremfärgade, nästan gyllene ljuset och alvskogens grönska. Hon blinkar, för att återfå skärpan. Hur tidigt det var, visste hon inte, men det var tillräckligt tidigt för att hon var en av fåtal vakna. Någon hade flätat hennes hår. Snart kände hon morgondaggens kalla blöthet mot sina bara sulor och vred blicken ner mot fötterna. Synen av de alviska kläderna fick hennes ögon att vidgas och hon såg fort upp igen. Insikten rann över henne som en hink isvatten; givetvis var det här inte hästherrens läger. Det här var Nela’thaënas, det här var ett alviskt läger. Riktigt vaket var hennes sinne inte, men tanken av att en alv bytt kläder på henne… lagt hand på henne, fick henne att snabbt dra ihop skjortan och knäppa två knappar snett. Sasika sjönk ner lite på huk och drog upp byxbenet, hennes smalben och vad var omlindade. Hon hade ingen aning om hur länge hon legat medvetslös, om benet fått läka själv så långt som det gjort… måste hon varit utslagen i månader! Nej, de måste låtit en av sina helare tagit hand om henne. Irriterat ryckte hon ner byxbenet och rätade på sig.

    Klumpen i halsen växte, hon borde försöka fly. Nu när det var tidigt, nu när ingen verkade ta större notis till henne. Hon visste inte om det här var en lömsk plan från Drottning Nearena, det skulle inte förvåna henne eftersom alver var ovanligt svekfulla och lömska av sig. Det visste alla. Men, oavsett om det var Drottning Nearena’s manskap eller ej, hon kunde inte stanna här. Saskia tog några snubblande steg mot skogsbrynet. Det värkte fortfarande i hennes ben, inte mycket – men en molande smärta. Hon var fortfarande svag och blek efter allt blod hon förlorat. Hennes barfotasteg gjorde inte mycket ljud över sig och hon klev försiktigt förbi resten av de sovande fångarna. Alvskogen kändes tung framför henne, speciellt när hon inte visste åt vilket håll hon skulle gå. När hon rörde sin kropp, som legat stilla så länge kröp färgen tillbaka till hennes kinder, rosenfin. Morgonsolens strålar skar ner som spjut genom det grönskande lövtaket och där ljuset träffade hennes hår såg det ut som fläckar av guld.

    Munnen var torr och hon snavade sig fram till en liten källa i närheten av lägret. Med sin hand skopade hon upp vatten till sin mun och drack. Vattnet var kallt, som stålet på en dolk. Hon kunde känna det rinna ner genom hennes strupe och lägga sig i maggropen som en kyla. Insikten av att Iserion låg på andra sidan av den här (till synes) ändlösa skogen och bortom de dödstysta hedarna i Mahadwen fick henne att stupa ner på knä i den decimeter tjocka mossan. Den lamslog henne. “Jag vill hem..” kved hon lågt till de mjöliga skogsfjärillarna som yrvaket fladdrade förbi, stora som näsdukar.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Skogen hade en tung luft och atmosfär över sig, vackert må det vara, men detta var en plats som varit orörd i årtusenden. En liten del av den gamla världen, där alvernas magi under tidsåldrarna långsamt sugits in i trädens och växtlighetens rötter och gjort dem till ett. Allting där verkade ha ett liv, ett medvetande, allting verkade ha ett annat lyster än världen utanför. Som om allt nästan var lite för vackert, en plats som låg med ena foten på andra sidan, och andra foten här i den dödliga världen. Dessa träd var större än träd man såg någon annanstans i världen, med stammar tjocka som hus, ringlande rötter tjocka som vanliga träd och klippor, stora nog att klättra på.

    Men man kunde inte neka dess skönhet, dess lockelse, som kallade på allting i sin omgivning – speciellt lömskt för de som var otränade i att behärska och skydda sitt sinne från sådan influens. För alverna var det lika naturligt som att andas, för de som kom utifrån in hit var det en annan sak.

    Alverna hade så klart sina ögon på henne där hon rörde sig genom lägret till det lilla vattendraget, hon skulle inte komma långt om hon försökte fly det visste de alla. Men bakom henne på en av de stora rötterna satt den rödhåriga alven som beordrat hennes fångst.
    ‘Hem? Den tanken hade jag också, då jag låg och ruttnade i Iserions fängelse och tortyrkammare…’ sa hon stillsamt, de gröna ögonen intensivt fästa på Saskia. Hon hade ett par mörkgröna byxor på sig, och terrängskor som satt smärt om hennes fötter och vader. Överkroppen var bar, förutom bandage runt hennes bröstkorg och runt axeln där hon blivit träffat av hästfurstens spjut.
    ‘Hur känner du dig, furstinna?’ frågade hon, hennes röst lugn och neutral.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Saskia

    Hon vred sig om, såg över sin axel mot källan till rösten. Där bakom henne på en rot satt en alvinna. Saskia såg frågande ut när alven pratade om sin vistelse i fängelsehålorna. Troligen var det där hennes brors affärer. Vad hade hon att göra med alvens tid i deras fängelse? Troligen hade hon gjort sig förtjänt av det också, men alver var sådana. De kunde inte ta ansvar för något de gjort, eftersom i deras stolta fåfänga kunde de inte fela.

    Minnet av de döda diplomaterna och stridigheterna på slätterna var desto mer färska. “Tycker du inte att det är småsint att starta ett krig med två länder och sin egna drottning för något så trivialt som din hämnd?” Saskias röst var trött. Inte bara över att hon förlorat mängder med blod, men över det triviala som alvinnan precis berättat. Var det värt det? “Och om det är min bror du letar efter, så är han i Iselem… hos drottning Akila.” Saskia skulle aldrig offra sin bror, men det visste inte alven om. Men hon skickade gladeligen gärna ett gäng rebeller på jakt söderut, om det skulle skona hennes folk från ännu ett uppror. Hon tvivlade på att de skulle kolla så långt i Iselem att de fick inträde till drottningens hov.

    När alven med den typiska alvrösten, det där mekaniska som vittnade om att alver var totalt befriade från någon form av känslovärld, frågade om Saskias hälsa så nickar hon. “Om du undrar över mitt ben så läker det.”  Men det visste väl alven redan? Deras helare kollade väl till såret regelbundet, antog hon. Saskia stod inte ut med att titta på alven, de var lika känslolösa som statyer. Om hon skulle dö, slapp hon helst stirra i de tomma ögonen. Det fanns en sak som skrämde henne och det var total avsaknad; Ingenting. Saskia’s främsta vapen var att hon var skicklig på att läsa andra, i alverna såg hon ingenting. Inga spår efter varken glädje, lust, sorg eller ens hat. De var bara tomma kärl av dum stolthet, som likt spöken vandrade runt i sina skogar och minnen av svunna tider.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    En liten suck lämnade Aenyas läppar, det var uppenbart att kvinnan framför henne inte såg någon skuld i hennes lands agerande eller i hennes familjs agerande. Typiskt människor, som trodde världen tillhörde dem. Som trodde de kunde göra vad de ville, utan konsekvenser. Men inte längre. Men nämnandet av Vendrik fick en ilsken glimt att blixtra till i hennes gröna ögon.

    ‘Nu gör du bara antaganden.’ sa hon avvisande och gjorde en vig rörelse för att komma ned från roten och stå framför furstinnan.
    ‘Verkar som om din bror inte berättade hela berättelsen för dig. Men i hans ögon är vi ju mindre värda än smuts i era kloaker.’ hon skulle aldrig glömma hur Vendrik talat om henne och Camthalion då blodkorparna fört dem till honom. Som om de var vidriga vedervärdiga varelser, som förolämpade honom bara med sin existens. Aenyas gröna ögon betraktade Saskia kalkylerande, men det var svårt att säga om fången de hade skulle vara till nytta eller inte.

    ‘Det är ett gott tecken att du står på benen i alla fall. Även om helarna hjälpt dig på traven visar det att du har en inre eld som brinner starkt.’ sa Aenya, det var en komplimang, och även fiender emellan kunde man visa respekt.
    ‘Kom, du behöver mat.’ sa hon och gjorde en gest att Saskia skulle följa henne. Trots allt skulle de inte kunna diskutera sinsemellan om Saskia var trött och hungrig, vilket hon utan tvekan var efter att ha legat utslagen så många dagar.
    ‘Du har varit i drömmarnas värld i en vecka.’

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Saskia

    “Drottning Nearenas diplomater håller nog med mig i mina “antaganden”, tror du inte? Din personliga vendetta mot min bror har gått för långt.” mumlade furstinnan, alven fick tycka vad hon ville. Sanningen sved säkert i de där spetsiga öronen. När alven bytte plats och försökte ställa sig framför Saskia, vred den blonda furstinnan bort huvudet. Klumpen av avsky och besvikelse gjorde det svårt att titta på alven utan att tappa humöret. “Tillskriv inte min broders åsikter till mig eller mitt folk för att rättfärdiga… vad-det-än-är-du-håller-på-med-här.” Hon gjorde en gracil gest med handen mot lägret.

    Saskia hade svårt att höra komplimangen i alvens monotona röst eller ens sen den i hennes känsloavskalade ansikte. Där fanns inget leende som befäste komplimang, ingen mjukhet. Istället lät det i Saskia öron som om de förväntade sig att människor var svaga, klena och utan deras helare hade hon varit död. Fiskade alven efter tacksamhet? Nu?! Det var för sent. Det var som om att alven njöt av att rycka vingarna av en fluga och se den lida, men ansåg att flugan skulle vara tacksam för att den fått leva.

    “Jag vill inte ha er mat. Bara släpp mig. Låt mig gå..” Den lilla kontrollen hon hade, matvägran och vad mer fick tiden utröna, fick hon lov ta fasta på. Saskia satt kvar i den tjocka, mjuka mossan, en icke-våldsam protest. Men både Saskia och alven visste att hon inte skulle klara sig i skogen. Även om Saskia ville ge skenet av att hon hade det inom sig att överleva i den legendariska urskogen. Något som får hennes trots att mjuka är nyheten om hur länge hon varit utslagen. Hade hon varit borta en vecka?! Saskia svalde nervöst “Helige Athal…” Hon stirrar tomt i luften framför sig, hade alver skött om hennes kropp.. i det utsatta stadiet i en vecka?! Hon var ren, så de måste badat henne… Saskia rös till och kurade ihop sig inför känslan att blivit obesudlad. Hur såg världen ut på andra sidan träden? Vad hade hänt med de Mahadwiska ryttarna? Hade någon lyckats ta sig till Iserion? Otroligt många tankar snurrade i hennes huvud. Nyheten gav henne svindel och yrde henne yr. Saskia kröp fram till källan och med det kalla vattnet fuktade hon sina kinder. Baddade sin panna med kalla fingrar.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Aenya gjorde en bister min över hennes kommentar. Kanske hade hon gått för långt, men hon kunde inte låta alverna hamna i kläm på grund av människornas arrogans igen. Inte efter allt hon varit med om, och inte efter vad de gjort till henne och till skogen. Det spelade ingen roll om Nearena försökte på diplomati, för hon visste att människorna snart skulle glömma och bryta sina löften.

    Hon höjde ett ögonbryn förvånat över hennes envishet. Som ett litet envist barn… Hon skakade på huvudet uppgivet. Så det skulle inte bli en sansad diskussion två vuxna emellan. Nå, människorna var ju kortlivade, och här var igen beviset på varför man inte kunde ha en god relation med dem.

    ‘Gått för långt, säger du?’ frågade hon, en lite farlig ton i rösten nu.
    ‘Och varför skulle jag låta dig gå?’ undrade hon. ‘Efter vad ni gjorde oss, och vad ni gjort oss alla dessa århundraden?’ fortsatte hon, hennes ansikte inte lika passivt mer, det fanns ilska och sorg där. Den otacksamma kvinnan, de hade behandlat henne värdigt, till skillnad från hur hon och hennes fränder blivit behandlade i Iserion.
    ‘Vi har trots allt en hel del att tala om, du och jag, innan jag låter dig gå. Om jag låter dig gå.’ sa hon och vände sig om för att se Saskia i ögonen med sin genomträngande blick.

    ‘Du kan antingen göra det med bra mat i magen, en vänlighet ditt folk aldrig erbjöd mig, eller så gör vi det som ni ociviliserade människor i Iserion gör.’ sa hon, rent faktuellt.
    ‘Men det är inte i alvernas kultur att missköta sina gäster, så som din bror och ditt folk som dömde mig och mina kompanjoner till tortyr, våldtäkt, svält och avrättning… enbart för att vi skyddade våra länder som era utsända krigare skövlade och brände. För att vi försvarade vårt hem mot en oprovocerad attack där ni mördade mängder av vårt folk!’ hennes röst hade tagit en högre och vassare ton.

    Aenya tog ett steg närmare och såg med sammanbiten ilska in i Saskias ögon.
    ‘Så vem är det som gått för långt, furstinna? Om Nearena vill förlåta er är det hennes sak, men vi gränsvakter glömmer aldrig, och jag vägrar se på i sidolinjerna medan ni befäster er makt här vid våra gränser… Om inte vi kan komma till en permanent lösning på vårt dilemma.’

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Saskia

    Saskia vilade tryggt i vetskapen om att Drottning Nearena var den enda som hade någon verklig makt. Det här var en gränsvakt, som var ute på en personlig vendetta. Det fanns inte en enda Iseronisk alv här, inte heller hade det funnits någon vid överfallet (det lilla hon hunnit se) – och det var för att alverna i Iserion hade valt sitt öde själva, när de lämnat Nela’thaënas för flera livstider sedan. Men det var inte rätt tillfälle att utbilda den här alven i historia, för hon var inte mottaglig för den. Ilska, hat och våld verkade nära i naturen hos alven. Det var de första äkta känslor som Saskia sett.  Hennes “Varför skulle jag låta dig gå?” bemöts av en trött suck.

    “För att det är din enda chans att ha en möjlighet till att stoppa att ett krig sliter ditt land i stycken.” Men eftersom hon varit här så länge, var det inte ens säkert på om det fanns någon hejd på krigsmaskineriet. “Vill du se Nela’thaënas falla sönder inifrån? Det här är landsförräderi… Vet ditt manskap om det? Vet du ens det? Sånt sätter sig i ett land, precis som röta sätter sig i ett träd.”  Hon sneglar mot lägret, som började vakna allt mer och mer. Iserion skulle kräva reprimand för vad som hänt. Saskia var inte säker på vart Mahadwen stod just nu. Men inget rike klarade av att strida både mot sitt egna folk och två yttre makter.

    “Vad skulle vi prata om?”  Med det sagt, det fanns inget som den här alven hade att förhandla med. Och om alven inbillade sig att ett samtal med Saskia skulle få några politiska konsekvenser, så var hon helt världsfrånvänd. De som hade haft chansen att förändra något var de diplomater som nu låg döda någonstans ute på grässlätterna. Saskia reste sig upp, trött och vinglig. “Om du vill ha hämnd, så..här! Du får den! Jag är här och jag är villig att betala priset för vad min bror gjort mot dig, men lämna mitt folk utanför din vendetta.”  Visst var Saskia orolig att hon drog på sig en väldigt smärtsam filt nu, men om alven bluffade (för det var omöjligt att avgöra) skulle hon kanske backa vid utmaningen. “Skär sönder mitt ansikte, min bror älskar min skönhet. Våldta mig, döda mig eller håll mig smärtsamt vid liv. Gör vad du måste, för att det här…!” Saskia ville inte kalla det uppror, för hon såg inga alver från Iserion delta här. “.. ska stanna här. Du behöver inte starta en ny cykel av lidande. Gör vad du vill med mig och sen får det vara nog. Hur många fler måste dö för att ditt hat ska stillas?!” 

    Saskia hade medvetet höjt rösten, förhoppningsvis hade alver så bra hörsel som det sades att de hade och någon skulle höra deras samtal. Någon av de andra alver måste väl ändå ha lite tvivel i sin kropp om den här missionen?! Någon måste vara resonlig av dessa spetsöron..!

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Aenyas gröna ögon lyste av hat, sorg och ilska, och hennes ansikte var förvrängt i sammanbiten ilska som legat där under ytan varje dag, varje vakande ögonblick – ja varje vakande sekund sedan hon lämnat Iserion. Den hade ätit upp henne inifrån, förtärt och frätt bort det som en gång varit en varm och förstående alv. Istället var det bara skuggan kvar av vad som en gång varit den respekterade och älskade Aenya Nairfindë.

    Men de gröna ögonen mattades av något efter Saskias ord. Kanske det hela hade varit en dåraktig plan. Men Saskia hade heller inte någon förståelse för konflikterna som rasade inom Nela’thaënas, även om hon verkade tro sig ha full inblick. Konflikten som stod mellan skogsalverna och högalverna var hundratals år gammal, och detta var ännu bara en del av den. Än en gång hade högalverna visat att de brydde sig mer om sin politik, än sitt folk.

    Hennes erbjudande var lockande, men meningslöst. Men de hade en gisslan att använda, och hon skulle inte låta den chansen gå förbi i alla fall. Ilskan tycktes falla ur henne på en gång över Saskias ord, och hon blev helt matt i kroppen. En fnysning lämnade hennes näsa över Saskias uppmaning om att ta sin hämnd på henne.
    ‘Jag är ingen människa.’ sa hon simpelt till svar, det var sådant som Iserion gjorde, men inte hennes folk. Allt hon ville var att människorna skulle försvinna från deras gränser, och aldrig komma väster om Järnporten igen.

    ‘Men att du talar om hat…’ sa hon och skakade på huvudet.
    ‘Se på vad ditt folk gör, och har gjort mot oss, och tala sedan till mig om hat. Min ilska kommer inte stillas förrän alverna är fria från ert förtryck.’ hon skakade sorgset på huvudet, troligen kunde inte Saskia se brister i sitt egna folk.
    ‘Men du behöver mat.’ sa hon, och gestikulerade tillbaka mot lägret.
    ‘Ingen hör dig skrika här, så spara din energi.’ detta verkade lönlöst, hon skulle vara tvungen att tala med Faenrìonae och Camthalion, få ordning på sina egna förvirrade tankar.

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Saskia Belsante

    “Du satt i våra fängelsehålor i några dagar och nu anser du dig vara rösten åt alla alver? Har jag uppfattat dig rätt? Är det därför jag inte ser några alver från Den fria staden här, för att de utsett dig som deras språkrör?” Både Saskia och alven visste att det inte var sant. Men det var värt att kommentera högt, den här gruppen med alver och deras ledare kunde inte tala åt alverna i Iserion, för de var inte från Iserion. De var en grupp, som blint följde den här alven som manipulerat dem till att tro att de skulle göra revolt. Sanningen var fortfarande… det här var hennes personliga vendetta. “De vet inte ens vem du är, eller hur?!” ropade hon efter alven.

    Hon såg alven vända ryggen och gå. Strax efter hennes sorti lösgjorde sig två alver från de lummiga skuggorna och ledsagade Saskia tillbaka till sitt tält. Hon sjönk trött ner på en bänk, vid ett bord som var placerat utanför tältet. Hennes puls var hög och snabb, hon hade blivit yr och hon ville gärna blunda. Men hon såg blickarna från övriga fångarna, enstaka människor som överlevt överfallet… Hur mycket hon än ville ge efter för den enorma vågen av trötthet och illamående, var det inte rätt tillfälle att göra det nu. De behövde se att alverna inte knäckt henne och inte skulle göra det heller. En alv serverade Saskia en skål med mat och furstinnan förblev stirrande på måltiden. Hon tänkte inte äta något som kunde vara preparerat med någon giftig substans eller drog. Samtidigt sved hungern i hennes tomma mage. Saskia vred irriterat bort blicken och lät tallriken stå orörd…

  • Rollspelare
    Member since: 08/11/2018

    Míndrhas

    Míndrhas andades tyst men tungt ut, över insikten vad som nu låg framför honom. Efter att ha iakttagit Sasika och Aenya en kort stund på gott avstånd lämnade han fållan där några få alviska skogshästar hölls. Han tog sitt trogna sto som han stått och borstat något frånvarande då fokusen mer legat på de två talande kvinnorna från olika släkten. Han hade inte hört allt men uppfattat en del på tonerna i deras röster, liksom resten av lägret troligen gjort sedan när furstinnan höjt rösten.
    Míndrhas tillhörde den yngre generationen skogsalver men som tjänat hos gränsvakterna under större delen av sitt liv. Han ville säga sig vara dem trogna, hade bevittnat en hel del genom århundraden men ansåg att vad som inträffat en vecka tidigare varit ett stort misstag. Nog förstod han som sidosittande och betraktande alv Aenyas ilska, den var helt förståelig och hon hade all rätt att vara förbannad över det traumatiska och orätta som hänt henne, men trots det så låg det inte i drottning Nearenas mening att starta ett öppet krig med varken Iserion eller Mahadwen. I alla fall vad Míndrhas trodde sig veta och förstå och han önskade i vilket fall inte något krig vid gränsen, trots att han heller inte önskade se mer skövlade, brände av skogen eller fler oprovocerad attack från utomstående. Men endast drottningen kunde säga vad som borde göras, i samråd med de övriga stora alvfamiljerna. Om alla alver skulle ta rätten i sina egna händer så skulle det troligen snart inte finnas något skogsrike kvar och krig skulle finnas vid alla håll och kanter, om alla alver skulle kräva att få upprättelse för vad som vållats dem eller skogen.

    Den långa brunhåriga alven ledde under tystnad sitt gråa sto bort från lägret, först i motsatsriktning mot vad han skulle, men när han var utomsynhåll för lägret och en bra bit bort hoppade han upp i sadeln och vände hästen i riktning mot Mahadwen, där han i hemlighet bestämt en träff med en viss person. Hoppades bara att allt stämde och inget gått fel i planen. En viss vånda gnagde inom honom, då vad han nu tänkte utföra inte annars låg i hans natur att göra men undrade någon kunde han alltid förklara det med att han skulle se till gränsen åt det hållet eller var på jakt efter mer örter. Han behövde trots allt fylla på sitt förråd efter att ha sett över furstinnans skadade ben i över en vecka nu samt en hel del andra i lägret. Hans läkekunnighet hade varit till stor användning efter det rebelliska upproret där många skadats och han hade råkat vara en som befunnit sig i närheten och halvt bevittnat vad som hänt.
    Han hoppades nu bara att hans bundsförvant från Mahadwen skulle dyka upp. Hans sadelväskor innehöll inte bara örter, medicin och annat läkebaserat, utan även lite extra kläder denna dag.

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Den långa ritten från Haedos salar till Alvskogen hade gått utan vidare bekymmer, och trots att han för en vecka sedan tagit tre pilar i ryggen så satt Eomund rakt upp i sadeln när han red så snabbt han kunde förmå sin häst. Han var otålig, medveten om att en hel vecka passerat medan han återhämtat sig, och om det inte varit för Míndrhas sändebud så hade han inte ens varit säker på att Saskia Belsante fortfarande levde.

     

    Nu när han visste det så red han därför snabbt, och när han närmade sig utkanten av skogen så var det med bultande hjärta som han höll in hästen och lyfte blicken mot solen. Han hade hunnit i tid, men fönstret var kort. Så han satte hälarna i hästens sida igen och red den sista biten in mot skogsbrynet i en rasande fart.

     

    Väl där inne kunde han nöjt konstatera att hans gamla vän inte hade förrått honom, han var ju trots allt inte död och inga pilar stack ut ur honom som om han vore en levande nåldyna. Med ett nöjt leende satt den långa, blonda mannen därför av sin häst och ledde den djupare in i skogen, bort mot den bestämda mötesplatsen.

  • Rollspelare
    Member since: 08/11/2018

    Míndrhas

    Míndrhas hörde hästfursten komma långt innan han såg mannen. Skogen varslade om det också med svaga susningar i trädkronarna högt ovanför samt nere i undervegetationen. Hans sto reagerade likaså men gav inte ett ljud ifrån sig, som hon var tränad till, men hon vände nyfiket och uppmärksamt öronen åt det håll hon kunde höra den främmande Mahadwen hästen ifrån. Míndrhas kände stoet bita i betslet och la en lugnande hand mot hennes varma hals, men han tog inte sina olivgröna ögon ifrån gestalten som kom dem tillmötes. Det var han, hästfursten Eómund från Mahadwen. En svag lättnad sköljde över alvmannen och han gav ifrån sig en låg duvliknande läta innan han log välkomnande, inget stort leende men ett vänligt mot den andre blonde mannen.

    Som hastigast gled hans blick iväg över omgivningen, sökte högt och lågt men kunde inte se något eller någon misstänksam. Förhoppningsvis var de än så länge ensamma och skulle så förbli..

    “Var hälsad, Eómund från Haedos”, hälsade Míndrhas när Eomund var inom hörhåll. “Ni verkar ha repat er väl efter era skador.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Allt hade varit oplanerat. Camthalion var sällan den som planerade saker och ting, men den här gången hade han varit ute på andra ärenden. Redan när han satte foten i lägret hade flera kommit fram till honom och berättat sin verision om vad som hänt och vad som var tanken. Fast ingen av dem intresserade honom – det enda som var viktigt var Aenyas tankar. Allt annat kring var som ringar i vattnet.

    Han skrockade lätt för sig själv samtidigt som han skakade på huvudet. Han skymtade sin spegelbild i en vattenpöl där han vandrade. Hans vita hår var nådde ner till axlarna på ena sidan och den andra sidan hade det förut varit korttrimmat, men hade blivit lite längre på hans äventyr men det  visade hans avskurna öra. Det ena ögat var grått utan pupill och det andra violblåa ögat letade efter två saker. Ena var Aenya och den andra var hans korp Sunniva. Han hade sänt henne iväg med bud för ett… han var inte säker på tiden. Men det kändes som en evighet.

    Till slut fann han Aenya, eller snarare henne honom. För hon höll på att vandra in i Camthalion.

    “Aenya…!” sa han, nästan lite på skarpen så att hon skulle se upp. Han rynkade sina ögonbryn och korsade sina armar.

    “Vad har du på tankarna som kopplar bort resten av dina sinnen?”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Ett brett leende spred sig över hans läppar när han fick syn på sin vän och han höjde en hand till hjärtat som i hälsning. Han väntade dock med att tala innan han hunnit hela vägen fram till Míndrhas, och då höll han in sin häst och klappade djuret på halsen.

    ”Míndrhas! Jag är glad att se er”, sade han uppriktigt, och kanske lite för högljutt än vad som egentligen vore klokt med tanke på vad de var i färd med att göra.

    ”Tack vare er, har jag förstått!” Tillade han i samma höga, muntra ton, innan han slängde ena benet över sadeln och satt av sin häst för att ge djuret lite välbehövlig vila efter den hårda ritten. Han syftade förstås på alvernas läkekonst, vilken han fått ta del av genom den salva som skickats hans väg tillsammans med duvan som bar Míndrhas meddelande. Med tanke på pilarna som borrat sig in i hans rygg så hade han behövt all hjälp han kunde få, och nu stod han där, knappt en vecka sedan hela spektaklet tagit fart.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Efter sitt ofruktsamma möte med Saskia hade hon vandrat något frånvarande genom lägret. Som den ledare hon var fick hon ändå ha ett ansvar, se till att allt var som det skulle vara. Hjälpa där hon kunde, trots allt var hon tvungen att bära dem på sina axlar, leda dem i rätt riktning. Men vad var rätt riktning? Hon var besviken efter sitt samtal med Saskia, om man kunde kalla det för ett samtal. Vad hon hade förväntat sig visste hon inte, men hon hade förväntat sig mer. Ånger kanske? Inte medlidande. Men en förståelse för vad hon hade gått igenom, en förståelse för varför människorna inte hörde hemma vid deras gränser. Men furstinnan var för stolt, alldeles för stolt, alldeles för manipulativ. Hennes ord hånade henne, och Saskia förminskade hennes lidande som förstört henne.

    Hon insåg snabbt att Saskias ord snurrade runt för mycket i hennes huvud för att hon skulle kunna koncentrera sig. Det, blandat med de hemska minnena från Iserion som bubblade upp till ytan. De fanns alltid där och dök upp för att hemsöka henne vid de mest olägliga av tillfällen, men nu efter mötet med Saskia var det som om de hänt igår.

    Aenya hade nästan ilsket vandrat omkring, fram och tillbaka, muttrat för sig själv, vänt ut och in på orden. Vad skulle hon göra. Vad var nästa steg? Faenrìonae den svikaren hade övergett dem vid första åsyn av strid, vilket också fyllde henne med besvikelse och ilska. Men vad skulle hon göra? Vad…? Plötsligt avbröts hennes tankar och funderingar av Camthalions röst och hon ryckte till, förvirrat.
    ‘Camthalion…!’ sa hon, hest. Hon hade bitit sönder sina naglar insåg hon då, och fingrarna värkte. Hans ord fick henne att skämmas, och hennes kinder blev röda av ilska. Hon såg sig omkring, som för att se att ingen var där för att höra henne, och drog sedan Camthalion åt sidan.
    ‘Det hela har gått rätt ned i helvetet!’ väste hon ilsket.
    ‘Arathiel dödade en av diplomaterna!’ sa hon, för första gången med en ton av panik i rösten.

  • Rollspelare
    Member since: 08/11/2018

    Míndrhas

    Det ryckte något ansträngt i Míndrhas mungipa av en plötslig spänning över Eomunds något högljudda ton. Nå han var människa trots allt, kanske hans egna alvöron också gjorde det värre än det var? Men fortsatte hästfursten att gapa så högt skulle snart halva skogen ha funnit dem.
    Alven la handen över hjärtat i en besvarande gest, av höll sig från att vilja lägga fingrarna över läpparna i en “sch”ande gest, ville inte verka oartig nu då han för första gången på väldigt länge fick åter se sin bundsförvant. Han ville heller inte riskera att råka vara oartig med tanke på det som hänt veckan innan då Eomund blivit skadad.

    “Glad att se er med på benen, och det var inget… minsta jag kunde göra för allt som orsakats er. Jag beklagar verkligen vad mina fränder gett upphov till, det är oroliga tider.”

    Míndrhas harklade sig, försökte tala lättsamt men behöll en något lägre ton i rösten när han svarade den muntre Eomund, hoppades att om han själv var något dämpad så kanske det skulle smitta av sig på människan så denne med talade lägre.

    Hans sto vidgade näsborrarna och frustade mjukt men förblev stående stilla bredvid sin herre. Míndrhas släppte inte Eomund med blicken.

    “Furstinnan har precis vaknat idag, hon mår bra utifrån förutsättningarna men är medtagen och trött, knappt ätit senaste veckan”, berättade han kortfattat.

  • Rollspelare
    Member since: 23/03/2020

    En bra bit bort från lägret befann sig en kvinna iklädd funktionella gröna tyger, högt uppe bland trädens kronor. Hennes gulblonda hår svingade sig i två flätor på varsin sida om hennes huvud i takt med att hon rörde sig fram mellan trädens olika grenar, medan tyget från luvan som täckte hennes ögon svajade lätt av vindarna hon färdades igenom. Under hela sin färd hade hon blicken fäst i den svarta korp som flög bara några meter framför henne.

    Bara någon timme tidigare hade Aeriel precis varit på väg hem för att besöka sin mor och far efter ett två veckor långt uppdrag, när Camthalions svarta korp plötsligt hade uppenbarat sig som från ingenstans. Var Sunniva nu försökte leda henne visste hon inte, men hennes magkänsla sade att någonting illa hade hänt.

    Efter någon timme fick hon plötsligt syn på något, långt bort nere bland trädens rötter. Ett läger? Här? Mycket märkligt..
    Aeriel stannade upp och drog upp en grön mask över mun och näsa för att dölja den del av ansiktet som tidigare blottades under hennes luva. Strax därefter bevittnade hon hur Sunniva flög ner på lägre höjd och försvann rakt in i lägret. Med lättasteg rörde hon sig smidigt och ljudlöst högt uppe bland trädens grenar, närmare lägret. När hon tillslut befann sig rakt ovanför lägret satte hon sig på huk och noggrant analyserade vad som försiggick under henne.

    Någonting kändes inte märkligt. Vad gjorde människorna där? Var detta något slags diplomatiskt uppdrag beordrat av drottning Nearena? Kunde det vara resultatet av en misslyckad attack från människorna? Nej, de båda idéerna var alldeles för långsökta. De alver som befann sig i lägret var av alldeles för blandad skara. Några kände hon igen från sin tid i armén, andra från hennes tid som gränsvakt. En del alver såg inte ut att höra hemma bland Nela´thaënas tjänstgörande beskyddare över huvud taget. Det hela kändes bara ologiskt. Till en början. Sedan började Aeriel plötsligt få sig en liten aning om vad som försiggick. Människorna som befann sig i lägret såg alla miserabla ut, medan nästan alla alver hon kunde se bar något slags form av vapen.  Detta var inte resultatet av en attack från människorna. Det var tvärt om.

    Efter en stund fick den blonda, maskerade skogsalven syn på något som fick hennes havsblå ögon att spärras upp av chock.
    Aenya..? Camthalion!? Aeriel bevittnade hur hennes två gamla befälhavare närmade sig varandra. Vad gjorde dem här?
    Med spetsade öron försökte hon med enorm koncentration höra vad som sades mellan de två.

    Hörde Aeriel verkligen rätt? Aenyas ord lade sig som en stor klump i magen på den gömda alven uppe bland trädkronorna. Detta bådade inte gott. Vad var det egentligen som hade hänt?

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Lyckligtvis var Eómund inte den som enkelt blev förolämpad, kanske var han för dum för det, eller så hade han nog med självdistans för att inte ta åt sig. Han var dock inte så dum att han missförstod alvens sätt att liksom sänka rösten, som för att påminna honom om vart de befann sig, något som fick hästfursten att le lite ursäktande.

    ”Äh, jag är tålig”, sade han glatt och klappade sig lite på magen innan han vred lite på sig för att kunna se sig om. Han uppfattade inga andra rörelser bland träden och det enda som hördes var hästarnas frustande andetag och fåglarnas kvitter.

     

    ”Bra… Bra. Min förhoppning är att vi kan smuggla ut henne härifrån och föra henne tillbaka till Iserion i ett stycke. Lyckas vi med det kan vi säkert släta över det här misstaget och glömma att det någonsin hände. Jag ska dock säga att min far inte var särskilt nöjd med er alver efter att jag om hem mer lik en nåldyna än en furste”, sade han med ett lite för högt skratt, innan han kom på sig själv, harklade sig och rätade lite på sig där han stod.

    ”Så vad är planen, min vän?”

  • Rollspelare
    Member since: 08/11/2018

    Míndrhas

    Tålig var ordet. Att människan ens överlevt två pilar i ryggen, med lite alvisk hjälp, var ändå ingen dålig bedrift. Míndrhas hoppades bara att Eomund var lika tålig när det kom till att utföra deras plan, det ville säga att behålla ett tålamod och lugn. Lite lättad kände han sig även över att mannen verkat uppfatta vinken om att dämpa sig.

    “Nej, det är nog ingen syn någons fader önskar få bevittna, men jag hoppas verkligen att vi kan dra ett sträck över denna händelse om vi får ut furstinnan hel skinnad samt dig. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att prata med henne ännu, men förhoppningsvis senare idag.”

    Míndrhas hand gick fundersamt upp till alvens egen haka och han gned ett krök pekfinger tankspritt under hakan medan han synade Eomund uppifrån och ner, log skevt åt mannens höga skratt och undrade om detta verkligen skulle gå deras väg…

    “Jag har med mig kläder, från gränsvakten. Hoppas det ska passa”, började han och gjorde en gest mot sina sadelväskor. “Antingen följer du med mig och håller dig till hästarnas fållor, och agerar som deras skötare, med tanke på er goda hand med djuren.” Vilket inte var en underdrift med tanke på att mannen var en hästfurste. “Tills jag ger er tecken på att komma, snabbast att komma här ifrån på hästryggen väl ute ur skogen, innanför är lite knepigare.”

    “Vi kan även invänta natten, så kan ni kanske slå er ner bland resten av de tillfånga hållna människorna, men med den skillnaden att ni kan bära dolda vapen. Kanske hjälpa till att befria några och skapa lite uppståndelse så vi får en chans att smitta med lady Sasika. Hon bevakas och vaktas noga…”

    Aenya hade vandrat runt lägret som en arg vakthund nästan hela veckan så fort henens skada tillåtit henne att röra på sig och Míndrhas såg inte fram emot att kanske behöva stå öga mot öga med den vansinniga alvkvinnan som törstade efter hämnd mot människosläktet – eller en viss del av det mänskliga släktet. Han hade sett hennes sår och var som helare även bekymrad över att hon skulle råka förvärra sin skada igen om hon ansträngde sig, som till exempel att försöka svinga ett svärd eller brottas med Eomund över furstinnan. Míndrhas önskade att det verkligen skulle vara så simpelt som att de skulle smyga in och snabbt ut, men betvivlade starkt att det skulle gå så enkelt.
    “Hursom, så måste ni avhålla er från att tala, låt mig tala om vi blir tilltalade. Er dialekt lär avslöja er direkt…”

    Samt allt annat som hur hästfursten gick, förde sig samt hur skogens aura en skulle påverka honom? Det var så mycket som kunde gå fel men alven tryckte ner de tankarna och fokuserade istället på nuet.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Förstås hade Camthalion sett Aenya i värre skick men de avbitna naglarna och den uppenbara ilskan gjorde honom något illa till mods. Han rynkade på ögonen och lade en hand på hennes axel för att lugna henne lite. Orden som hon kraxade ur sig gjorde honom något förvirrad och nästan irriterad.

    “Vad…?” frågade han, som för att se om han egentligen hade hört rätt, det violblåa ögat granskade sin vän allvarligt. Vad skulle de ta sig till nu? Han var så pass upprörd och inne i sina egna tankar att han inte ens lade märke till sin korp som flög vid kvistarna ovanför dem.

     

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 36 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.