Post has published by Hanlinn
Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 192 total)
  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    ”Ibland kan främlingar överraska. Fast, å andra sidan är man inte främlingar längre om man vet varandras namn. Eller vad säger du Xh… Xharin?” frågade hon med ett brett leende, åtminstone blev hon rätt så nöjd över uttalet på smeknamnet. Hon nickade lätt åt det och tog ännu ett par skedar av maten som värmde henne gott.

    Blomställningarnas stig… Namnet i sig fick henne inte att reagera. Fast det var irriterande, hon ville veta vad han var ute efter och vem vet vad det äventyret kunde leda till? Hon gnuggade sin haka något och till sist gav hon sig och slog ut armarna i luften.

    ”Det tror jag inte, tyvärr, men berätta gärna!”

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han skrattade lite för att lätt på stämningen, men han var av naturen ganska misstänksam mot främlingar.
    “Jaså, verkligen Vesíva? Ni får ursäkta mig i så fall men jag har dålig erfarenhet av vänner man trott sig känna i flera år.” han suckade tyst men visst han förstod att hon aldrig haft problem med främlingar, förståelig hon verkade trevlig. Men hur skulle han  veta om  det det var verkligheten.
    “Synd.. ärligen vet jag inte häller det var något..em.. jag hört bara.” Hur skulle han förklara att hans torn hade talat om det? Det lät ju även i bästa fall som han var galen.  “men visst jag kan ge dig hela meningen om det gör någon klokare;
    “Från sju stjärnorna längs med blomställningarnas stig..”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Vésiva hummade lätt över allt han berättade. Rynkade på ögonbrynen medan hon funderade, som om vecken på pannan skulle kunna ge henne mer insikt och visdom. Hon grubblade ännu en gång genom att gnugga sina fingrar över hakan. Nog borde väl denne man vara mer vis än henne, åtminstone såg han ut att ha flera år på nacken.

    “Älvskogen har sju stjärnor… på sitt emblem. Samtidigt som det finns många blomsterstigar här i Nirai.” sa hon sedan, lite eftertänksamt. Efter att ha räknat på sina fingrar. Jo… Nog stämde det allt?

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han lät henne fundera ett tag, han hade gott om tid så vitt han visste kunde ingen annan vara på jakt efter hans ‘sak’. Det visade sig att hon satt inne med en hel del intressant dessutom. Han såg mycket glad ut.
    “Ja där ser man.. emblem var inget jag lyckades lära mig under skoltiden..” nej han hade vart mer intresserad av magi lektionerna för att få bra betyg i allt annat, även om han nu varit godkänd så hade han glömt det mesta nu.
    “Men att det fanns blomsterstigar här.. Jo det visste jag det var därför jag bestämde mig att börja här.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Självklart var mannen medveten om att det fanns blomsterstigar här, vem skulle inte vara det? Hon hoppades innerligt att han inte hade blivit förolämpad. Ibland blev hon lite för exalterad. Men hon log och nickade åt vad han sa.

    “Och… vad var det för sak?” frågade hon, lite nyfiket. Försökte igen. Hon kunde inte riktigt förstå hans prat om skola. Själv hade hon aldrig satt en fot i något sådant. Fast sedan hade hon varit på vandrande fot sedan barnsben.

     

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han var långt ifrån förolämpad, han var glad åt att fått sin aning om blomsterstigarna bekräftad från någon annan, då han inte haft någon alls att bolla tankarna med. Så han log tillbaka och suckade tyst; Vesíva var visst en envis person och väldigt nyfiken uppenbarligen.

    Han slog ut lite med händerna, han var inte helt säker på vad exakt han letade efter hans ledtrådar verkade gå isär på den punkten. Den ena talade om en dolk..och den andra om ett manuskript samtidigt som han misstänkte han behövde en nyckel, så det sista fick det bli.
    “En slags nyckel.” svarade trollkarlen bara.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    En nyckel… orden fick henne att tippa på huvudet på snedden. Det brukade tyda på en skatt och en skatt var rikedomar och det kunna gynna henne med. Ögonen glimmade till något och hon tog ännu en tugga av  maten framför henne som hade börjat kallnat. När inte den brännande hettan var där, kunde man urskilja de mer delikata smakerna som brukade komma med Nirais stil. En välbalanserad måltid med syra, sötma och salt. Hon smackade lätt, såsom etiketten var i Me’ersia när något var gott. För att sedan ta en klunk av sin sliskigt söta, men starka sprit.

    “Det låter intressant!” utbrast Vésiva till slut, när hon insåg att hon inte hade sagt någonting ännu. Utan allt hade varit i hennes huvud och med en snabb blick på mannen tvekade hon att han kunde läsa dem… Eller?

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han såg hennes ögon glittra till och mer anade vad hon tänkte än faktiskt läste tankar, han hade år med erfarenhet av människor och inte alltid possessiva erfarenheter. Men detta var nog mer lustigt än annat, han misstänkte att hon tänkte på skatter och liknade. Köpmän brukade tänka på vinster och guld generellt så det var inte svårt att klura ut. Borde han säga något? För hans nyckel var inte till en skatt för någon annan än han själv.. Fast vem visste vad det låg bakom  dörren han inte kunnat få upp med magi ens, men han misstänkte det inte fanns skatter i hans torn.
    Han drog tankfullt handen genom skägget, nej han väntade med att säga något. I värsta fall kunde han betala henne för hennes hjälp, Om de nu kunde finna ‘nyckeln’ då.

    Han log vänligt åt henne, ja nog var det intressant alltid, det skulle han inte förneka. Han hade inget att tillägga precis.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Tystnaden gjorde henne något obekväm. Även om hon inte hade lust att visa det, hennes tankar flög mot vad hon skulle kunna tänka sig säga? Vad egentligen fanns det att säga just nu. Inte ville hon heller skrämma iväg denne man. Han talade om en nyckel, en skatt… Det lät som en av sagorna hon hade lyssnat på när hon var liten. Kunde det vara en sådan? Med glimrande guld så långt ögat nådde, förhäxade objekt och fällor som höll skatten säker. Nå, de sista två skulle hon kunna vara utan, men den första gjorde henne upprymd.

    ”… Behöver du någon hjälp i sökandet…?” frågade hon sedan, lite försiktigt, med en mild röst som en flicka som inte ville skrämma undan en katt.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han satt där och läppjade på lite mer vin han beställt, den gamle trollkarlen var inte den som kände sig obekväm med tystnaden. Det var rent av skönt att hon var tyst ett tag. Han gäspade lite diskret, regnet kylan och nu värmen hade börjat göra honom lite trött.

    Men han vaknade till igen vid hennes fråga.. Bra fråga behövde han hjälp? Det hade han aldrig frågat sig. Mest för att han betvivlade att någon skulle kunna hjälpa honom.
    “Det kan tänkas att jag skulle behöva det ja.. ” han slog ut med händerna, vem visste vart hans nyckel ens befann sig eller om den var bevakad. “Men det kan bli farlig.” Det fanns ju en risk för det då hans torn ju redan det betraktades som ‘farligt’, även om han nu inte  påverkades av det lika mycket längre.
    “Om inte annat skulle jag uppskatta sällskap på äventyret.” lade han till

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Farligt. Ordet verkade inte direkt ha någon påverkad på Vésiva. Faror tenderade att vara subjektivt, sen så klart var väl alltid döden något som hade skrämt henne. Men vad skulle kunna vara de stora farorna? Inte kunde de vara så stora, om en gammal man som Xharin skulle ta upp sökandet på det kunde det väl inte vara allt för svåra? Hon tog en klunk av sin söta alkoholblaska för att värma sig för att hålla fram flaskan åt Xharin. Det skadade aldrig att vara artig. Dessutom såg han lite trött ut och en hutt brukade vara boten mot det.

    “Då säger vi så!” sa kvinnan med ett brett leende och lade upp sina fötter på en annan stol i kors för att luta sig på stolen så den stod på två av de fyra fötterna.

    “Berätta lite mer, om denna nyckel och skatt” uppmanade hon, för om hon skulle följa med, var det väl bara vett att han skulle berätta mer?

     

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Det verkade inte som hon var av den räddhågsna typen, men det hade han ju annat redan. Den gamle trollkarlen var dock mycket försiktig av sig, men trodde inte att detta sökande borde bli så farligt för honom…
    Han tackade artigt nej till hennes illasmakande bryggd; “nej tack”

    Han suckade lite och kliade sig i skägget han hade inte så mycket att gå på och var inte säker på vad av det han ville berätta utan att låta helt galen. Dessutom ville han inte försäga sig och säga att det kanske inte ens fanns en skatt bakom dörren.
    “Allt jag vet är det jag redan sagt.. eller ja jag har en ledtråd till men av någon anledning tror jag inte den är till nyckeln men visst jag kan ta den ändå. ‘Där havet kommer in och fåglar sina fjädrar fälla i moderns famn jag lämnade mina tankar.’ ” Reciterade han lågt och såg sig omkring i värdshuset.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Att han inte ville ha hennes starka dryck, verkade inte göra henne allt för mycket. En enkel axelryckning för att sedan enkelt lägga ner flaskan i säkert förvar innanför västen, efter ännu en klunk så klart. Vem vet? Det kanske skulle bli en lång natt och då var hon tvungen att hålla sig både varm och vaken. Att han hade dålig smak i alkohol var väl inte hennes fel? Och det var mer till henne. Ingen dålig sak det inte!

    Orden, eller dikten, gjorde henne förvirrad och hon rynkade på sina ögonbryn för att klia sig lite på kinden medan hon funderade över orden. Eller snarare låtsades fundera, för hon hade ingen aning alls. Till slut skakade hon nätt på huvudet så de solblonda lockarna flög omkring henne.

    “Nej, de där är jag inte helt säker på” erkände hon till slut, även om det gick lite emot hennes stolthet.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han gäspade lätt igen, det tog på att låssas vara en vanlig gammal man i längden, men han använde oftast inte magi om det inte var av nöden.. Fast kanske var det nödvändigt att han höll sig vaken bara ett tag till? Han rättade till sig där han satt och ‘råkade’ med flit välta sin långa stav som han stött mot bordet. Xarinyons långfingrade hand tog tag i staven just innan den föll, och om det fanns någon i närheten som kunde känna av magi så kunde man nog känna det lätta flödet av den samma.

    Han lät henne tänka i lugn och ro, men blev väl inte så förvånad över att hon inte begripit något alls av dikten; det hade inte han häller i början.
    “Det kan jag förstå det där förstod inte jag häller först det var bara efter jag funderat länge på orden jag kom fram till något. Jag tror att orden talar om en vik och troligen en staty av kvinna eller ett tempel tillägnat någon modergudinna från forna dar.. Och tankarna verkar kunna vara något slags manuskript eller liknande” det var bara det vanskliga kvinnostatyer misstänkte han kunde vara vanliga, och vikar var väl kusterna fulla av.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Magi, det var nog en av sakerna som Vésiva inte förstod sig på. Helt utan att ens lyfta på ögonbrynen trummade hon på bordet med sina fingrar som för att fylla den korta tystnaden som fanns emellan dem. Sedan lyssnade hon på vad mannen sa igen. En dikt? Ah, jo! Det var sällan hon förstod sig på sådant. Men lite eftertänksamt knackade hon på bordet och sedan drog hon upp ena fingret och knackade på sin hjässa med ett brett leende.

     

    “Erethil är en kvinna!” utbrast hon och det var trots allt vad Älvskogen dyrkade, kanske fanns det något övergivet där?

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Xharinyon kände sig mycket bättre till mods för tillfället, magin skulle väl stå honom dyrt vid ett senare tillfälle misstänkte han. Nåväl vad spelade det för roll just nu? Nu skulle han ju i vart fall inte somna här vid bordet.

    Trollkarlen höjde ögonbrynet och vart tvungen att försöka erinra sig om namnet hon gav honom, det tog ett bra tag innan han mindes det var något med alverna i Älvskogen att göra.
    “Oh, Det hade jag..glömt.” han harklade sig lite förläget “ja, det är ju möjligt att det finns något kvar i så fall.” Han drog upp en gammal karta ur väskan och studerade den tankfullt letade efter en vik vid Älvskogen.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Utan att fråga, hade hon rest sig upp. Lite för hastigt och exalterat för att stolen låg nu på rygg på golvet. Det verkade inte Vésiva tänka på utan ställde sig vid sidan av mannen. Lät ett av sina fingrar löpa kring pappret medan hon hummade lätt. Pekade sedan på en liten älv som rann ner från De vita bergen och delade Älvskogen i två sidor.

    “Annars dyrkar de dem i Kaelred likaså, eller Nela’thaënas.” rabblade Vésiva upp sedan och verkade inte se om hennes närhet bekymrade Xharin.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Trollkarlen såg lätt förvånad ut, han hade inte väntat sig hennes reaktion. Denne ungdomliga glädje; han önskade han haft kvar om han nu ens haft det från början, som om han kunde minnas det. Han verkade inte bry sig om att hon var väldigt nära honom utan följe bara hennes fingrar utefter kartan.

    “På så vis.. och det verkar finnas fler vikar på de två ställena.” Det var ju en viktig poäng, men åt vilket håll skulle de börja leta först? Xharin såg tankfull ut.
    “Undra vart man borde börja?” sade han frågande kanske den unga kvinnan hade en bättre idé än han i den frågan.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Fundersamt drog den yngre kvinnan sitt finger åt norr mot Telkar där de var nu. De var en lång bit till Älvskogen, även om hon inte hade allt för mycket emot att resa. Skulle det ta många dagar. Hon knackade till lite på kartan, precis nedanför Solberget på en skog. Harklade sig lite medan hon kliade sig i nacken.

    “Det är långt till Älvskogen, men det går samtidigt myter om en magisk skog nedanför Solbergen. Det är få som vågar sig dit. Många skyller på skogens väktare. Vad det nu kan betyda!” utbrast Vésiva, som om hon inte riktigt trodde på det själv.

    “Vem vet, kanske vi finner något där?”

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Hon hade verkligen rätt det var lågt viken plats man än valde i detta fall. Den gamle trollkarlen såg tankfull ut, ja nu fick han väl stå sitt kast med att resa längre än han tänkt sig från början. Han måste få veta vad som var bakom dörren i tornet som han inte fått upp med magi!
    “Jo det är en bra bit..  hrm? En mytisk skog. Ja, det kanske kan vara värt att ta den vägen för att se efter” Xarinyon höjde ögonbrynet ‘skogensväktare’? Ja, det kunde man undra vad det betydde. “Fråga inte mig.. det var inget jag hört om innan.”
    Det verkade som en bra plats att börja på.

Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 192 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.