Post has published by Savage
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Antrophelia, Tidig vår, År 1422, Tredje Tidsåldern

    Chronis Situros är en lugn, tillförlitlig man, känd för sin givmildhet, och närmas ofta i sin vardag av både Antrophel’ier och då och då av enstaka Un’Antrophel’ier som råkade in i Antrophelia. Han är till sin ålder en av de äldsta handelsmannen i Handelsgillet Bläck, speciellt bland de som är me’erfolk eller av de icke-alviska raserna.

    Dagen hade börjat som för en äldre änkling eller frånskild åldring kunde antas att de flesta andra dagar, med sina tråkiga rutiner. Men ett hårt bultande hördes på dörren. Chronis öppnar dörren och in trillar en äldre kvinna, dyblöt. Han var oroad direkt, och övertygad att detta överraskningsbesök var allvarligt.

    Men Calliopeia! Det måste vara trettio… förtio år sen du varit i Antrophelia senast. Vad i all världen?”

    Chronis… Jag visste inte vem annan att kontakta…”  Pustar  den gamla Un’Antrophel’ier-kvinnan medan Chronis lugnt hjälper henne upp och leder henne till en stol för att sätta sig. Hon var knappt ur sin fjälliga undervattensform, som hon säkert inte varit ute ur sen det senaste besöket.

    “Chronis… Djupgraven… korallerna. Korallerna är sjuka! “

    Djupgraven, ja. Chronis kommer ihåg vid det namnet att han som ung me’er sett staden öster om Vanratar. Han låter ut ett skratt. “Korallerna? Calliopeia, är det din trädgård du har kommit hit för? Det finns väl med experter för det i Djupgraven…”

    Nej du ditt gamla fån! Alla koraller! Men det är inte nog med det, Chronis! Sjukdomen sprider sig snabbt och de som dör faller ihop i våra händer!…”

    Chronis börjar förstå vad problemet är, men blir mer och mer chockerad medan hans fantasi fyller luckorna, och blir snabbt väldigt allvarlig.

    Calliopeia, menar du att de koraller vi använt i åratal för att bygga hem med i Djupgraven har en sjukdom som får dem att vittra sönder?… Men det betyder ju…

    Alla är i panik! Vi blir snart utan hem där ute!”

    Calliopeia tar fram en bit av död, färglös korall och fäller den på golvet, där den spricker i flera bitar. Chronis som tidigare haft hållningen av en man som inte längre blir överraskad av händelser omkring blev minst 10 år yngre till sinnet då han förstod vilken nivå av katastrof väntar ute i Djupgraven.

    Detta var dock en situation som bara en kunglig kunde ta ställning till. Han skulle ha personligen rest ut till Djupgraven ifall han kunnat. Det har också nu varit en evighet sen han känt sin undervattensform, och hade inte varit ute ur staden själv i flera årtionden på grund av sin ålder och sina svåra hälsoproblem. Men han var övertygad att något måste göras.

    Vi måste till Isra Sarrancenia med detta. Vi har inget val!”

    Calliopeia nickar, huttrande och hyperventilerande, nästan gråtfärdig vid synen av den döda korallen, och uppenbart missnöjd över att måsta gå vidare till palatset med saken. Ensam Un’Antrophel’ier hade hon inte fått en audiens med drottningen. Hur skulle hon? Men Chronis hjälpte henne upp och tog med bitar av korallen som log kvar, för att uppvisas till drottningen.

    Det äldre paret tar sig så fort de kan till det kungliga palatset. Chronis, som vanligtvis var lugn, pratade hetsat i hög röst till vakterna utanför. “Vi måste få tala med drottningen, detta är en krissituation!”

     

     

     

     

    • This topic was modified 4 år, 1 månad sedan by Savage.
  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Ända sedan Ayperos anlänt till hennes hov så hade hennes dagar varit mer fullspäckade än någonsin så hon hade till slut fått ta beslutet om att låta vissa mindre viktiga ärenden skötas av andra. Det gnagde henne då hon hela tiden väntade sig en kniv i ryggen, men det kunde inte hjälpas. Inte nog med att Ayperos tog upp en stor del av hennes tid, något som var helt och hållet frivilligt från hennes sida dock, men rykten hade börjat gå i staden om hennes nya gäst. Än så länge var det få som anade den faktiska anledningen till varför han var där, men det hade börjat viskas bakom stängda dörrar. En del verkade genuint oroliga över hennes välmående, rädda att Ayperos på något vis hade henne under sitt inflytande, medan andra helt enkelt nöjde sig med att ogilla det faktum att hon bjudit in en demon till deras vackra stad.

     

    Så förhöll det alltså sig när budet kom att en av de mest ansedda handelsmännen inom handelsgillet Bläck sökte en audiens. Det sades henne att det var någon form av krissituation och hennes första tanke gick genast till det självklara; handeln som Bläck stod för, som drog in så mycket pengar och andra varor av värde till hennes rike. Men då borde hon ha hört från Vesvía först, inte från denna man, Chronis. Situationen var prekär, men likväl valde hon att ta emot honom, dagen var ännu ung och det skulle dröja ett tag innan hon med gott samvete kunde överge sina plikter för mer trivsamt umgänge.

     

    Vakterna som stod utanför palatset hade redan släppt in det äldre paret i tronsalen där Isra, precis som sina företrädare, tagit emot majoriteten av sina audienser. Således var de redan på plats när dörrarna en bit bakom tronen öppnades och drottningen steg in i salen.

     

    Hennes vita lockar föll ledigt över hennes axlar, men hölls ur hennes ansikte med ett enkelt diadem av guld. Den mörka hyn stod i skarp kontrast till det vita håret och den lika vita klänning som hon bar, något skir och samlad kring midjan med guldlänkar. I övrigt bar hon inga andra smycken än de gröna fjäll som hon ännu lät synas i pannan, över halsen och ned mot bröstet. Hon var en slående skönhet, trots hennes arv och det mörker som kom med det, och det syntes att hon visste det nu. Hon gick med lugna steg upp för den lilla trappa som ledde till tronen innan hon slog sig ned, sträckte på huvudet och slutligen lät sin blick falla på gästerna.

     

    ”Ni står inför Isra Sarrancenia, drottning över Me’erisia. Förkunna ert namn och ert ärende”, sade en gänglig man som snabbt tagit sin plats nedanför tronen.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Chronis stannade upp en stund vid åsynen av Isra. Denne unga drottning påminde honom mycket av sin son, som var långt ifrån i Celeras för tillfället, men ännu mera av den fru han blivit frånskild från många år sedan då Lloth tvingat henne att återvända till Dar Zakhar utan ett farväl. Han blev nästan emotionell bland alla tankar och minnen, men beslutsamheten i den gamla handelsmannen tog över sinnet.

    “Ers höghet. Chronis av Antrophel’ierfamiljen Situros. Det är en glädje att få träffa er, äntligen. Och detta är en god vän Calliopeia Iressenne, från Djupgravens stad.”

    Handelsmannen bugade vant som han bugat för flera kungliga före den som för tillfället satt på tronen. Calliopeia var synligt nervös och bugade klumpigt inför drottningen bara efter att hon märkt att Chronis gjort det, och alldeles för djupt mot det skinande golvet. Kontrasten mellan gästerna var också enorm: Handelsgillets prydda kläder med bläckfiskens emblem, och dyblöta mörkbruna kläder som troligen tvättats senast då Calliopeia varit utanför sin vattenform, vilket var en mycket lång tid.

    Vid bugningen, som kunde ha nått till wristerna om inte åldern sagt emot, tappade Calliopeia en förstenad grå korall ur sin dräkt, som spricker i flera bitar vid kontakt med golvet. Den gamla kvinnan kände tylig skam och reagerade med att grimasera pinsamt till ljudet som ekade i den enorma salen, som blir totalt tyst. Men Chronis ger henne ett uppmuntrande leende och en lugnande beröring på axeln, vilket får hennes grimas att upphöra även om blicken fortfarande var riktad mot golvet.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon betraktade dem en stund under tystnad, noterade skillnaderna i deras klädsel och hållning. Att kvinnan inte var från huvudstaden var uppenbart, men Isra hade aldrig varit den som höll det mot någon, hon var allt för bekant med att inte passa in i det högre skiktet. Trots detta så var det likväl en intressant kontrast och hon kom på sig själv med att le lite diskret medan hon betraktade de båda. Det var tills korallen föll från kvinnans kläder.

     

    Hennes blick drogs genast mot tingesten och hon såg undrande på den innan hon reste på sig och gick tillbaka ned för trappan som ledde till tronen. En av hennes vakter klev fram för att eskortera henne men hon viftade undan honom, gick fram till den gråa, förstenade korallen, böjde sig ned och plockade upp en av de större bitarna. Hon snurrade på den och snart nog fanns en liten, bekymrad rynka mellan hennes ögonbryn.
    ”Och ni för med er något besynnerligt. Vad är det här?” Frågade hon, hennes röst klar och mjuk, behaglig att lyssna på, men det fanns en något oroad ton däri. Frågan var mer eller mindre retorisk, hon såg ju vad det var, en korall, helt klart, men den var död, förstenad tycktes det som, och hon hade en gnagande känsla av att denna höll svaret till varför deras audiens varit så brådskande.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Chronis lyfter lätt på sina ögonbryn och ser förklarande på sin härskare. ”Det där, är orsaken vi är här. Och det är också början till vårt goda folk.”

    Han sänker ögonbrynen, tar ett par steg närmare framåt medan han ser ner på bitarna av korall som ligger på golvet, och plockar en upp. Han för biten funderande den mellan sina händer. ”Förlåt mig, ers höghet. Ifall vi haft tid att nå Vesíva med detta ärende före detta hade vi gjort det, men situationen kunde inte vänta.”

    ”Låt mig vara mer tydlig. Djupgraven är ett av de första ställen där Me’erfolket först börjat existera. Handelsgillets första råvara som vi förde ut till världen…” Chronis håller biten korall i luften ”… precis, korall. Ni förstår säkert varför detta är viktigt för mig.”

    ”Den här korallen ni ser är väldigt tydligt död, uttorkad. Värdelös.” Han kastar avsiktligt den lilla biten av korall bakom sig, som faller i golvet som spricker i ännu mindre bitar för dramatisk effekt. ”Ers höghet, ni måste förstå, detta handlar nu inte om pengar och handel, även om det är jag, en Handelsman, som står framför er.”

    ”Jag ska gå direkt till saken. Djupgraven har länge varit en naturlig källa för de mest hållbara koraller som, ni säkert är medveten om, har använts i stora mängder nu för att bygga boende för den växande mängden av me’erfolk i staden, Era undersåtar.” Vikten han placerar på slutet har ett retoriskt klang till sig. Han pausar för att låta orden sjunka in, före han fortsätter.

    ”Min goda vän, som oavsett att hon är i sina bästa år…” (han ler och bugar till Calliopeia som bugar vänligt tillbaka med ett leende) ”…har gått igenom mödan att ta sig hit, ensam, ända hit från Djupgraven. För att nå er med detta ärende. Och hon är inte bara en medborgare därifrån. Hon har växt koraller så länge jag kan minnas. Hon berättade till mig, på basen av hennes långa erfarenhet och allt hon sett, att detta är en ny form av sjukdom som drabbar korallerna.”

    Chronis försäkrar sig att han representerat Calliopeias ord korrekt med en blick, och då hon nickar snabbt till honom fortsätter han. ”Men den här gången är vi inte här bara för några enstaka koraller. De koraller vi använt för bygget av boende för tiotusentals Un’Antrophel’ier är också drabbade. Denna nya sjukdom har redan orsakat de första byggnaderna att rasa.”

    Han blir allvarlig i sin ton. ”Vi vet inte hur många hus detta kommer att ske till. Det kan vara några få, det kan vara alla efter en tid. Vi vet inte ifall byggnadskorallerna som växtart kommer att dö ut.”

    Chronis sista tillägg gör Calliopeia emotionell, och hon faller på sina knän vid de gråa korallerna och gråter medan hon samlar upp det som finns kvar att samla.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Det var sannerligen ett svar hon inte hade kunnat förvänta sig. En ny sjukdom? Den lilla rynkan mellan hennes ögonbryn djupnade och hon vände sig hastigt mot den gänglige man som presenterat henne alldeles nyss.
    ”Hämta min kamrer och min rådgivare. Och var kvick”, sade hon hårt, och mannen skyndade iväg samma väg som han hade kommit efter att ha bugat sig för henne. ”Och ni, hjälp min gäst upp”, tillade hon till en av vakterna som stod vid hennes sida när den äldre kvinnan till synes föll ihop av ren och skär förtvivlan.

     

    Vakten som gick fram till den gråtande kvinnan var förvånansvärt försiktig när han hjälpte henne upp och lät henne luta sig mot honom medan Isra betraktade bitarna av korall som ännu låg på golvet. Hon behövde ingen historielektion för att förstå vikten av denna vara och vad det skulle innebära om korallen dog ut på grund av denna nya sjukdom. Mycket av Antrophelia var byggt av samma korall, och nästan alla hem utanför staden också. Det vore en smärre katastrof. Hennes rike skulle bli lagt i ruiner.

    ”Jag är glad att ni kom till mig med detta direkt. Om det är som ni säger så vore det en katastrof om denna sjukdom får fortsätta att sprida sig”, sade hon med en suck innan hon lät korallen hon hållit i sin ena hand falla till golvet. Den sprack när den träffade marmorgolvet och bitarna gled iväg åt alla möjliga håll, men hon verkade inte bekymrad över en sådan småsak.

    ”Hur länge har det här pågått? Hur långt har sjukdomen hunnit sprida sig?” Frågade hon både Chronis och den äldre kvinnan.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Calliopeia säger bestämt “Ers höghet, det är besynnerligt! Vi såg de första korallerna vittra ett antal timmar sedan, och jag kom hit direkt! Men denna sjukdom verkar enbart ha denna effekt på Djupgravens urgamla byggnadskorall. Vi har märkt att yngre, mindre arter av korall inte drabbas ett dugg! Men vi har slutat hämta någon korall hitåt från staden i djupet, bara för att vara säkra!…

    “…Men den vackra, ädla korallen… Jag blir så ledsen, förstår ni. Jag har arbetat med dessa sen jag var en ung flicka…” Hon blir snart igen gråtfärdig, medan Chronis ser på henne tålamodigt, därefter han tröstar henne.

    Chronis säger “Calliopeia, tack för att du kom till Antrophelia så snabbt du kunde. Jag tror att det är bäst att du återvänder i denna situation till Djupgraven och arbetar med dina kollegor på en lösning för detta problem. Rädda varje korall ni kan! Jag blir här med drottningen.”

    Calliopeia nickar. “Ja, ursäkta, ers höghet. Det var en ära att träffa er. Jag behövs i Djupgraven”. Chronis bugar till Calliopeia och kramar henne hjärtligt före hon gör sig redo för att återvända.

    Han vänder sig mot drottningen och tittar denne i ögonen “Men, Ers höghet, före ni går för att diskutera med era kamrer och rådgivare, får jag be om en stund av er tid för ett annat ärende medan jag är här?”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Så tecken på sjukdomen hade inte existerat särskilt länge, men ingen kunde förstås säga exakt hur långt sjukdomen hunnit sprida sig innan första symptom upptäcktes. I värsta fall var detta något som redan hade spridit sig längre än korallodlarna själva kunde ana. Hon hoppades att så inte var fallet.

    ”Jag ska skicka mina skickligaste män att bistå er så snart som möjligt, till dess kan jag bara önska er lycka till, men vet att ni inte är ensamma i detta”, sade hon med ett litet leende innan hon tog farväl av den äldre kvinnan.

     

    Hon hade trott att handelsmannen skulle lämna hennes sal tillsammans med kvinnan, men han stannade kvar och tilltalade henne igen, trots att hon redan hunnit vända sig om till hälften, hon hade inte lyssnat till hans ord när han hälsade sin vän farväl. Så hon stannade upp och vände sig tillbaka mot honom med en något undrande blick.

    ”Och vad för ärende är det, Chronis Situros?” Hennes röst var fortfarande len och behaglig att lyssna på, men det fanns ett visst mått av tveksamhet bakom frågan. Det var inte sällan folk kom till henne i tron om att hon skulle kunna lösa alla deras problem, stora som små, och det var många som trodde sig berättigade att be om tjänster, hennes ställning till trots.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    ”Tack, ers höghet. Låt introducera mig bättre, då vi inte haft tidigare möjlighet till det. Jag kommer ihåg er moders far, hans höghet, Dacorus. Jag förespråkade då för att vårat rike skall öppna handeln med våra grannar i södern, sydost och väst.”

    ”Han hade insikten att se möjligheterna i tiden då världen inte ännu visste vem vi är. Tack vare den handeln lever vi här i Antrophelia rikare än någonsin förut. Me’erfolket har mycket att tacka er släkt för.”

    ”Dessutom kommer jag också ihåg er moder. Jag lovade Dacorus att jag skulle fortsätta rådgiva henne efter honom. Jag beklagar sorgen…”

    ”…Och jag känner att jag behövde säga att kan jag vara den jag alltid varit för släkten Sarrancenia, om ni vill ha råd av en gammal handelsman. Jag förstår ifall ni haft antagelsen att alla vi gamla Antrophel’iersläkten inte står bakom er. Jag har dock har alltid haft Me’erfolkets intresse närmast hjärta, och jag är säker att släkten Sarrancenia också gör det.”

    Chronis pausar för ett djupt andetag med en iblandad suck. ”Men jag är ledsen, min ålder håller på att springa mig i kapp.”

    Han känner i stunden att han strövat från sitt egentliga ärende.

    ”Ah, men detta var inte mitt egentliga ärende! Och var inte oroliga, detta ärendet är av betydligt gladare natur.” Chronis blir rak i ryggen, och får ett stolt leende på sin mun.

    ”Min son är för tillfället i Celeras, men han har velat dela med er nyheter om hans affärsresor ute i Talanrien. Han har rest aktivt nu i snart 10 år för Handelsgillets skull. Han har skickat detta brev till mig, för att ge det till er bara för era ögon.”

    Chronis räcker ett välbevarat, prydligt brev, fäst med rött lack och skrivet med mycket möda i bläck med snygg handstil.

    ”Förlåt att jag påpekar detta, i min oartighet… men ni påminner mig om honom. Ni har gemensamma rötter från Nordväst. Jag undrar vad min fru… förlåt, före detta fru… skulle säga om hon var här nu och kunde se er.” Chronis ler milt med sitt faderliga leende mot Isra, med stilla vattnande ögon. ”Jag är säker att hon vore glad att se er på tronen.”

    “Tack för er tid, ers höghet. Farväl!”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon betraktade honom under tystnad medan han talade, väl medveten om vem han var, men hon lät honom hållas. Hon ville gärna informera sina rådgivare om ärendet i Djupgraven, men de var redan på väg och till dess att de anlänt såg hon ingen anledning att fösa iväg handelsmannen. Istället lyssnade hon under tystnad och nickade lite åt hans ord, ett litet, blekt leende över hennes läppar när han sade att han stod bakom hennes släkt. Han hade inte sagt bakom henne, det kunde innebära mer än en sak, men hon valde att tro att han inte dolde något bakom sina ord just då. Han avslutade ju med att nämna hennes arv, och han verkade inte ha något emot det. Hon visste mycket väl att hans egen son var resultatet av en okonventionell romans, rykten hade florerat också kring honom och hans son, men de hade inte levt lika synligt som Isra och hennes bror tvingats göra.

    ”Tack för era ord… Jag hoppas att kunna bistå er om det vore något annat. Er familj och handelsgillet har alltid stått högt i anseende hos min släkt, jag hoppas att det skall förbli så också i framtiden”, svarade hon till slut, lite osäker på hur hon skulle hantera den äldre mannen. Han var lite för familjär och pratglad för att hon skulle känna sig helt bekväm, och det vattniga i hans ögon gjorde heller inte saken bättre, men det var kanske mer en brist hos henne själv snarare än hos honom.

     

    Hon tog emot pergamentet och nickade artigt mot honom när han tackade för hennes tid och bad henne farväl.
    ”Jag skall läsa er sons brev med detsamma. Farväl, Chronis Situros”, tillade hon med samma lilla bleka leende, i hemlighet något lättad över att han skulle gå.

     

    När han väl försvunnit ur genom dörren han och den äldre kvinnan kommit från så vände hon sig om och gick mot tronens trappa. Hon slog sig ned på det nedersta trappsteget och bröt lacken som höll brevet förslutet innan hon började läsa…

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Ers höghet Isra Sarrancenia,

    Om ni läser detta brev har min fader nått er med det. Ni har då också säkert fått nyheterna om Djupgraven i detta skede, tillsammans med en historielektion. Oerhört tragiskt, måste man ju säga. Min fader har alltid varit på folkets sida, och kommer förmodligen att be om hjälp för de drabbade av er. Det ligger i hans natur, inklusive att illa uppfatta gränser.

    Jag vet att ni nu frågar er själva hur jag redan kan veta om denne situation då nyheterna inte nått er förrän nu. Låt oss säga att jag har små fiskar överallt i världshaven som viskar till mig när jag behöver information. Och mina fiskar har simmat långa vägar från Me’erisias vatten. Jag är också, tack vare dem, medveten om den återhämtande demonen ni har som gäst.

    Med hjälp av all den information jag har tillgång till har jag sett till att byggnadskorallen inte dör ut. Jag anlitade då en expert inom koraller, och vi lyckades över ett år sedan plantera och kultivera den urgamla byggnadskorallen i ett nytt korallrev direkt norrut från Antrophelia i som nu har integrerats väl med den övriga omgivningen. Vi har inte åstadkommit liknande mängder korall gentemot de mängder som kommer att insjukna och dö nu, men det vi har så att det räcker för exporten som jag byggt upp i Handelsgillet Bläcks namn i Iserion, Aldiea, och nu i Celeras, därifrån jag nu skriver detta brev.

    Efterfrågan här har mer än fyrdubblats för me’eriska varor enda sen jag berättat om en kommande korallbrist bland handelsmännen, och med det har vi kunnat få ett fyrdubbelt pris för allt det vi kunnat ta med oss på färden senast vi åkte. Detta har varit speciellt lukrativt också med tanke på hur lite gods det anländer från Karm i öst efter allt som hänt i Lorada. Namnet Handelsgillet Bläck stiger snabbt i hela västra Talanrien, och jag garanterar att vi väckt uppmärksamheten av de nio fingrarna.

    Min resa hem är lång, och kommer inte att vara där till er hjälp med att hantera krisen som väntar un’antrophel’ier-befolkningen i Djupgraven. Jag kan däremot hjälpa er med att få mera information gällande de som är efter Ayperos. Detta kan jag göra i utbyte för information om hans slutgiltiga mål.

    Slutligen ser jag också fram emot att diskutera hur ni vill använda denna nyfunna rikedom som jag kommer med då jag återvänder.

    Information är makt.

    Hälsningar,

    Wreax Situros

    P.S. Förinta detta brev efter att ni läst det.

    Noterbart var i bottnet av brevet en svart bläckfisk med åtta armar – inte den av Handelsgillet Bläcks emblem.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.