Post has published by Amdir
Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 76 total)
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    En stund senare hördes det steg i de ekande korridorerna, och vakterna som stått vid cellen vandrade därifrån för att möta inkräktaren. Därefter följdes diskussion som mest lät som ekande mummel där i korridorerna, omöjliga att förstå eller urskilja där i deras cell. Det avslutades med att de två vakterna gick därifrån och lämnade nykomlingen ensam. Kanske detta var stunden då Seras och Dastans liv skulle avslutas? Hade drottningen skickat någon ned för att göra ett snabbt avslut på det hela? Det var svårt att säga där de låg för figuren hade motljus bakom sig och föll i dunkel. Tills han var framme vid cellen och den närmsta facklan la ljus på hans ansikte, och framför dem stod Salim. Hans vanliga glada och lättsamma uppsyn var dock bortblåst, och Sera hade nog aldrig sett honom så allvarlig och bekymrad förr.

    ‘Dastan, Sera!’ väste han, även om de var ensamma kunde man inte vara för försiktig. Hans blick var fylld med oro, trots allt låg många av hans förhoppningar på de två som just nu var i drottningens håll.
    ‘Jag har inte lång tid att undsätta, men min position ger mig en stund ensamma med er… Med min kusin.’ sa han och nickade mot Sera. Men hon var nog officiellt inte hans kusin mer, eller ens en del av familjen mer. Inte om man skulle tro vad som precis skett inför alla ögonvittnen. Han kunde inte hålla tillbaka sin panik mer.
    ‘Vad i Sharahs namn händer?!’ väste han, mer riktat till Dastan.
    ‘Jag bad dig hitta Sera, inte att ni båda skulle bli tillfångatagna…!’ han var medveten om att det inte hjälpte, men han kunde ändå inte undvika sin ilska över vad som skett. Han hade förväntat sig lite mer av sin general än att springa rakt in i drottningens famn.
    ‘Snälla säg att du har en plan!’ annars skulle han behöva improvisera fram något, och med rådande förhållanden var det ingen lätt uppgift.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Orden från Dastan fick Sera att stanna upp i sitt domedagstänkande. Det berörde henne, tyckte han verkligen det? Eller var det enbart ett sätt att försöka hålla hennes dystra tankar tydliga. Omedvetet fnös hon till över hans ord. Ge inte upp nu. Varför skulle hon inte göra det? Hon var äntligen fri från kronan, men till vilket pris?

    “Till min död” muttrade Sera och tystnade när hon hörde stegen komma närmare. Vid Salims uppsyn kunde hon inte rå för att skratta – ett nästan galet skratt och hon mötte hans blick med en mörk blick.

    “Jag är inte din kusin längre och kanske är det lika bra” sa hon och sedan såg hon lite mer allvarligt på Salim.

    “Åtminstone gjorde Dastan något. Istället för att betrakta.” spottade hon ut sig, ilsken över att ha sett Salim stå där. Utan att agera, utan att visa en min. Innerst inne förstod Sera varför, men hon kunde inte låta bli att ilskan blossade upp.

    “Du är dåraktig som kommer hit. Mor har öron över allt. Att du tog bort de vakterna gör inte att du är helt obevakad.” väste hon fram lite tystare, som om hon var rädd för att någon skulle höra henne.

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 23/03/2020

    Dastan höll på att sätta sitt eget blod i halsen när han såg vem som uppenbarade sig framför dem i cellen. “Salim..!?” Flämtade han förvånat. Mer än så hann generalen inte få ur sig innan Sera svarade sin kusin. Dastan vred på sitt huvud och såg bort mot Sera något medlidande.

    “Jag förstår din frustration, men försök förstå – Det fanns ingenting han kunde göra, Sera. Han gjorde rätt val. Om han hade ingripit hade det bara resulterat i djupare konsekvenser.” Förklarade han lugnt. Kanske för att på något sätt försöka lugna henne, men också för att det låg sanning i det. Dastan såg ner i marken i någon sekund, på den blodpöl som befann sig framför hans fötter. “Men hon har en poäng..” Konstaterade han och såg upp på Salim. “Med all respekt Salim – du borde inte ha kommit ner hit. För mycket står på spel. Ett felsteg är allt som krävs för rasera allt du byggt upp. Jag hoppas du vet vad du sysslar med, min vän..” Påtalade han, med en tystare röst denna gång. Han hade en stor respekt för Salim som ändå var Dastans överordnade, men det hindrade inte honom från att vara ärlig.

    Dastans blick förde sig sedan åter ner mot marken igen. “Jag jobbade så fort jag kunde Salim, Men det var inte tillräckligt.. Vi hade en plan, men tiden lät mig inte att planera den i detalj. Vi var tvungna att agera..” Näst intill viskade Dastan. Han såg upp på de båda två. “Jag ber om ursäkt, till er båda..” Sade han nästan något besviket på sig själv. “..Men än är det inte över. Planen är fortfarande i effekt.” Fortsatte Dastan med en fortfarande tyst, men något seriösare ton.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Salim fnös åt Seras ord och skakade på huvudet.
    ‘Du är alltid min kusin, dåre.’ sa han simpelt och viftade bort hennes ord, men kände en ilska och skam över hennes ord, för att ta tag i det kalla gallret för att komma lite närmare dem.
    ‘Vad ville du jag ska göra kusin, hm? Är det bättre att jag delar cellen med er eller blir av med mitt huvud, eller att jag försöker hjälpa er nu, hm?’ frågade han mellan sammanbitna tänder i ett väsande där i cellen. Hans kusin hade alltid varit hetsig, men hon behövde inse allvaret i situationen.

    ‘Och vem är dåraktig? Jag har letat efter dig i flera veckor med alla resurser jag har, och du valsar rakt in i ulvens gap som om inget hänt!  Har du bott under en sten de senaste månaderna, kusin? Din mor har tappat förståndet!’ det behövde han knappat säga. De hade alla sett vad hon hade gjort. Han vände sin uppmärksamhet istället till Dastan, för åtminstone generalen kunde han lita på att kunde hålla sina känslor i styr till skillnad från sin kusin. Åtminstone försökte Dastan försvara Salims ageranden, och Salim nickade med över Dastans ord med en djup suck.

    ‘Kanske var det dåraktigt att komma hit, men jag kan inte låta er förgöras utan att försöka göra någonting!’ inte för att han hade någon plan direkt. Vad kunde han göra? Han sträckte en hand genom gallret och klappade Dastan på axeln.
    ‘Du gjorde vad du trodde var rätt, jag klandrar dig inte min vän.’ sa han tungt, och nickade med lite förnyat hopp tänt över Dastans ord.
    ‘Bra, det var det jag behövde höra. Jag måste ge mig av nu innan min närvaro vid drottningens sida saknas. Ta hand om min dåraktiga kusin Dastan, hm?’ bad han och klappade Dastan på kinden för att ge Sera en smärtfylld blick.
    ‘Må Sharah leda er rätt. Jag ska göra vad jag kan för att avleda uppmärksamheten från fängelset. Förlåt för detta…’ sa han och reste sig långsamt. och växlade från sitt viskande till att ropa med all kraft och ilska han kunde, så spottet yrde.

    ‘DU ÄR INGET BÄTTRE ÄN EN SMUTSIG ECHER! JAG FÖRDÖMER DIG, SERA! MÅ DU BRINNA I HELVETET!’ Hans ord som lät som genuint hat ekade i fängelset, och det fanns tårar i hans ögon som glimrade i dunklet. Salim skakade av både ilska och sorg över hela situationen, för att vända sig om och börja gå därifrån. Beslutsamt och värdigt, mest ett skådespel för vakterna.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Salims ord ekade i hennes huvud. För att vara ärlig, klandrade hon mest sig själv. Hon hade varit förblindad av sin kärlek, naiva sätt och… självisk. Om hon inte hade vandrat in på det sättet hon hade gjort kanske varken hon eller Dastan skulle blivit fångade eller torterade. Kanske det hade varit bättre om de bara hade låtit henne dö. För vad var hon egentligen? En i mängden.

    “Sharah är död” sa hon tyst, mest för sig själv och lyfte inte sin blick ifrån sina fötter. Att det fortfarande fanns en plan, var inte något som hon trodde på helt. Vem skulle kunna rädda dem nu?

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Tystnaden som följde stod i skarp kontrast till Salims hårda ord som hade tyckts eka i fängelsehålan längre än vad som var naturligt. Hans fotsteg följdes av vakterna till dess att inget mer hördes utom de tillfångatagnas egna andetag.

     

    ”Åh han är inte död, inte än, inte som er mor”, ljöd plötsligt en röst, en mjuk och varm stämma, behaglig att lyssna till. Den följdes av ljudet av tyg som prasslade när en figur reste sig upp ur skuggorna där hon suttit stilla och betraktat scenen. Om hon varit där hela tiden eller helt plötsligt dykt upp var oklart, men nu stod hon där, klädd i en röd klänning av skira tyger som frasade mjukt när hon rörde sig över golvet, fram till cellen där Sera och Dastan satt.

    Ett litet leende fanns över de fylliga läpparna när hon såg ned på prinsessan, men hennes gröna ögon avslöjade både sorg och ilska, ilska som fått henne att ge upp sitt liv i Iserion för att återvända hem.

    ”Men nog om det nu. Är ni redo?” Frågade hon med samma lilla leende.

     

    Hon passade inte alls in i omgivningen. Hennes kläder var av dyra tyger och hennes händer var omärkta av arbete. Hennes tjocka, mörka lockar låg utslagna över de gyllenbruna axlarna och hon förde med sig en tydlig doft av rökelse och något annat, något lite sött och subtilt.

  • Rollspelare
    Member since: 23/03/2020

    Den blåslagne och nedblodade generalen lyfte sakta på sitt huvud när han kände Salims hand på sin axel. Ett lugn lade sig över honom medan han såg på sin vän. Ett spår av ett leende skymtades på Dastans läppar när Salim kallade sin kusin för dåraktig. Hon hade ju trots allt en förmåga att söka sig till trubbel. “Du har mitt ord, Salim.” bekräftade han och nickade innan hans överordnade började skrika och ösa glåpord över Sera. Dastan hade blivit kallad liknande saker av hans familj under hela sin uppväxt, så han visste hur ont ord som dessa kunde göra, även om han lärt sig att inte ta åt sig av sådant längre. Han sneglade medlidande bort mot Sera. Även fast Salims hatiska ord inte var äkta, förstod han att detta tog på Sera. “Sera…” yttrade han när tystnaden hade lagt sig i fängelsehålan.

    Plötsligt hörde generalen en röst från andra sidan gallret och kände en sötaktig doft som blev starkare och starkare med tiden. Den blandades med lukten av fängelsehålans ingrodda smuts och lukten av hans eget blod. Det hela fick Dastan att rynka på näsan, ogillandes. Kombinationen var sannerligen udda. I samma ögonblick betraktade han hur en kvinna trädde fram ur skuggorna. Dastan granskade henne noggrant med blicken, väl på sin vakt. Aldrig hade han sett kvinnan tidigare, men ändå kändes hon bekant. Plötsligt slog tanken honom. Kunde det vara..?

    När han hörde hur kvinnan frågade om de två var redo hördes ett tyst skrockande lämna Dastans läppar.
    Kvinnan som Salim berättat om, vars uppdrag var detsamma som Dastans. Nu förstod han. Utstrålningen, kläderna, doften, den släta hyn. Det måste vara hon.

    Han höjde sin blick och såg rakt in i kvinnans gröna ögon. “Så det är du som är Ismat.” Konstaterade han. “Vad är din plan?” Fortsatte han kort. De hade trots allt inte all tid i världen. Hans blick blev något allvarligare och hans röst något tystare. Att denna kvinna plötsligt skulle dyka upp var inte en del av hans plan. Vanligtvis hade Dastan aldrig litat på en främmande, så underlig kvinna som henne, men om Salim nu litade på denna kvinna så pass mycket att han hade anförtrott henne samma uppgift som Dastan, var han beredd att ta hennes hjälp. Dessutom, hade hon tagit sig så här långt kunde han lika gärna låta henne hjälpa dem, förutsatt att hon hade en bra plan för hur detta skulle gå till, förstås.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Sera. Hennes namn kändes nästan som ett glåpord och hon hade ingen tanke att svara Dastan. Hellre låta tystnaden omsluta dem. För vad fanns det mer att säga? Att de var här var hennes fel och det skulle säkert leda till deras död – om inte ännu fler personers smärta och becksvarta mörker. Hon slöt ögonen och hoppades på att kunna få bort de dystra tankarna som skavde i hennes huvud. Men istället hörde hon en len och varm röst. Förbryllat rynkade hon på ögonbrynen. Hade hon blivit galen? Var detta slutet? 

    Fast hon kunde släppa den tanken rätt snabbt när hon hörde hur Dastan svarade kvinnan. Det var ingen illusion. Och inte heller döden som väntade på att ta henne i sin famn. 

    Ismat. Namnet var något som Sera kände igen, hon hade träffat kvinnan när hon var yngre trots allt skulle ju Sera vara Sharahs utvalde. Även om det var något som hon själv alltid trott var fel. Om han ens existerade. 

    “Ismat…!” utbrast hon, lite för glatt och lättat.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Leendet över hennes läppar blev kanske lite mjukare när Sera helt uppenbart kände igen henne. Hon hade trots allt inte väntat sig det, de hade bara träffats ett fåtal gånger, och i det stora hela så såg mycket av prästerskapet ned på sådana som henne och hade antagligen helst av allt hållit sin prinsessa och utvalda på behörigt avstånd.

     

    Det var dock till Dastan som hennes svar riktade sig, mest för att det var han som hade ställt frågan, men också för att hon skulle behöva hans hjälp i nästa steg av planen.

    ”Densamme. Och min plan, nå, den är en serie av sammanträffanden som börjar precis just nu”, sade hon, plötsligt mer lågmält, ja nästan viskande, innan hon vände sig om och ställde sig bredvid trappan som ledde ned i fångcellen.

     

    Sekunden därefter hördes dörren där uppe öppnas och snart ljöd tunga fotsteg i trappan. Händelseförloppet var relativt snabbt och allt hon behövde göra var att slänga ut ett ben precis i tid för att vakten skulle snubbla över det. Han hann inte skrika, utan föll huvudstupa framåt, försökte ta emot sig mot det fuktiga golvet, men möttes istället bara av en vass dolk som skar upp hans hals innan hans kropp slagit i marken.

    ”Om trettio sekunder kommer ytterligare en vakt för att se efter vart den första tog vägen. Ni kommer behöva hjälpa mig med honom, general Dastan”, sade hon enkelt, som om det faktum att hon precis dödat en man inte bekom henne särskilt.

     

    Istället gick hon fram till cellen och drog fram nycklarna som hon fiskat upp från vaktens bälte och satte en av dem i låset. Det var uppenbart rätt nyckel vid första försöket, ty celldörren gick upp med en knäpp och ett lågt gnissel och hon räckte genast fram dolken till Dastan.

    ”Skynda nu. Ställ er bredvid trappen. Han kommer få syn på mig innan han får syn på er, så var snäll att tysta honom innan han hinner fram till mig.”

  • Rollspelare
    Member since: 23/03/2020

    Den nedblodade generalen såg frågandes på Ismat, med ena ögonbrynet höjt. En serie av sammanträffanden? Vad skulle det betyda egentligen? Dastans ögonbryn höjdes något ytterligare när han bevittnade hur Ismat med enkelhet skar upp halsen på vakten. Det var helt klart ett oväntat drag, baserat på vad han tidigare hört om kvinnan från Salim. Men tiden var knapp, och faktumet att hon  kunde strida och försvara sig själv var ett välkommet sådant.

    Dastan nickade i tystnad, tog emot dolken och placerade sig hastigt med ryggen mot väggen, bredvid trappan. Några sekunder senare hördes ljudet av nästa vakt som kom gåendes ner för trappan. I takt med att vakten rörde sig längre ned för trappen, fick han plötsligt syn på något som såg ut som kjolen på en röd, vacker klänning. “Vad i..?” mumlade vakten och ökade takten. När han tagit sig några steg längre uppmärksammande han att det faktiskt stod någon där nere. “Du dä-..!” hördes från vakten innan hans röst ersattes av ett otäckt och kort gurglande läte. Därefter blev det knäpptyst. Dastan hade plötsligt uppenbarat sig nedanför vakten, använt de få trappstegen emellan dem som språngbräda och skjutit sig upp i en rasande fast mot vakten. Dolken hade han pressat upp under vaktens haka och borrat rakt igenom hans huvud.
    Dastan slet ut dolken ur vakten och tog emot dess livlösa kropp när den föll framåt, rakt mot honom. Han släpade vakten ner för trappan och lade honom på marken, bredvid den vakt som bara några sekunder tidigare fått sin hals uppskuren av Ismat.

    Han torkade av båda sidor av dolkens blad mot sin ärm innan han gav tillbaka dolken till sin ägare. “Du får nog vara lite mer specifik än så.” Sade Dastan med en låg röst, som svar på Ismats diffusa plan. “Vi måste skynda oss. Hon är skadad och behöver vård.” Fortsatte sedan den blåslagna general Dastan. Hans blick vandrade från Ismat bort mot Sera. Hans ton var allvarlig och skärpt, så som en general förväntades låta, men när han såg bort mot Sera kunde man ana ett medlidande i hans ögon. En genuin oro för prinsessan som i hans ögon var mer familj för honom än hans egna föräldrar.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Allt gick fort, nästan för hastigt för Sera att registrera. Vanligtvis var hon van med snabba ryck – ärligt så föredrog hon att snarare agera innan att tänka. Speciellt till Dastans förtvivlan. Blodet och skriken. Det hela gjorde henne illamående och hon svalde för att försöka få bort känslan. Hur hade allt kunnat komma hit? Vad var det som hade gått fel? 

    “Oroa dig inte…” viskade hon till Dastan för oron i hans blick var inte svår att se eller att registrera. De hade viktigare saker att göra och att lägga sitt fokus på. Hon hade sett Ismat leende som för några få sekunder hade varit mer mjukt. Innan de hann röra sig allt för långt fram lade Sera handen på Ismat och Dastans axlar. Fast utan sin vanliga styrka, var det mer som en svag klappning på deras axlar. Hon hoppades dock att det var tillräckligt för att få dem att stanna.

    “Det… det finns en tunnel som leder till utkanten av staden…” sa hon tyst och pekade mot en vägg – som inte såg ut att vara något annat en vilken annan stenvägg som helst. Kanske hon hade blivit galen trots allt? 

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Ett litet leende fanns över hennes läppar när hon såg mot Sera, tillsynes obekymrad över mannen som dödades bakom ryggen på henne. Hon tycktes fundera över något, som om hon väntade på ett tillfälle eller en signal, och ljudet av Seras röst tycktes väcka henne ur det hela och hon nickade till svars.

    ”Kan ni stå ers höghet? Er general hjälper er”, sade hon enkelt och viftade lite menande med handen åt Dastans håll.

     

    ”Jag är ledsen att göra er besviken, men vi ska inte till utkanten av staden, det är alldeles för noga bevakat. Vi ska gå ut genom kökets sidodörr, och därifrån ska vi ta oss vidare till Oraklets tempel. Men lyssna noga, och det här är viktigt… Ge inte efter för några impulser, gör exakt som jag säger och följ tätt efter mig. Det finns fortfarande flera utkomster av framtiden, men tro mig när jag säger att vi vill undvika de allra flesta av dem. Är det förstått?” Fortsatte hon uppfordrande medan hon såg först till Sera och sedan generalen.

  • Rollspelare
    Member since: 23/03/2020

    Dastan höjde något på ögonbrynet när han bevittnade hur Ismat viftade mot honom. Var det där precis en order..?
    Seras ord om tunneln fick generalen att ge ifrån sig ett tyst skrockande följt av ett litet leende på läpparna.
    Så klart. Att Sera kände till hemliga tunnlar och vrår i palatset gjorde knappast Dastan förvånad. Om det var någon som förmodligen hade koll på sådant, så var det Sera.

    Han skärpte dock sin min och blev allt mer allvarligare när han hörde Ismats ord. Dastan kliade sig på hakan och såg funderandes ner på marken i en kort sekund. “Ismat har rätt, Sera.” Instämde han. “Drottningen må vara galen, men hon är inte dum.” Fortsatte han. Han funderade sedan i tystnad, någon enstaka sekund innan han såg upp mot Ismat med en allvarlig blick.  “Jag hoppas du vet vad du sysslar med, Ismat.” Sade han och nickade mot henne som ett tecken på att han var redo.

    Han gillade inte att gå med på denna något tvetydiga plan, just eftersom han visste så lite om den. Han var ju trots allt en general. Att lägga upp strategier och leda låg i hans natur. Att lägga Seras liv en okänd kvinnas händer tog emot inom honom. Trots detta insåg även han att det var deras bästa alternativ just nu, då chansen att fullfölja hans egna ursprungsplan nu hade passerat.

    Generalen flyttade sedan blicken bort mot Sera och räckte fram sin hand mot henne. “Vi kommer ta oss härifrån. Vi klarar detta. Du klarar detta. Genom mod och respekt, Sera. Genom mod och respekt.” Hans röst var lugn och blid men ändå bestämd och beslutsam, vilket var ett tecken på att han menade det han sade.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    I ögonvrån kunde hon se generalens förvånade min över att Ismat hade sagt åt honom vad han skulle göra. Hon kunde inte rå för att skrocka lite tyst för sig själv och ett hastigt leende fanns på hennes läppar även om det var flyktigt. Hon drog djupt efter andan för att sedan nicka som svar till Ismats båda frågor och tog stöd av Dastan. Hon grimaserade något illa åt sina smärtor, men vägrade att visa mer än ett par korta sekunder. De hade annat att oroa sig över.

    Annat att ha sitt fokus på. Att ta sig ut genom köksutgången fick henne att rynka på ögonbrynen åt det hela. Inte för att hon var för fin att röra sig där, men mer över att det kändes så uppenbart på någotvis. Kanske för uppenbart. Så uppenbart att hennes mor inte skulle tänka på det.

    “Är inte… den vägen lite för… ja, uppenbar?” frågade hon, till slut, trots allt hade hon svårt att vara tyst och lydande. Det gick emot hela hennes barndom.

    Dastans lugna ton och ord, gjorde henne lite mer till ro och hon mötte hans blick, även om ögonen var lite blodsprängda av alla slag och saker som hade hänt.

    “Har jag inte hört dig säga det innan idag?” retades hon innan hon sträckte ut sin tunga mot honom, lite lekfullt som om hon för ett kort ögonblick glömde vart de var innan hon blev lite mer allvarlig.

    “Finner jag styrka, Alltid” fortsatte hon orden som präntats in i henne.

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon betraktade dem medan Dastan hjälpte Sera på fötter, glad över vetskapen att prinsessan ännu hade kompetenta och lojala män vid sin sida. När hon först fått nyheterna om läget i Iselem så hade hon fruktat att Sera skulle vara helt och hållet ensam. Hon var glad att så inte var fallet. Hon skulle behöva allt stöd hon kunde få, särskilt nu när hennes mor så öppet förklarat henne en förrädare till riket.

    ”I vanliga fall, ja, men idag är inte som alla andra dagar”, sade hon med samma lilla leende som tidigare, innan det plötsligt föll bort och ersattes av en mer allvarsam min.

    ”Nu måste vi röra oss. Kom ihåg vad jag sade, följ tätt efter mig och försök att inte ge in för några dumheter”, tillade hon, nästan som om hon tillrättavisade ett barn och inte Iselems tronarvinge och hennes general.

     

    Med en snabb nick åt Dastan, som för att bekräfta för honom att hon faktiskt visste vad hon gjorde, så samlade hon ihop sitt kjoltyg och började gå upp för trappan där vakterna kommit ifrån.

     

    De mötte ingen i rummet ovanför trappan, och inte heller i korridoren som följde detta. Ett vagt ljud av tumult kunde höras en bit bort, höjda röster tätt följt av glas som krossades, men de gick åt andra hållet, rakt mot palatsets kök. Det var först halvvägs dit som Ismat slank in genom ett öppet valv och ställde sig med ryggen mot väggen där innanför. Hon viftade till sig Dastan och Sera.

    ”Sera… Kom ihåg vad jag sade”, viskade hon allvarsamt innan hon satte ett finger framför sina läppar för att signalera tystnad.

     

    Några sekunder därefter hördes ljudet av skor mot stengolvet utanför valvet, ett par sandalklädda och två par i metall. Ljudet av röster följde tätt därpå, varav en onekligen tillhörde drottningen.

  • Rollspelare
    Member since: 23/03/2020

    Generalen skrockade till när han hörde Seras retsamma kommentar. Han klappade henne något lekfullt på axeln och log tillbaka. “Det gör det inte mindre sant.” svarade han varmt och nickade. Han kände en uns av lättnad över hennes kommentar, även om läget inte var det rätta. Men det var just det som gjorde att han kände denna lättnad. Den trotsiga och lekfulla men ack så starka prinsessa började sakta komma tillbaka till sitt vanliga jag igen, trots de hemskheter och den smärta hon genomled.

    “…. Alltid.” bekräftade Dastan unisont med Sera och nickade smått.

    Generalen fattade tag i sin nedblodade och smutsiga, bruna luva längst ut vid de slitna sömmarna och drog luvan över sitt huvud, så den skymde en del av hans ansikte. Han lyfte huvudet mot de två med ännu en nickning. Det var dags.

    Dastan lade handen på Seras rygg och gav henne en mjuk knuff framåt, innan han själv placerade sig bakom henne. Det var smartast att placera Sera i mitten, så Dastan även kunde hålla koll bakom dem.
    Medan de två rörde sig fram efter Ismat, gick Dastan med öronen och ögonen på spänn åt alla riktningar, sökandes drottningens män. Kort efter att Ismat tagit sig in genom det öppna valvet, hörde även Dastan det ekande ljudet av fotsteg och röster.
    Dastan, som nu stod mer eller mindre öppet i korridoren med den unga prinsessan, såg bort mot Ismat och nickade för att bekräfta hennes vinkning. I samma ögonblick insåg Dastan vem en av rösterna tillhörde. Han tag i Seras arm och drog hastigt med sig henne  in genom det öppna valvet, precis rätt i tid för att inte upptäckta. Medan de tre stod pressade mot väggen, såg Dastan med en spänd och fokuserad blick ner i marken, noggrant lyssnades till de steg och röster som ljöd i korridoren. Då och då sneglade han även upp mot Ismat, för att invänta hennes nästa instruktion.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Översteprästinnan Nashwar kom vandrande längst korridoren, med en grupp av drottningens krigare bakom sig i tät formation. Hon stannade upp när hon såg drottningen fräsa åt den ena och den andra, slängande ur sig otrevligheter och kommandon. Några av drottningens män kom raskt vandrande från där hon var med deras blick låg och rädsla tydlig i deras ögon. Nashwar rätade sig och klistrade på sitt formella leende när hon närmade sig drottningen tillsammans med hennes tåg av krigare. Hon såg över sin axel och nickade ner för korridoren, och gruppen på tolv rusade ner och började söka igenom de rum de passerade.

    “De kommer behöva ta sig igenom en ilsken flod av dina trogna min drottning, de kommer inte långt.” Nashwar bar densamma utstyrsel som hon alltid gjorde i tjänst, en unik blå och guld uniform som nästan kunde misstas för ceremoniell för hur påkostad den var. I hennes hand var ett spjut av bästa kvalitet, och vid hennes sida hängde en lång läderpiska där handtaget hade designen av en orms huvud och del av dess kropp, och själva piskan kom ut ur dess mun. Piskan i sig hade tjänat Nashwar väl genom åren, och liksom hennes spjut var det en förlängning av Nashwar själv. Hon bemästrade spjutet och piskan till en mästerlig grad.

    “Du behöver inte investera dig personligen i detta, det är Sharahs vilja att rättvisa uppnås, och Hans vilja sprids just nu till varje vakt under detta tak och nästa.” Hon utstrålade ett perfekt lugn och log enkelt åt Akila, men det var tydligt att fastän det hon sa lät slutgiltigt, så fanns det mer att tala om. Hon inväntade däremot svar från sin drottning innan hon sa eller gjorde någonting mer.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Vreden i Akilas ögon var tydlig, glimrande som ett rovdjur som väntade på att få fälla sitt byte. I vanliga fall skulle hon snäsa åt den som sa åt henne att inte blanda sig i. Men det var något i Nashwars tonläge som fick henne att reagera. Hon stannade i närheten till korridoren som de alla var gömda och ett snett nästan nöjt leende fanns på hennes läppar.

    “Du har den där glimten i dina ögon igen. Som om du vet någonting, vad har du fått reda på, Nashwar?” frågade hon, med en stämma som både var auktoritär men det fanns ett litet mer milt och nästan ömt tonläge där för prästinnan.

    Hon strök en hand genom sitt mörka och tjocka hår, som var utspritt löst som en man till ett lejon. På sig hade hon en vit klänning, med ett mönster av svarta ormar som glimmade till i solen som ibland sken igenom.

    En rysning gick igenom Sera när hon hörde rösten till hennes mor. Varenda hårstrå på hennes kropp ställde sig upp och hon frös till i rörelsen. Lyckligtvis hade Dastan dragit henne undan och höll henne tryckt mot väggen. För ilskan och sorgen bubblade inuti Sera och det var svårt att inte låta sin magi vara under kontroll.

    Förtvivlat sände hon en blick mot generalen och sedan mot Ismat. Vad nu? Detta kunde inte vara enligt planen. Hon svalde och var nästan rädd för att någon skulle upptäcka det.

    “Vad fan gör vi nu?” mimade hon mot Ismat och nickade mot korridoren som hon hörde rösten av sin mor.

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Översteprästinnans röst fick Ismat att rysa lite där hon stod, något oroad över hennes närvaro trots att hon redan sett den. Det var helt enkelt något med den där kvinnan som fick hennes skinn att krypa, men hon försökte ignorera den känslan och istället lyssna på konversationen där utanför. Hade de redan upptäckt deras flykt? Hur var det möjligt? Hon var säker på att hon hade valt rätt handlingar vid exakt rätt tillfällen, men nu började hon tvivla på sig själv. Inte nu, tänkte hon desperat då paranoian långsamt började omfamna henne. Några minuter till…

     

    Hon såg hur Sera i ögonvrån mimade några tysta ord åt henne och hon höjde en hand för att signalera tystnad. De hade ställt sig i en alkov av en anledning, det var inget rum, det skulle inte genomsökas. Sharah beskydda dem och låt hennes syner ha varit sanna… Om saker gick snett så skulle det här vara hennes sista dag på denna jord, och hon hade på något vis förlikat sig med den tanken. Vad hon inte kunde acceptera var att Sera och Dastan skulle stryka med, de behövde fortfarande vara i livet, han för att skydda henne och Sera för att rädda Iselem.

     

    För en kort stund slöt hon de gröna ögonen och tycktes be en tyst bön för sig själv, eller kanske sökte hon igenom sina minnen och letade efter just den här delen av framtiden som hon lyckats se. De borde passera förbi, när som helst nu… Hon öppnade ögonen igen och lät sin blick borra sig in i Seras, plötsligt hård och uppfodrande, som en tyst varning. Vad som än händer, stå stilla och håll dig tyst, viskade en låg röst i prinsessans sinne, men den tillhörde inte Ismat.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Slumpen eller Sharah hade lett Nashwar att vara på precis rätt plats vid rätt tillfälle, och drottningens män hade då blivit varse om flykten tack vare att varken drottningen eller fångarna var där Nashwar ursprungligen hade förväntat sig hitta dem, och istället hade funnit en tom cell. När drottningen svarade henne, och för en kort stund återgick till den varma drottningen Nashwar lärde känna för länge sedan så log Nashwar, men det var ett nostalgiskt leende som blev kortvarigt när verkligheten kallade henne tillbaka. Hennes blick mörknade lite när hon såg in i Akilas ögon. Innan hon talade såg hon sig om för att se om någon var nära dem i korridoren, men såg ingen annan än drottningens vakter utanför höravstånd.

    “En son?” Hon nästan väste ur sig orden. “Mitt Ljusets Ljus, min drottning, av allt du har hållit hemligt är detta nog bland det farligaste! Hade du alls tänkt berätta om honom för mig? Jag kan inte skydda dig om jag inte vet vad du gör!” Det var en utskällning såklart, men en välmenande sådan. Nashwar hade gjort allt för sin drottning, och hade aldrig gett henne orsak att tro att hon inte kunde hantera även denna hemlighet. Blodet och sorgen hon hade lämnat efter sig i sin drottnings och sin guds namn gjorde att hon kände sig berättigad Akilas fulla förtroende, så frustrationen var förståelig.

Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 76 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.