Post has published by Maeve
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 39 total)
  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Moira hade varit tillbaka i Celeras i ungefär ett år och saker hade långsamt börjat återgå till det normala. Nå, nästintill det normala. Hon var tillbaka på samma plats, med samma yrke och samma färdigheter, men hon var inte lika stängd som hon en gång varit, och trots att hon ofta låtsades som annat så var hon ändå relativt nöjd. Hon och magikern Manfred Korp hade gått skilda vägar och efter det hade hon ändå lyckats ganska bra med att hålla låg profil, delvis för att han lärt henne hur hon skulle dölja de delar av hennes magiska förmågor som skulle kunna tänkas locka till sig de som jagade sådana som henne.

     

    Kvällen till ära hade hon dessutom fått ett jobb, så trots att luften var fuktig och lite för varm för hennes smak så var hon trots allt på relativt bra humör. Det skulle förstås inte synas på utsidan, hon kunde aldrig riktigt komma undan uttrycket av likgiltighet som vilade över hennes ansikte, men det spelade ingen större roll i dagsläget. Det var ett tag sedan hon pratat med någon annan än sina uppdragsgivare, så när hon satt på värdshuset i väntan på sitt byte så var det med högre förväntan än vanligt. Hon hade bestämt sig för att förgifta målet. Det skulle kräva att hon interagerade med målet, hon skulle kunna använda ett annat ansikte, något hon inte gjort på länge, och det skulle framförallt ge henne gott om tid att försvinna iväg innan några misstankar kunde riktas mot henne. Det var i kort en mycket bra och beprövad metod som hon dessutom associerade med ett par särskilt omtyckta minnen.

     

    Med en suck slängde hon upp det ena, byxklädda benet över det andra, lutade sig tillbaka i stolen och lät den färglösa blicken svepa över värdshusets skänkrum. Hon hade snott upp det nu långa, bleka håret i en knut för att hålla det ur ögonen, men några envisa slingor hade redan lyckats bryta sig fria och gjorde nu sitt bästa för att rama in hennes lika bleka ansikte.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Som ur ingenstans kom en liten flicka tassandes över värdshusgolvet. Hon såg ut att jobba där, för hon hade kläder som matchade värdshusflickornas klänningar med förkläden. Hade hon varit ett vanligt gatubarn, som inte var en ovanlig syn i Celeras, hade hon haft mer slitna kläder och sett betydligt smutsigare ut. Så liten som hon var fanns det nog knappt någon där inne som gav henne någon blick eller uppmärksamhet. Inte en plats för barn, direkt, men sådan var världen i Celeras.

    Men det var med målmedvetna, om än lite varsamma steg, som hon närmade sig Moira där hon satt.
    ‘Moira?’ frågade hon, och såg upp på den bleka kvinnan som hade en likgiltig uppsyn som inte direkt uppmuntrade till samtal. Men hur flickan visste hennes namn var nog tillräckligt för att fånga hennes uppmärksamhet. Men den beskrivning flickan fått matchade inte på någon annan där inne, så det måste vara Moira hon blivit ditskickad för att hitta.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Försjunken i tankar så hade hon lyft sitt vinglas till läpparna för att smutta lite på den röda drycken, men avbröts av åsynen av en liten flicka som närmade sig henne. Hon skulle inte bli överraskad, hon var alldeles för vaksam för det, men hon blev uppenbart fundersam. Flickan närmade sig med en målmedvetenhet som hon var väl bekant med, det var stegen hos en person med ett uppdrag, och den tanken oroade Moira så till den grad att hon ställde ned vinglaset igen och sträckte lite på sig där hon satt.

    ”Vem är det som frågar..?” Frågade hon lite stelt och vände den färglösa blicken mot flickan som nu stod framför henne. Hon gillade inte att flickan visste hennes namn, men det var också bara ett barn.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Flickan nickade lätt för sig själv, nöjd över att hon hade hittat rätt person. Nästan trotsigt mötte hon Moiras blick, som trots allt inte var helt lätt att möta då man var ett barn. Men barnen i Celeras hade ofta en annan syn på livet, en hårdhet som saknades hos många vuxna i andra länder där livet var enklare.
    ‘En som är intresserad av dina tjänster.’ sa hon.
    ‘En som inte tar nej som svar.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Ett litet leende spred sig över Moiras läppar och bröt likgiltigheten där, om så bara för ett litet tag. En som inte tar nej till ett svar, minsann, tänkte hon roat.

    ”Jasså? Ja då låter det ju som att ni kommit rätt”, sade hon lite torrt, innan hon vände blicken upp och ut över rummet igen. Hon hade trots allt fortfarande ett jobb att uträtta och hon hade helt krasst inte råd att inte utföra det. Dessutom skulle det ge henne dåligt rykte i vissa kretsar om hon backade ur sådär i sista minuten, så hon hade fortfarande för avsikt att genomföra jobbet, barnet till trots.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Vad det än är du håller på med just nu, betalar min mästare dig dubbelt för den lön du skulle fått ifall du kommer direkt.’ sa flickan, med en röst och saklighet som var alldeles för komplicerad för en flicka i hennes ålder. Detta var fraser hon övat på att säga, som hon blivit instruerade att säga. Eller var det något mer?

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Orden fick henne att se tillbaka ned på flickan där hon stod framför henne, och för en sekund betraktade hon henne bara i tystnad. Viset på vilket hon talade lät inte helt naturligt, men det kunde förstås bara vara inövat… Kanske hade hon kunnat använda den där delen av sitt sinne där hon förvarade Fyfas själ för att se efter, men hon lät bli. Det var egentligen oviktigt just nu.

     

    Det enda hon behövde fundera över var om det var värt risken att förstöra sitt rykte för denna extremt diffusa inbjudan, särskilt sedan hennes förra jobb gått så snett. Men om den här mästaren som flickan talade om var villig att betala dubbelt…

    ”Dubbelt säger ni? Det blir dyrt. Men låt gå”, svarade hon efter en stunds betänketid innan hon svepte glaset med vin, lade några mynt på bordet och reste sig upp. Hon var inte särskilt lång, och ganska smal, så när hon reste sig upp så såg hon inte särskilt mycket ut för världen. Det var de färglösa ögonen och den lika bleka helheten som räddade henne från att se tämligen ofarlig ut, vilket hon förstås visste och använde sig av.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Flickan verkade inte bekymrad, trots allt var det inte hennes pengar. Och hur hennes mästare hade råd var heller inte hennes intresse. Hon hade ett uppdrag och det var att leverera meddelandet, samt att övertala denna Moira att följa med henne. Än så länge verkade det gå bra, vilket skulle innebära en slant åt henne själv. Hon visade dock ingen upprymdhet över detta, utan nickade åt henne och bad henne följa med. Den lilla flickan sprang på små men snabba fötter på de smutsiga gatorna, mellan hus och gränder, krokiga och krångliga vägar och besvärliga omvägar och genvägar för att garantera att de inte hade någon som följde dem. På samma vis skulle det troligen vara svårt för Moira att vara helt exakt säker på var de befann sig.

    Till sist kom de till vad som såg ut som en övergiven innergård, allting var förfallet, och de steg in genom en knarrande dörr som stod snett på sina gångjärn.
    ‘Min mästare väntar på er, i ändan av korridoren.’ sa flickan.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Om det inte hade varit för att hon ändå var väl bekant med Celeras gator så hade hon nog tappat bort både flickan och sig själv ett antal gånger innan de nådde fram till den övergivna innergården. Hon visste inte exakt vart hon var, men hon hade en aning om det, även om hon just då inte såg någon mening med att försöka lägga det på minnet. Om det var menat att hon skulle finna sin väg hit igen så skulle flickans ”mästare” troligen förse henne med en vägbeskrivning.

     

    Nu följde hon bara flickan in genom den knarrande dörren i det till synes förfallna huset.

    ”Jasså det gör han…” Mumlade hon lite torrt, innan hon stoppade handen i en av sina fickor och fiskade upp ett silvrigt mynt. Hon hade alltid haft en särskild plats sitt hjärta för barn, antagligen för att hon förlorat sitt eget och nu aldrig mer skulle få chansen att bära ett igen. Så trots att hon visste att flickan skulle få betalt av sin mästare så stoppade hon myntet i hennes hand, log blekt och lite försiktigt åt henne, innan hon gick vidare ned i korridoren.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Flickan tog emot myntet, förvånad över att få något av denna kvinna som på alla vis inte såg ut att hysa mycket känslor för något i sin omgivning. Men hon tog myntet, inte för ivrigt, men med en säker hand. Trots allt visste alla gatubarn känslan av hur det var då fingrarna blev för kalla för att känna något, och man tappade ett dyrbart mynt i mörkret utan att känna det förrän långt senare.
    ‘Tack…!’ sa hon lite förvånat, och sprang iväg med snabba små fötter som ekade i korridoren innan de försvann.

    Korridoren var mörk och ödesmättad, men då hon till sist kom till ändan av den och öppnade dörren spillde ljus ut. Den fuktiga lukten av övergivet hus försvann, och det var nästan som om hon tagit en portal in i ett fint hem på andra ändan av Celeras. Luften var torr, möblerna och inredningen minimalistisk men smakfull – inte överdådig som så många rika handelsfamiljer hade som ville visa sin makt och rikedom genom sina ägodelar.

    Ett behagligt trägolv prydde golvet, liksom enkla men snygga mattor från Iselem. Det fanns några tavlor, men främst böcker längs med väggarna. Då hon klev igenom hallen kom hon till ett arbetsrum, där en mörkt klädd man satt – precis en sådan som man skulle kunna förvänta sig var hjärnan bakom en underjordsverksamhet. Tanig, rakad, med skarpa drag som kanske vittnade om att han en gång varit en soldat eller någon typ av adel. Men där fanns ärr och vittnen om att han sett strid, och skarpa blå ögon som stod i kontrast till hans mörka hy – kanske kom han från Iselem eller så var han bara en av de många blandade folken här i Celeras multinationella stad.

    ‘Ah, Moira. Sätt dig ned.’ bad han, artigt med en gest mot stolen framför sig.
    ‘Du fick mitt meddelande ser jag, och det gläder mig att du kom på så kort varsel. Jag har följt dina bedrifter med stor nyfikenhet.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Flickans lilla tack hade fått henne att le lite för sig själv, men när hon öppnade dörren och klev in i det ny ytterst behagliga rummet så var det borta och åter var den där masken av likgiltighet som etsad i hennes ansikte. Hon såg sig om i rummet, tog in detaljerna, böckerna längs väggarna, de typiskt Iselemska mattorna, och så mannen som satt bakom ett bord. Hon kunde inte riktigt placera hans härkomst, men det var i mångt och mycket oviktigt, det var få som kunde göra detsamma med henne.

    ”Jasså det har ni? Och vem är ni som vet mitt namn?” Frågade hon sakligt. Hon satte sig dock inte ned, inte än, utan stannade helt enkelt upp framför stolen som han gestikulerat mot och lade armarna i kors framför sig. Hon verkade inte bry sig särskilt mycket om ifall hon verkade oartig, vilket kanske var en karaktärsbrist, men i hennes yrke lönade det sig nästan alltid att vara misstänksam.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Mannen gav henne ett litet roat leende, som om frågan i sig själv var ointressant.
    ‘Det är mitt jobb att veta saker.’ svarade han simpelt, och gjorde ingen större sak av att hon inte velat sätta sig. Men han satt kvar, och knäppte sina händer.
    ‘Så, direkt till arbete, antar jag?’ frågade han med ett litet höjt ögonbryn, då hon inte verkade vara en småpratare.
    ‘Jag har ett arbete åt dig, som kräver ytterst diskret natur och som kommer kräva en hel del resande. Men även mycket betalt, en del nu, resten då du kommer tillbaka. Ett som troligen kräver att du tar dig obehindrat och omärkt förbi magiska fällor, och den sorten… Du vet.’ sa han med en handviftning, detaljerna var inte intressanta än.
    ‘Låter det som något för dig?’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Mannen verkade inte ta illa vid sig när hon inte slog sig ned, men han hade säkert haft med hennes sort att göra förr och visste att de flesta av dem var tämligen misstänksamma. Hon själv skulle väl kanske inte högt vilja erkänna det, men hon var medveten om att det var uppenbart. Hon noterade också att han inte hade givit henne sitt namn, vilket var klokt, men att han kände till hennes var inget hon fann särskilt betryggande. De flesta som kontaktade henne för ett jobb visste inte vad hon hette och hon hade inte för vana att dela med sig om det inte var absolut nödvändigt. Kanske var det därför som han väckte hennes intresse, eller så var det enbart på grund av hans ord som hon långsamt höjde på ett ögonbryn och slutligen slog sig ned på stolen framför honom, som för att säga att hon var intresserad.

    ”Ni har mitt intresse…” Sade hon menande, och gjorde en liten paus medan hon lade ena benet över det andra och lutade sig tillbaka i stolen.
    ”Och målet med denna resa…?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Mannen gjorde en liten avvisande gest över hennes ord, som om det inte var något speciellt. Än en gång nickade han åt stolen framför arbetsbordet, fritt fram för henne att ta om hon så önskade. Men han pressade henne inte, hennes sort föredrog trots allt oftast att stå och han verkade inte känna sig obekväm i hennes tornande form och skugga.
    ‘Det är en man i Me’erisia jag önskar möta öga mot öga. Tyvärr kan jag inte lämna Celeras, och behöver någon som kan ta hit honom…’ förklarade han.

    ‘Men som du säkert förstår, Moira…’ sa han med betoning på hennes namn.
    ‘Så är tillit en bristvara. Men det finns en enkel lösning på problemet. Ni ger mig lite av ert blod – en simpel sak egentligen, och jag betalar dig hälften nu och hälften då du återvänder – med ett tillägg för ett uppdrag snabbt genomfört.’ förklarade han, de ljusa ögonen fästa på henne.
    ‘Och för att vara helt transparent, är blodet till för att spåra dig ifall du skulle svika mig. Då uppdraget är slutfört, förstör vi glasbehållaren som innehåller ditt blod… Förseglad så klart på ett vis som gör det omöjligt att öppna utan att förstöra behållaren, så du vet att jag inte sparat några droppar.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Det var inte vanligen den typ av uppdrag hon tog, något den här mannen säkerligen redan visste. Vanligen anställdes hon för att röja folk ur vägen, inte för att hämta dem levande, men hon hade trots allt gjort något liknande förut, och om hon kunde se till att hålla mannen i fråga utslagen under större delen av tiden så skulle det kanske inte bli något problem. Det var dock en lång resa till en helt främmande plats. Hon skulle behöva tid på sig att utforska staden och kartlägga mannens rörelsemönster om hon skulle lyckas ta honom levande…

     

    Vid omnämnandet av blod så knyckte hon lite på huvudet och höjde långsamt ett frågande ögonbryn.

    ”Man kan göra mycket med en persons blod, mer än att bara spåra det”, sade hon lite torrt, men om hon ogillade idén eller inte var oklart.

    ”Så denna man… Ni vill ha honom förd till er levande hela vägen från Me’erisia? Eftersom ni valt att kontakta mig och inte en ambassadör så misstänker jag att det inte är en fråga om en artighetsvisit. Kan jag då också anta att ni inte bryr er särskilt mycket om hur han kommer hit, och i vilket tillstånd, mer än levande, förstås?” Fortsatte hon i samma ton, men ett litet, nästan obefintligt, leende tycktes plötsligt ha dykt upp i hennes ena mungipa, som om blotta tanken på uppdraget och hur hon skulle utföra det väckt någon slags känslor i hennes annars så neutrala mask.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Mannens skarpa ögon betraktade henne kalkylerande, och gav henne en simpel nickning. En bekräftelse på att man så klart kunde göra mer med blod än att spåra.
    ‘Du gissar så klart rätt, Moira. Detta har ingenting med politik att göra… Nå, inte offentlig politik i alla fall.’ sa han och gjorde en avvisande gest med handen, detaljerna var inte viktiga och de borde inte vara i hennes intresse.

    ‘Mannen i fråga kan behöva en liten läxa i… ödmjukhet… Men helst levande, med kroppsdelarna fortfarande fästa på plats. Uppdragets känsliga natur kräver ett visst tillit mellan uppdragsgivaren, alltså mig, och entreprenören, alltså du. Jag kan lova dig en saftig betalning, och mina små fåglar säger mig att det är något ni kunde ha behov av just nu.’ sa han simpelt.
    ‘Annars hade ni knappast kommit hit. Och det påminner mig…’ sa han och slängde en pung med mynt åt henne i en plötslig gest.
    ‘Det borde täcka uppdraget du gick miste om på grund av detta möte.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Han hade rätt i att hon hade föga intresse av detaljerna, men hon behövde likväl få veta hur denna man förväntade sig att målet i fråga skulle levereras. I de få fall som hon faktiskt behövt leverera ett mål till en uppdragsgivare så hade det alltid varit i ett icke-levande format.

    ”Eftersom ni valt att kontakta mig så behöver jag knappast försäkra er om att jag är professionell…” Sade hon i en ton som gjorde sitt bästa för att vara skämtsam, men det lät likväl något torrt, även om det ryckte lite i hennes mungipor.

     

    När mannen började tala om betalning och dessutom slängde upp en pung med mynt på bordet framför henne så gjorde hon inte mer än att nicka och noga väga pungen i handen. Pengarna var trots allt inte det viktigaste, även om han hade rätt i att hon behövde dem just nu. Hennes senaste två uppdrag hade inte slutat som det var tänkt, och kassan hade börjat kännas aningen tom.

    ”Nå, då har vi en överenskommelse. Jag levererar er denna man, med alla kroppsdelar på plats, levande. Ni betalar mig hälften nu och hälften vid leverans. Ni är fri att ta den mängd blod ni behöver för att hålla ett öga på mig”, sade hon med en liten axelryckning och ett, för första gången, ordentligt leende.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Bra.’ sa mannen, på ett väldigt företagsamt vis. Det var en affärstransaktion, trots allt, ett kontrakt mellan dem två.
    ‘Min assistent hjälper dig i rummet intill. På återseende, Moira.’ sa han simpelt och gjorde en gest åt henne till en sidodörr. Då Moira gick in genom dörren kom hon i ett mycket hemtrevligare kontor. Mer smakfull inredning, mer varm inredning. Några böcker, som för de som visste något om böcker skulle veta att de var värdefulla. Ett välorganiserat skrivbord, och en simpel arbetsstol som en kvinna som bara kunde beskrivas som söt snarare än vacker satt i.

    Hon hade ljust kortklippt hår, genom vilket spetsiga öron stack. Det var svårt att säga om hon var någon form av halvalv eller inte. Men hon hade en enkel och slank kroppsbyggnad, och såg inte farlig ut direkt där hon satt klädd i en ljusblå klänning med några sjalar om sina axlar och armar.
    ‘Stig in.’ sa hon med ett varmt och mjukt leende på läpparna.
    ‘Vill du ha lite te?’ undrade hon, och verkade inte på något vis reagera på Moiras utseende som inte kunde tolkas som annat än skumt, kanske till och med hotfullt.

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Moira visste inte mycket om böcker och att hon alls kunde läsa var mer eller mindre ett under, men hon kunde konstatera att detta mer smakfulla kontor helt klart var menat att kännas mer hemtrevligt. Det passade alven, eller vad hon nu var, som satt bakom ytterligare ett arbetsbord, vilken såg mycket trevligare ut än mannen i rummet intill. Moira kunde inte låta bli att fundera över hur någon som hon hamnat på en plats som denna, men dröjde inte kvar särskilt länge vid den undran.

     

    Istället gick hon in i rummet när hon blev bjuden att stiga in, och stannade en bit ifrån arbetsbordet och den andra kvinnan. Hon nickade som snabbast till hälsning.

    ”Gärna. Om jag förstår det rätt så ska ni åderlåta mig också, hm?” Hummade hon enkelt medan hon lät den färglösa blicken svepa över böckerna och inredningen i det lilla rummet.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Den till synes unga alven log ett behagligt leende, ett leende sött som socker, och reste sig upp för att hälla vatten ur en bägare i en tekanna.
    ‘Rakt på sak, ser jag. Jag som hade förväntat mig att vi skulle småprata lite. Trots allt får jag så sällan besökare.’ sa hon, och de ljusa ögonen studerade Moira ett ögonblick innan hon fokuserade sin uppmärksamhet på kannan. Hon lyfte upp den och la den på en metallställning i eldstaden.
    ‘Men ja, några droppar bara.’ förklarade hon, fortfarande med ett behagligt leende på läpparna.
    ‘Kanske du till och med har någon önskan om var jag ska pricka dig?’ undrade hon, och tog fram en liten ask ur en låda i arbetsbordet, öppnade den för att ta fram några väldigt rena och sterila verktyg. Hon verkade vara metodisk och ordningsam.

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 39 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.