Post has published by wouv
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 65 total)
  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Färden från handelsstaden till gränsen mellan Mahadwen och Nela’thaënas tog nästan två dagar, under vilka han inte landade en enda gång. Det berodde främst på att vindslätterna var så platta, och det var mycket svårt att lyfta från plan mark. Dessutom hade han inget ont av oavbrutna resor, att segla på vindarna var sällan ansträngande, och han slapp också riskera att korsa väg med någon som kunde tänkas vilja pressa honom på information, och kunde på så vis upprätthålla att han färdades snabbare än rykten någonsin kunde.

    Det frö av oro som såtts när han fått uppdraget hade legat och vilat, det var inte förrän nu när alvernas skog kom inom synhåll som det började gro. Det fanns en stor anledning till att Luka aldrig hade vägarna förbi Nela’thaënas, deras blodiga förflutna och nu hårt hållna gränser var tillräckligt avskräckande. Att passera gränsen utan tillåtelse var just nu otänkbart. Hade det varit vilket annat rike som helst så var det inte säkert att han brytt sig, Men hur långt och högt en alv kunde skjuta sin båge var inget han ville testa. Han tvivlade inte för en sekund på deras skicklighet och därför såg han till att redan från början närma sig väl synlig relativt nära marken, så pass att skogen nu tornade upp sig över himlen framför honom.

    Luka ville dra sig till minnes att alverna haft goda relationer till drakar innan, visst var det väl så? Det kanske varade fortfarande, han hoppades i alla fall det. En bit ifrån skogens mynning tog han mark, fällde sina vingar och antog sin aningen mänskligare skepnad för att gå sista biten fram. Det var lättare så här, visst kunde han tala även som drake men det var sällan han lyckades göra sig förstådd då. Nästan framme valde han att stanna vid några av de mer glest växande träden. Bland stammarna längre in tyckte han sig skymta några långa, slanka figurer.

    “God afton,” hälsade han aningen knaggligt på alvernas språk, och försökte göra ett så gott första intryck som möjligt på alla vis utom just ett som han ens var minsta medveten om; han såg ut som en mörkeralv.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Främlingen hade nått Skogsporten, vägen in i Nela’thaënas. De enorma träden som formade porten hade med hjälp av alvernas hjälp under åren växt ihop med grenar och stammar som virade in sig i varandra till ett vackert valv. Samma ögonblick som främlingen yttrat något tycktes alla skepnader hon sett inne vara som försvunna. Skogen försedd i skugga med ljusstrålar som sken genom de tjocka grenarna här och där gav ett mystiskt lyster, samtidigt som hon säkert kunde känna blickarna på sig. Men till sist steg en figur fram i mitten av porten. Hans långa mörka hår hängde fritt och gav ett vild men fagert intryck – och så som man kunde förvänta sig av en alv vid gränsen bar han mörkgröna kläder som matchade färgerna på träden och skogen. Alvens mörka ögon betraktade främlingen en god stund, innan han tog till orda på snabb sjungande Aela – alvernas språk.

    ‘Vem går där? Ange ditt ärende.’ sa han, men det fanns en mörk och varnande underton.

     

    Arthion

    • This reply was modified 5 år, 4 månader sedan by Amdir.
  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Känslan av att vara iakttagen kändes intill överväldigande och fick honom aningen illa till mods, men kände ingen önskan att gå därifrån. Förundrat betraktade han den välvda porten, de omgivande träden och det mjuka ljuset som strilade ner mellan lövverken. I vanliga fall var skogar inget han tyckte särskilt mycket om att befinna sig i, träd brukade bara vara i vägen, men han kunde inte vara annat än imponerad just nu. Sedan fastnade hans blick på figuren som trädde fram. Alven talade nästan för snabbt för att Luka skulle hinna uppfatta vad han frågade.

    “Bud från Märehn. Söker tillåtelse att passera,” svarade han och granskade mannen stillsamt. Luka gjorde ingen antydan till försök att ta sig åt varken det ena eller det andra hållet utan stod helt stilla, men klorna på höger fot sökte sig spänt ner i marken.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Från Märehn?’ frågade alven och studerade mannen framför honom något fundersamt, och tveksamt. Namnet mannen sade sig ha bud ifrån behagade inte alven och han gjorde en grimas, och hans tidigare skarpa ansikte blev ännu mer allvarligt.
    ‘Vad är det för bud, och vem är du?’ undrade han, med en hand vilandes på sin klingas i bältet. Den enda orsaken till varför Luka inte hade blivit sämre behandlad var att han inte såg ut som en människa.

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    “Ja..” Hans ljusgrå blick mötte alvens mörka när han tvekade lite innan han svarade, och hoppades att alvens fråga inte bad om en utläggning av vad Märehn var för rike, för det visste väl de flesta, eller? Vad vore det för första intryck, att råka idiotförklara någon?

    “Mitt namn är Luka, jag har blivit skickad för att förhandla fred.” Alven, som nu stod med ena handen på sitt vapen, verkade inte jubla över situationen. Visserligen hade Luka inte förväntat sig något annorlunda bemötande, om han tänkte efter. Själv var han obeväpnad, och lät armarna förbli hängande utmed sidorna.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arthions mörka ögon smalnade något över det hela.

    ‘Du är ingen människa.’ konstaterade han, men han var lite osäker över vad det var för en varelse som stod framför honom. Någon sådan med hans utseende hade han inte sett tidigare, och hans påstående – som samtidigt var ett konstaterande – var också en fråga varför en som honom representerade människorna.

    Fred.’ sa han med en fnysning. Men det var inte upp till honom att avgöra sådana saker.
    ‘Jag kan inte låta dig passera enbart på ord, visa mig något som bevisar vad du säger.’

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Att personer han mötte ogärna välkomnade andra än sitt eget folkslag var för honom inget nytt, det var så på många ställen. Det ställde dock sällan till med problem för hans del, i alla fall hittills. Men att han inte tillhörde “fel” folkslag, det hade han aldrig varit med om förut. Han var inte en människa, nej. Behövde man vara det? Eller menade han varför de skickat just honom?

    “Jag färdas snabbare än både människorna och deras hästar. De brukar be mig.. ja, flera olika folk oavsett raser och länder.” Att tala Aela föll sig inte naturligt och han fick anstränga sig för att uttrycka sig förhoppningsvis begripligt, ju längre meningarna blev desto svårare var det och han började gestikulera medan han talade då det blev mer och mer osammanhängande.

    Efter en kort stunds tvekan fiskade han fram den vaxförseglade handling han tagit med sig, men räckte inte fram den. Det var ju inte meningen att vem som helst skulle läsa det. Men han hade väl inte så mycket till alternativ, om han nu ville passera.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arthion gick fram mot främlingen, och i bakgrunden kunde man höra ljudet av bågar som spändes ifall Luka skulle försöka något underligt. Alven gav dokumentet en snabb blick, och nickade sedan. På det allmänna språket sa han.

    ‘Enbart för att du inte är en människa, och på grund av detta dokument, kan jag eskortera dig vidare’ informerade han lite kyligt. Han talade bra men med en kraftig sjungande accent.
    ‘Men om Dal’elaths väktare inte låter dig passera är du tvungen att återvända.’ han såg Luka i ögonen.
    ‘Det är dystra tider, och vår ärade drottning Nearena har beordrat att gränserna hålls stängda för alla människor, förutom för de som visat sig värdiga vår vänskap.’ Lite nyfiket betraktade Arthion Luka, och undrade igen i sitt stilla sinne vad det var för varelse han hade framför sig.

    ‘Kom, budbärare. Den här vägen.’ sa han och vände sig om för att gå genom det enorma valvet in i skogens dunkel.

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    “Tackar. Jag förstår.” En lättnadens suck undslapp honom när alven tillät honom att fortsätta in, att han bemöttes med en kylig inställning var inget han ville göra sig lustig över eller ens ville lägga någon vikt vid alls, och gömde dokumentet igen. Just nu var han mer än något annat glad att förseglingen inte behövts brytas innan den nått sitt mål. Han var även tacksam att de bytt från att tala i Aela till det allmänna språket, vilket Luka behärskade betydligt bättre. Lättnaden förbyttes dock ganska snart mot matthet när han insåg att alven ville att han skulle följa med.

    “Till fots?” svarade han bara, en möjligen underlig frågan. Helst hade han fortsatt luftvägen, men insåg nu själv att om han förväntades fortsätta med eskort skulle det antagligen inte vara möjligt. Han var dessutom bra trött efter att ha rest i nästan två hela dagar, och kände sig ännu tröttare så snart spänningen efter att inte ha vetat om han ens skulle kunna passera gränsen eller inte hade avtagit. Från de kartor han otaliga gånger tidigare studerat ville han minnas att Dal’elath låg närmare gränsen han nu befann sig vid än något annat håll han kunnat närma sig Nela’thaënas från, men det var föga tröst.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ett litet skratt lämnade Arthion över främlingens frågan, och han skakade på huvudet.
    ‘Nej, inte till fots, främling.’ sa han och gick med raska steg in i skogen. Redan några steg in kunde man känna hur atmosfären förändrades och att det var som om de steg in i en annan värld. Luften var tjock av magin, som få kände av förutom de som hade en koppling till magin själv. Allting tycktes mer levande, och mer vilt, än i en vanlig skog, som om skogen hade ett medvetande ständigt närvarande. De gick ett par minuter tills de kom till ett enormt träd, som visade sig vara en utpost för gränsvaktarna. Alverna, med sin magi och sin speciella teknik, hade snarare än att bygga en barack format trädet till en levande boning där väktarna kunde bo, samt förvara sina saker.

    ‘Vi rider på hästrygg härifrån.’ förklarade han. ‘Och eftersom du inte har en egen får du äran att rida på en av våra.’ sa han. De steg in genom utpostens öppna valv, och passade ett par alver som misstänksamt men lite nyfiket betraktade den underliga främlingen.

    ‘Dina vapen lämnas här, om du har sådana.’ förklarade han.

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Hästar. Luka hade ätit en häst en gång. Inte för att han tänkte göra det igen, i alla fall inte just här och nu, även om han kände sig tillräckligt hungrig för det. Det var det första han kom att tänka på, och hoppades i sitt stilla sinne att djuren inte skulle se det på honom.

    ”Må det vara en snäll en, då” mumlade han bara, med en nästan bister ton. Han hade fullt sjå med att hänga med alven, och haltade skyndsamt efter, opåverkad av den mäktiga skogens atmosfär.

    Gränsvaktarnas utpost var inte som något annat han någonsin sett, han önskade att han haft lite mer energi så han kunde uppskatta mer av allt han såg. Vid uppmaningen att lämna ifrån sig eventuella vapen så stirrade han tomhänt på mannen i några sekunder innan han kom att tänka på den lilla dolk han brukade bära med sig. Det var klart den kunde räknas som ett vapen, tänkte han, även om andra kanske inte alltid ansåg det, och det var ju bäst att ta det säkra före det osäkra. Med en rörelse som talade om att han inte använde den ofta tog han fram kniven och gav den ifrån sig. Samtidigt lade han en hand på dokumentet som låg i en av hans dolda fickor, för att försäkra sig om att han fortfarande hade det med sig, eftersom han för bara en liten stund sedan hade tagit fram och visat det.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arthion betraktade Luka noggrant då han lämnade över sin dolk, och efter en hastig kroppsvisit nickade han lätt. Alverna som i regel var ett gästvänligt folk hade inte riktigt i sin natur att vara så hårda som tiderna krävdes, och trots att han hade ett allvarsamt uttryck såg han Luka i ögonen och sade.
    ‘Om du önskar kan du få äta med oss, och sova här en natt, innan vi ger oss av mot huvudstaden. Men om ditt bud är brådskande är det bäst att vi ger oss av nu. Vi har en och en halv dags ritt framför oss.’

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Utan att protestera lät han sig visiteras, även om han inte var van vid det så förvånade det honom inte, och var inte direkt något att göra sig lustig över. Vad han tyckte om en och en halv dags ritt valde han att helt hålla för sig själv. Erbjudandet om att stanna och övernatta var mer än frestande. Så vitt han visste var ärendet inte så pass brådskande att han inte kunde ta en extra dag på sig

    “Mycket gärna. Jag har inte vilat sedan jag begav mig från Celeras,” medgav han och lät blicken svepa omkring sig. Pulsen hade vid det här laget sjunkit till hans normala vilopuls.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arthion gav en nickning åt det, och efter en stund visades ett simpelt rum inne i trädet åt Luka. Det var inte mycket mer än en säng och ett fönster och i ett annat rum fanns några privata badrum där alvernas magi lät vatten flöda genom håligheter i det levande trädet. Rena kläder lades fram åt honom, och då han fått tvätta och vila sig lite dök Arthion upp igen.
    ‘Det serveras mat snart, om du önskar.’ sa han.

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Vilken lyx! Förundrat såg och rörde han vid allt han passerade i rummet. Till och med rinnande vatten hade de! Vad var det här för paradis? Inte tänkte han gå miste om det här tillfället, utan tvättade sig noga och tog på sig det rena ombytet, hela tiden utan att släppa det viktiga dokumentet utom synhåll, och tog det genast med sig och gömde igen när han var klar. När han gick ut ur badrummet lämnade han efter sig några illa tilltygade svarta fjädrar som han inte märkt hade lossnat och fallit mot golvet. Då mötte han alven igen, och stannade upp.

    “Hur i hela fridens namn har detta åstadkommits?” frågade han hänfört och passade på att tacka ja till inbjudan.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arthion tog honom till en matsal där flera andra av alvernas gränsvakter satt och åt. Några ögnade främlingen nyfiket, andra misstänksamt, medan andra ignorerade honom. Åt Lukas fråga skrattade Arthion lätt.

    ‘Vad menar du?’ frågade han, då allt detta var så vardagligt och naturligt för honom.
    ‘Våra magiker sjunger för träden och de formar sig för att leva i symbios med oss.’ konstaterade han. De fick bröd och soppa serverat, och satte sig vid två lediga platser, Arthions mörka ögon fokuserade på Luka lite nyfiket.

    ‘Om det inte är oartigt att fråga; jag har aldrig sett någon som dig förr. Varifrån kommer du?’ undrade han.

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Han följde efter in i matsalen och efter att ha mött blickarna hos de som inte undvek honom så fick han lust att vända på klacken och gå därifrån. Men han satte sig ned och tog för sig trots att han kände sig lite illa till mods. Svaret han fick gav honom något frånvarande i blicken då han försökte pussla ihop hur man kunde forma träd med hjälp av sånger. Så satt han en lång stund, tyst och begrundande, tills alven tog till orda igen och fick honom på andra tankar.

    “Vadå, ett ombud från Celeras?” skojade han och tog en tugga av brödet. “Nej, jag har heller aldrig sett en annan drake,” fortsatte han, något allvarligare men fortfarande med bröd i munnen som han tuggade på.

    “Och du, vem är du?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘En drake?’ undrade Arthion, lite förvirrat och på gränsen till vördnadsfullt. Han, däremot, hade sett drakar, och de såg inte ut som Luka. Men sen igen hade han ju inte sett denna Luka i någon annan skepnad än den han var i nu.
    ‘Inga föräldrar?’ undrade han, men skakade på huvudet.
    ‘Förlåt mig, det var oartigt att fråga.’ sa han och böjde huvudet lätt.
    ‘Jag är en gränsvakt, med rang kapten.’ förklarade han kort och koncist, vad mer behövdes sägas om honom?
    ‘Min uppgift är att skydda vårt hem.’

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    ”Ja.. nej”. Han fäste ingen vikt vid den förändrade stämningen i rummet. En brödsmula ramlade ut medan han pratade vilket han inte heller lade märke till.

    ”Jag tar inte illa upp. Jag växte upp i slummen och minns inte mycket, förutom att jag brukade låtsas att min far var en salamander, i alla fall tills den dag jag lärde mig vad en salamander egentligen var.” Han talade med lättsam ton, blicken landade på brödsmulan och han tog den mellan tumme och pekfinger och stoppade i munnen på nytt. Luka tolkade alvens korta svar som att det inte var något han ville prata om.

    ”Har kaptenen något namn då?” Frågade han ändå.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ett litet leende fanns på alvens läppar, han hade trott att han redan presenterat sig men kanske det hade gått förbi i tumultet.
    ‘Mitt namn är Arthion.’ sa han lugnt, och böjde huvudet med en hand över bröstet i en artig gest som hörde alverna till.
    ‘Har du besökt vårt rike förr, Luka? Jag skulle inte tro det, för jag har inte hört berättas om någon drake som besökt våra länder på flera århundraden… förutom i kriget mot Iserion.’

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 65 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.