Post has published by Maeve
Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 80 total)
  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Han vill skrika, vill kasta sig upp i luften och flyga tills han inte längre orkar mer. Skrika tills han inte längre hade någon röst men vad skulle det hjälpa. Ejvald fanns inte mer… han hade tagit sitt sista andetag i Eiriks armar och nu fanns han inte mer. Eirik låter tystnaden bädda in dem. Det enda som hörs är spjutet som ristar runor i marken. Sorgen är så förlamande bottenlös att Eirik inte förmår säga något. Han håller armarna stadigt om sin morfar, en kropp, ett skal som ännu var varm men helt utan liv. Sluter den döde tätare i sin famn och lägger ena handen över den gamles som kramar om svärdshjaltet. Sorgen så stor att han knappt förmår gråta och de gula ögonen sluts när han böjer in ansiktet mot sin morfars ännu varma kind.

    Han sitter så en lång tid, inte medveten om allt som hörs omkring dem. Inte medveten om Maeves ord eller om Yazfeins fortsatta arbete med cirkeln som ristas i den hårda marken. Inte medveten om vindens sus i trädens kronor. ” Minns du morfar… när du tog med mig till klippan, den vi kallade för vår. Jag var inte mer än tio år gammal men jag hade redan förstått att jag inte var som alla andra. Du visade mig örnarna… väldiga med vingar så mäktiga att de inte kunde vara annat än gudarnas budbärare. Du berättade om hur stolta de var där de seglade fram och om hur stolt jag skulle känna mig den dagen jag släppte fram mitt sanna jag. Jag förstod inte då… men du visste, du såg… ”Han viskar orden intill sin morfars öra, viskande ord fulla av sorg, brusten av gråt.” Min klippa… mitt ankare och stöd… vem har jag nu? Morfar… jag behöver dig fortfarande…” Rösten bryts och gråten tar överhand, kramar om hårdare, vaggar sin morfar i famnen.

    Han sitter så och märker inte att Maeve kommer nära förrän han känner hennes hand på axeln. Reagerar inte först men ser upp och möter hennes blick efter en stund, tårarna rinner och han skakar bara ryckigt på huvudet” Jag förlåter henne aldrig… ” viskar han med en beslutsamhet i rösten som hon nog aldrig hört förut. ”Jag har ingen mor… jag förlåter henne aldrig ”Upprepar orden för att visa att han menade allvar. Han skulle aldrig förlåta sin mor för det här för i hans ögon var det hon som bar skulden till Ejvalds död. Om hon inte varit så förbannat korkad och genomfört sin plan trots att ingen stod bakom den så hade Ejvald fortfarande funnits bland dem. Handen lättar från sin morfaders hand och greppet om morfaderns svärd. En hand klibbig av blod. Ser på den, knotiga smala fingrar som var lätt böjda i fingertopparna likt klor. Morfaderns blod. Drar handen över ansiktet, låter huden färgas röd…känner smaken av järn mot sina läppar, drar tungan över dem som om han vill bevara sin morfar hos sig. Blicken faller på lappen från modern, en grimas av avsmak över hans förtvivlade ansikte men ändå sträcker han ut handen för att greppa den, Ragnhildrs hårlock bli kvar på marken. Får upp pappret med stela fingrar, pappret färgas av blod. Innan han ser vad som står” Morfar ska hem… han ska brännas hemma… ” Rösten är hes och entonig, låter sedan blicken falla på texten på det nu fläckade pappret. Han håller fortfarande ett stadigt tag om sin morfar, vill inte släppa men läser med blicken grumlig av tårar.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Yazfein har slutat med sina förberedelser och satt spjutet i marken när Eirik tar upp brevet för att börja läsa. Han kliver bort från det han försökt göra och ser på syskonen tillsammans med mannen som en gång varit deras morfar. Men som nu har lämnat denna jord och färdats vidare. Vart visste han inte och kunde inte säga, dock kände han att detta inte var ögonblick han skulle inkräkta på. Under deras samtal är han tyst och stilla innan han kliver fram, lägger mjukt en arm om Maeves axlar. Han säger inget utan lyssnar på vad som sägs eller vad som görs. Plötsligt bryts den tystnad där av skriet från en örn men hur han än försöker kan han inte se djuret i fråga. Ett långt och något djupare skri än de örnar han hört förut.  Han skakar sedan på huvudet då han inte ser någon fågel, istället lutar han sig lite försiktigt in mot Maeve. Handen rör sig över hennes axlar för att lite försiktigt trevande undersöka såret hon har mellan skuldrorna. Det var nog bäst att återvända till Frostheim för dem alla just nu. Då han inte var så insatt i deras traditioner som han kanske borde vara så förstod han att det var viktigt att kroppen brändes.
    “Jag tror vi ska börja röra oss så snart vi kan men ta ändå den tid ni behöver.” Hans röst är lugn, känslolös men inte kall utan bara samlad.

    Evjalds hand har inte släppt svärdet och det är nog troligt att den inte kommer göra det nu heller. Ögonen är slutna, ett avslappnat och äkta leende på hans läppar. Inte som att han var glad över att något var slut utan ett leende han brukade ha när han hade gett sig ut på nya äventyr eller haft något i görningen. Huden är varm än och än har inte stelheten börjat sätta in trots den kyla som finns där.  Han såg verkligen ut som den krigare han varit i yngre dagar.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Eiriks ord skapade en klump i hennes mage, en isande, obehaglig klump som kändes om möjligt ännu tyngre när han vände blicken mot henne. Beslutsamheten i hans röst var en hon inte kände igen och den fick henne att rysa lite där hon stod. Det kändes fel, att förkasta sitt blod så öppet som han gjorde, men samtidigt så kunde hon inte klandra honom. Efter vad Eirik sagt till henne hemma i Sätet innan de gav sig av så hade hon förstått att deras mor diskuterat sin plan även med Eirik och hon visste att han hade motsatt sig den, precis som hon gjort. Hur kunde deras mor fortfarande tro att det varit en bra idé? Hon hade genomfört sin dumma plan och dessutom dragit med sig sin far i det hela, ett faktum som lett till hans död.

    ”Jag bär honom med mig på min häst. Mor kan vänta”, svarade hon lite hårdare än hon kanske hade menat. Hon sade det inte högt, inte som sin bror, men också hon var arg, arg och sårad.

     

    När Yazfein slöt upp vid hennes sida och lade en arm om hennes axlar så vände hon blicken mot honom och nickade i tystnad åt hans ord om att ge sig av. Hon kunde känna hur han lite trevande undersökte såret mellan hennes skuldror. Smärtan fick henne att rycka till en aning men hon protesterade inte utan stod kvar till dess att hans fingrar lämnade skadan. Då vände hon blicken mot de döda som låg i gläntan, Hrafns män som attackerat och dödat deras morfar. De skulle inte få brännas. De skulle bli mat åt korparna. Tanken skänkte henne kanske någon slags tröst, även om hon önskat att hon hade kunnat få sända ett starkare meddelande åt Hrafn.

    Turin kommer ångra den dag då han gjorde Ulfhedna till sina fiender”, mumlade hon hest, kanske mest för sig själv men likväl tillräckligt högt för att både Yazfein och Eirik skulle kunna höra henne.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Att kalla det ett brev var kanske en överdrift. Det var ett sönderrivet papper som Ranghildr i all hast hade skrivit. Egentligen hade hon inte tänkt lämna ett brev. För om hon var kort och konsist till tal, var brev ännu värre. Hur skulle hon ens kunnat formulera de känslor som hade stormat inuti henne de senaste timmarna. Texten var skriven med kol, som tydde på att hon bara hade tagit något ifrån askan när Ejvald förmodligen hade sovit. Det var utsmetat av antingen regn, eller tårar. Snarare det sista, även om Ranghildr var allt för stolt för att erkänna en sådan sak.

    “Maeve, tills vi möts igen. Valhall, eller Frostheim. Ta mitt spjut, eller bränn det med min far.  Jag älskar Dig. Er. 

    – Mor” 

    G:et på det första ordet i det sista meningen var lite hårdare skrivet – som om hon hade tänkt länge på om det var något mer som hon skulle skrivit. Eller om det ens var… bra att sätta sina tankar till ord. Flera andra ord var strukna även om man kunde se hur Ranghildr försökt sätta mer känslor i brevet. Den storm av känslor inom henne som hon inte hade förväntat sig. Ångesten och sorgen över att tänka på att aldrig se sin far igen, sin make eller sina barn.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Han kan inte ta in vad som står i brevet. Det är förunderligt hur de inte alls rör honom i ryggen att m… nej, att Ragnhild faktiskt försökt skriva ner sina känslor till dem. Hon hade kunnat vända om, hon kunde ha lyssnat på dem när de sagt åt henne, ja till och med bett henne att låta bli. Hon hade sett hur upprörd Eirik hade blivit, han som så sällan visade känslor hade visat henne vad han tyckte och ändå… ändå hade hon genomfört det. Han låter brevet singla med vinden mot marken i samma stund som örnens läte spräcker tystnaden. Det får honom att se upp, gula ögon som söker över den mörka himlen men i stunden ger det ingen tröst. Han vill svara med ett skri men kommer på att han är i människohamn och låter bli. Istället ser han mot sin syster” Det är till dig ” Säger han kort och hårt till sin syster, syftar på brevet, inte hårt för att han var arg på henne på något vis utan för att han själv måste stålsätta sig för att inte bryta ihop på nytt. Han ägnar inte brevet någon mer uppmärksamhet utan sluter den knotiga, smala handen kring sin morfars svärdshand, den som greppat svärdet, så ömt. Känner hur morfadern redan börjat svalna.

    ”Nej.. jag tar honom Hans egen häst ” Säger han och söker sin systers blick innan han varsamt lägger sin morfar på marken så att han själv kan resa sig. Hans kläder är dränkta av blod, han har blod i ansiktet, över läpparna och med de gula ögonen ser han nog knappast mänsklig ut, eller frisk till sinnet. Lägger varsamt morfaderns svärd över hans bröst innan han stryker sin morfars hår från dennes ansikte. Ömma rörelser, hans egen hand darrar lätt och han måste samla sig innan han kan resa sig och utan att se på någon av de andra gå bort för att hämta morfaderns häst som ännu stod kvar, bunden vid ett träd. Lite skärrad av doften av blod men gör inget när Eirik tar den vid tyglarna och leder den till de andra. ” Hjälp mig ” Ber han sin syster men innan han fortsätter faller blicken på den cirkel som Yazfein påbörjat på marken. Han ser på den, går ett steg så att han kommer intill den och hukar sig vid den. En darrande blodig hand läggs över linjen, de hade kunant rädda honom om de bara kommit lite tidigare… om de…han skakar på huvudet. Suddar ut linjen med handflatan innan han reser sig och fixerar Yazfein med blicken” Tack ” Säger han kort, ett tack för att mörkeralven hade varit villig att hjälpa. Han litade inte på honom men han kunde kosta på sig ett tack. Går tillbaka till hästen för att nicka mot Maeve” Nu tar vi honom hem.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Även om Yazfein står där alldeles bredvid Maeve är det som om han ändå är utanför, ser allt utifrån, känslorna de uppvisar så främmande och avlägsna. Han förstod ilskan och sorgen som han känt när han trodde han skulle förlora Maeve. Så på något sätt förstod han dem men ändå var det främmande att sörja så. Han håller armen lite hårdare om Maeve efter att ha undersökt såret, det skulle behövas ses om så fort de kunde. Långsamt lutar han sig ner mot henne och placerar en mjuk kyss på hennes kind, innan han nickar då han förstår hennes beslutsamhet bakom de ord hon säger. Vid Eiriks ord till honom ser han först fundersam ut innan han nickar kort i någon form av respekt. Långsamt släpper han taget om Maeve för att hämta in hästarna åt dem medan syskonen hjälps åt att placera Ejvalds kropp på den häst som Eirik hade tänkt rida tillbaka mot Frostheim. Kort därefter så sitter han också upp innan de börjar färden mot Frostheim. Det är inte många ord som utbyts mellan dem på den färden, första chansen han får när de behöver stanna så ser han till att lägga om Maeves sår tills någon bättre kunde se över det i Frostheim. Det är inte förrän de verkligen riskerar att bli upptäckta som han åter tar formen av den mänskliga rådgivaren. Lugnt ger han Eirik en blick men säger ingenting utan det återstod att se vad den unge mannen skulle göra när de kom till Frostheim.

    Portarna till staden öppnas långsamt framför dem och de möts av vakter som ser på dem, blodiga och med en bekant kropp över hästen. Flera av dem skulle säkert känna igen Ejvald då han funnits nära Ragnhildr och familjen sedan början. Men nu var kroppen tom, kall och personen som haft sitt hem där var borta. Yazfein säger ingenting medan de rider in i staden, det fanns inte mycket att säga men han håller in sin häst lite så de kommer jämsides med Eirik. Lugnt betraktar han Eirik innan hans blick söker sig till Maeve och han försöker avgöra vad nästa steg kommer bli för dem. Han vet inte vad han ska säga just nu så han förblir tyst under ritten genom staden mot Sätet.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    När hennes bror räckte henne brevet så ögnade hon snabbt igenom det innan hon stoppade det innanför sina kläder. Hon visste inte vad hon skulle tänka eller känna över det korta meddelande som lämnats åt henne, men en liten del kände ilska över att deras mor adresserat brevet enbart till henne. Trots det så valde hon att behålla brevet nära sig och dessutom ta sin moders spjut så som hon bett om.

     

    Den lilla kyssen som Yazfein placerade på hennes kind kändes varm, trots att hon såg i hans ögon att han inte riktigt förstod. Kanske kände hon ett visst stygn av sorg också över det, men det var något som hon ännu trodde sig kunna göra något åt, till skillnad från deras morfars död.

     

    Färden hem kändes fruktansvärt långsam. Att de tvingades stanna för att låta hästarna vila gjorde inte saken bättre, men hon kunde inte låtsas som om hon inte själv hade behövt det. Såret i ryggen gjorde fruktansvärt ont och påminde henne dessutom alldeles för mycket om en annan gång då hon ridit hem i ett liknande tillstånd. Dessutom hade blodförlusten gjort henne något yr och när de slutligen red in i Frostheim så var hon en blek uppenbarelse.

     

    När de nådde Sätet så gled hon av sin häst, kanske aningen klumpigare än vanligt, och surrade loss sin mors spjut från sadeln innan hon lät en av trälarna ta tyglarna till djuret. Hennes blick sökte sig som hastigast till Yazfein. Det kändes underligt att se honom i en annan form än den hon var van vid, den hon kommit att älska, och hon önskade plötsligt att han skulle slippa gömma sig, att han skulle kunna stå öppet vid hennes sida, att hon skulle kunna luta sig mot honom nu när hon behövde honom som mest… Men det var en dåraktig tanke, en som hon försökte skaka av sig medan hon betraktade Ejvalds kropp som nu lyftes ned från Eiriks häst av två av deras fars hirdmän. Hur hade saker kunnat gå så fel så fort?

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Att rida med Ejvald surrad på hästen bakom sig hade tagit hårt på Eirik. Inte ett ord hade kommit över hans mycket spända läppar under färden tillbaka till Frostheim. Det var mycket som skavde, orsakade smärta och sorg, inte enbart att han förlorat sin stora stöttepelare i livet utan också moderns svek och lappen hon skrivit som riktat sig enbart till Maeve. Eller ja, ett sista ord till resten. Bittert… och han intalar sig själv att han inte bryr sig. Han ser inte åt någon medan de rider in genom Frostheims portar men vinklar blicken kort mot Yazfein som rider upp vid hans sida. Granskar mannen som nu tagit en annan skepnad och ger denne en knappt märkbar nick, stelt, ryckigt som kännetecknade Eirik innan han ser rakt fram igen.

    Framme vid Sätet tar han sig av på stela ben. Inte van att rida, tyckte inte om att rida men han hade inte kunnat flyga sin morfar hem. Han ser på medan hirdkrigarna varsamt lyfter ner den döde från hästen och lägger honom tillfälligt på gräset för att kunna göra iordning ett värdigt likbål.

    Eirik har svårt att ta blicken från honom, hukar intill och rättar till sin morfars händer så de vilar över bröstkorgen hållandes svärdet. Smeker sin morfars kind innan han reser sig och rör sig med bestämda steg in mot hallen för att söka deras far. Kläderna smutsiga och stela av blod men det kunde inte bekymra honom mindre. Maeve förstod nog vart han var påväg, vem han sökte så han säger inget till henne, hon fick följa med in om hon ville. Ropar inte, frågar inte efter sin far, kung Audgisil, inte eller efter sin bror även om han nog behövde honom mest just nu. Säkert hade någon av trälarna varskott kungen om sönernas ankomst.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Portarna till Sätet öppnades med tyngden av luft som pressades åt sidan av de tunga dörrarna. Genom de två stora dörrarna steg Audgisil, klädd i simpla kläder som han oftast var – inte direkt den avbild man hade av en kung i Kaldrland. Men han behövde inte kläder för att visa status eller auktoritet, det var snarare sättet han gick och rörde sig, hur han talade och såg på andra som gjorde att han ingav en ömsesidig respekt mellan de han mötte och sig själv.

    Hans blå ögon som aldrig tycktes missa minsta detalj föll över Ejvald där han omhändertogs av några av deras krigare. En suck lämnade Audgisil då han såg vad som pågick, men han verkade inte speciellt förvånad eller skärrad. Snarare verkade en tyngd ligga på hans axlar.
    ‘Bäst att ni tre kommer in och berättar vad ni sett och hört.’ sa Audgisil till Maeve, Eirik och Yazfein, även om han inte helt föredrog att inkludera Yazfein i en sådan intim diskussion som hade med familjen att göra var det uppenbart att han rest i deras sällskap. Även om mannen kanske inte ännu vunnit Audgisils förtroende, verkade han vunnit någon slags förtroende hos två av hans barn. Han gjorde en gest åt dem, och gick in i hallarna igen.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Yazfein möter Maeves blick under långa sekunder och det märks att han gärna hade stått bredvid henne med en arm om henne även om det inte alls gick just nu. Istället glider han förbi henne, en nästan fjäderlätt beröring vid hennes hand utan att han ser på henne när Audgisil har sagt åt dem att följa honom in i hallarna. Han hade själv gärna undvikit att vara iblandad i det samtal som skulle komma. Men samtidigt var han ju mer inblandad med familjen Ulfhedna än vad man kunde tro. Dock väntar han tills de båda syskonen ska börja röra på sig innan han själv skulle falla in bakom dem. För några ögonblick är han stilla, sluter ögonen och sänder ut en tanke till Oden och Frigg. Något han aldrig hade gjort förut, be till ett väsen som om det vore en gud. Vad Lloth än var så var det inte en gud iallafall inte någon han hade tillbett och skulle aldrig göra. Nu betraktade han Eirik och Maeve noga, försökte läsa av dem för att förstå vad som nog skulle komma.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon kunde inte skaka av sig känslan av att hon borde ha gjort mer, att hon borde varit snabbare iväg från Frostheim, ridit snabbare, försökt lägga om sin morfars sår… Hon borde ha huggit huvudet av varje död man och spetsat dem på deras egna spjut. Hon borde ha ridit ifatt sin mor med detsamma och huggit ned hennes kidnappare, låtit deras kroppar bli mat åt korparna… Men hon hade inte gjort något av det. Istället stod hon nu där och lutade sig mot sin mors spjut med blicken fäst på sin far när han klev ut genom de tunga dörrarna.

     

    Med en suck följde hon efter de andra när de klev in i Sätet. Hon kastade en sista blick mot Ejvald är han låg på den kalla marken och hon kunde inte låta bli att känna sig skyldig, trots att inget av detta egentligen var hennes fel.

     

    Att komma in i värmen var välkommet efter den långa och kalla ritten, men när värmen återvände till hennes kropp så återvände också smärtan i hennes rygg och hon var snabbt med att sjunka ned på en av bänkarna som stod intill elden i mitten av salen. Hon lade sin mors spjut vid sina fötter innan hon vände blicken först mot Yazfein, Eirik och sedan slutligen sin far.

    ”Mor är borta… Hrafns män tog henne”, mumlade hon hest.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Att möta sin far kändes allt annat än bra. Han hade hellre sett att brodern varit där men än så länge syntes hans tvillingbror inte till någonstans. Han ger Yazfein en kort blick innan han följer med sin far och de andra in i hallen, vänder sig i förbifarten till en av hirdmännen som redan fanns inne i salen” Hämta Lire.. Maeve är skadad och hennes sår behöver ses om ” Sedan fortsätter han in, förväntar sig att bli åtlydd. Hirdkrigare skyndar iväg för att hämta Lire, en av deras trälar men den som i särklass var mest skicklig vad gällde läkande örter och att sy så att det knappt blev något ärr. Han hade inte varit blind trots att det verkat så. Han hade sett att systern var skadad och han hade varit orolig över det. Men visste också vilken vilja och envishet det bodde i henne så han hade inte daltat, han var inte sådan, inte hon heller.

    Det är Maeve som svarar fadern först angående Ranhildr och han märker själv hur hans egna blick bli hård när han kniper ihop blicken. Helst av allt vill han ta Ragnhildrs spjut från Maeves hand och bryta den mitt i tu men han hejdar sig, håller sig själv tillbaka. ” Morfar är död. Om det inte vore för Ragnhildrs idiotiska plan så hade han levt  ”Säger han, rösten, den alltid så hesa är hård och nästan kall. Han säger hennes namn, inte mor som han alltid gjorde annars. Han går inåt salen, arg och ledsen och det ser ut som om känslorna inte riktigt kan få plats inom honom, han som alltid annars kunde dölja dem så väl, hålla dem inom sig” Hon borde ha vetat bättre… ” Säger han hest och vänder sig om för att möte sin fars blick, nästan utmanande.

    ” Och nu kommer du förstås att rida efter…”

    Inte en fråga, mer ett påstående som om han inte litade på att fadern hade något vett precis som hans mor inte visat sig ha något kvar. Han själv skulle bränna sin morfar, sedan skulle han ta sig långt härifrån.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Konungen satte sig ned fel väg på en av stolarna vid eldstaden och lutade sina korsade armar på ryggstödet. Audgisil som hade sitt vanliga lugn omkring sig verkade, för de som kände honom väl, ha spänd energi inom sig som tävlade om att släppas lös. Men han lät inte impulserna styra honom, eller hans humör, utan de blå ögonen studerade Maeve, Eirik och Yazfein med sin vanliga skärpa som nästan hade ett lyster där i dunklet från eldstadens skuggor och lyster som dansade över deras ansikten. I lugn lyssnade han på deras ord, och var tyst en stund efter, innan han talade.

    ‘Trots att du har skarpa ögon, min son, ser du inte allt. Vad har vi sagt om att dra pessimistiska slutsatser, hm? ‘ frågade han, inte tillrättavisande, men varmt och lugnt.
    ‘Du känner mig bättre än så, Eirik.’ de båda visste det, trots allt. Sedan vände han sin blick till Maeve, och att hon kom in med skador var inte en helt ovanlig syn efter att hon kommit hem den gången så många år sedan då Odens gåva, eller förbannelse, vaknat i henne.

    ‘Ni övervägde inte för ett ögonblick att komma till mig, er far, innan ni rusade iväg utan en tanke?’ undrade han, fortfarande lugn, men det fanns något mer spänning där i hans röst än innan. Ur en ficka drog han fram det brevet Eirik skrivit till honom i hast. Hans blick for från barnen till Yazfein.
    ‘Och vad är din roll i detta, Yazfein? Det tycks som om jag ser dig inblandad i min familjs angelägenheter mer och mer, sedan dagen du anlände till Frostheim.’

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Yazfein har tyst följt med dem in i salen och stått en bit bakom båda syskonen, blicken gled lite mellan dem alla medan de talade så när Audgisil talar till honom så nickar han kort men visar inga känslor i blick eller ansikte. “Jag råkade befinna mig på rätt plats för att se hur er dotter gjorde sig redo att rida iväg i all brådska. När hon märkte att jag sett henne så blev jag ombed att följa med. Även om hon är kapabel att ta vara på sig själv så är det aldrig fel att ha fler med sig på sådan brådskande ritt som hon tänkte företa sig.” Han har faktiskt sagt hela sanningen denna gång även om anledningen till att hon bett honom följa med kanske var lite mer personlig än vad många nog skulle tro.

    Han placerar händerna bakom ryggen och studerar Audgisil innan han ser på Maeve och Eirik igen. Han vet inte riktigt mer vad han ska säga eller göra just nu, så det hade varit bra att han fått frågan om hur han varit inblandad. Eirik vet mer om det och Yazfein undrar hur länge det kommer vara innan han berättade något om det för någon annan. Men sen skakar han på huvudet och suckar lätt, de hade slagit hårt mot dem det som hänt, kanske skulle fokus förbli på det ett tag framöver nu så han kunde vara lugn ett tag.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon mötte sin fars lika blå blick utan att vika undan, men det fanns kanske ett visst mått av ånger i hennes blick. Hon hade alltid haft lättare att hantera sin moders tillrättavisanden, ty de var mer lika varandra och lät oftast ilskan styra. Hennes far var istället lugn och samlad och kanske var det just därför som hon alltid fick dåligt samvete när han konfronterade henne.

    ”Givetvis övervägde vi det far… Men tiden var knapp. Hade vi väntat längre med att ge oss av så hade vi inte sett vilka som tog mor, och vi hade inte hunnit i tid för att säga farväl till Ejvald”, förklarade hon hest innan hon som hastigast sköt en blick mot Eirik, nästan som för att bekräfta att han fortfarande var kvar där och inte hade gett sig av. Hon hade en gnagande känsla i bröstet av att han ville ge sig av och fly från allt, men de behövde honom, hon behövde honom. De skulle behöva vara enade inför det hot som vilade över dem.

     

    Åt Yazfeins svar på Audgisils fråga nickade hon bara lite medgivande, osäker på hur hon skulle formulera en förklaring som var bättre och mer sann än den han givit. Kanske behövdes det inte.

    ”Jag litar på honom”, tillade hon enkelt, för vad mer behövdes egentligen sägas?

     

    Dörren till salen gled upp och trälen Lire steg in, hon som varit där för att sy ihop Maeves rygg en gång tidigare för så många år sedan. Nu var hon äldre, men hennes händer var fortfarande stadiga och hon ödslade ingen tid på att skrida till verket utan började med vana händer hjälpa Maeve att knäppa upp sitt harnesk innan det slängdes på golvet bredvid Ragnhildrs spjut och Maeve kavlade upp sin tunika för att blotta ryggen.

     

    Såret var lyckligtvis relativt rent, och i jämförelse med det stora och djupa ärr som redan fanns där så såg det litet och tämligen ofarligt ut, men Lire rynkade ändå på näsan innan hon under tystnad började göra rent det med vana och flitiga händer.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Eirik blänger lätt på sin far. Gula ögon som blivit hårda, än mer fjärmande än de varit tidigare. Och Maeve har rätt, han vill inte stanna här. Han vill bränna sin morfar, samla de få saker han behöver, ta farväl av morfaderns hus och sedan ge sig av, flyga långt bort, vara ifred. ” Du var inte hemma… jag skrev ett brev. ”

    Yazfeins slingrande ord, Maeves slingrande… han ger Yazfein en kort blick innan han ser på sin syster” Säg som det är istället ” Säger han till dem båda.” Familjen är splittrad och kommer ändå aldrig bli som den en gång varit. ” Han skulle aldrig mer vända sig till sin mor som han en gång gjort. Han skulle aldrig kalla henne för mor, låta henne stryka hans hår, trösta. Aldrig mer några förtroenden.. han litade inte på henne. Så var bollen hos Maeve eller Yazfein, vem som plockade upp den spelade honom ingen roll. Att deras far inget märkt var för honom en gåta.

    ”Jag går ut till morfar ” Säger han kort, vill inte stanna här inne, det känns som om väggarna i salen håller på att kväva honom och utan att vänta vänder han dem alla ryggen för att börja gå över golvet mot dörren.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Audgisil mötte Eiriks blick utan att vika undan eller blinka. Han höjde ett ögonbryn åt Eiriks ord, halvt road, halvt besviken. Ett brev. Han var trött på alla brev, då ord bar så mycket mer och så mycket undgås med riktiga möten snarare än undanflykter och anonymiteten som breven gav. Konungen viftade bort Eiriks kommentar om Maeve och Yazfein, det var inte relevant just nu, en diskussion för en annan dag.

    ‘Innan vi sänder Ejvald till Valhall, Eirik, har jag något som du bör höra.’ sa Audgisil, hans skarpa ögon genomträngande fästa på Eirik som så respektlöst vänt sin rygg mot sin far, något som inte var acceptabelt. Inte för att Audgisil någon gång varit så noga med sådan etikett, över huvudtaget. Han var en man som var lugn och sansad, alltid nära till skratt och värme. En konung och en man som inte krävde respekt genom ilska och höjd röst. Därför var det också så mycket mer effektfullt då hans röst tog den allvarliga och skarpa varnande ton den nu gjorde mot Eirik, för en vis och lugn mans vrede var något man bör ta extra försiktighet kring. Att han var besviken på Eiriks beteende var uppenbart, oavsett om de förlorat nära och kära. Men kanske Eirik hade glömt att även Audigisil hade förlorat en nära vän.

    Audgisils blick gick sedan mot Maeve och Yazfein.
    ‘Jag är trött på ert smygande, jag har behandlat dig med betydligt mer respekt än du förtjänar, Yazfein, och detta är ditt sätt att bemöta mig?’ frågade han, och log snett, besviken där med.
    ‘Och har du, dotter, någonsin behövt frukta att tala med dig – din egna far?’ de visste båda att så inte var fallet, men han gick vidare.

    ‘En sådan envis familj jag har, men jag antar att ni fått det av er mor.’ sa han, ett litet roat leende på läpparna nu.
    ‘Hon är precis som er, springer iväg utan huvud och fötter, utan att fundera ett ögonblick på vart era ben ska bära er. Utan att tänka på konsekvenserna ett ögonblick.’ han suckade trött och drog händerna över sitt ansikte, och skakade på huvudet.

    ‘Men skyll inte på er mor för Ejvald. Han önskade och valde detta själv. Han ville in i Valhall, och vår plikt är att skicka hem honom. Liksom er mor valde att bli tillfångatagen, själv. Med tanke på er reaktion och Ejvalds död antar jag det lyckades?’ frågade han och såg på dem.
    ‘Och om ni hade stannat ens ett ögonblick för att tala med mig, mellan allt smygande i korridorerna…’ han riktade blicken mot Maeve. ‘Eller undvikande av sin familj…’ han blickade mot Eirik.
    ‘… så hade jag kunnat berätta för er att det var allt en del av planen. Tror ni verkligen jag skulle tillåta min hustru att bli tillfångatagen utan en plan?’ undrade han.
    ‘Ejvald gav sitt liv för att tillfångatagningen skulle ses realistisk, för att rädda de många liv som annars skulle gå förlorade i detta krig. Han är en hjälte.’ sa Audgisil och reste sig trött från sin stol.
    ‘Och så är er mor, som riskerar sitt liv för att få slut på detta krig.’

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Yazfein hade följt samtalet samlat och lugnt som han hade kunnat men vid Eiriks ord rycker han till för att se lite förvånat på den unge mannen. Men Audgisil’s ord förvånar honom än mer och han sänker som hastigast blicken mot golvet, inte av skam utan av förvåning. Han tar ett par steg närmare Maeve och ger henne en frågande blick. Han var osäker på om detta egentligen var rätt läge men samtidigt verkade ju hennes far veta så mycket mer än man trodde. Sen vänder han sig lite ursäktande mot Audgisil och sänker respektfullt huvudet.  “Kung Audgisil ni har rätt i att ni inte varit annat än respektfull mot mig. Tro mig då jag ändå säger att jag aldrig menat någon här något ont.” Han ser sedan mot Maeve igen låter blicken vila på henne medan han funderar. Dock säger hans blick att han skulle följa om hon valde att berätta mer om dem nu. Han hade inte mer att säga om de andra händelserna då det inte var del av varför han varit här. Det hade bara skett att han blivit indragen i det hela och fick nu följa den vägen till dess slut.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Eiriks ord fick henne att vända blicken mot honom. Det fanns besvikelse där, besvikelse för att han tog ut sin ilska, sorg och frustration på henne. Vad hade hon gjort annat än att försöka stå på hans sida? Trodde han att han var den enda som sörjde, den enda som kände sig sårad av sin moders handlingar? Det var själviskt, så fruktansvärt själviskt, och hon tvingade sig själv att vika undan med blicken innan han hann se hur hennes ögon vattnades.

     

    Bakom henne hade Lire börjat sy ihop hennes sår, något hon knappast tycktes lägga märke till bland alla andra känslor. Vad hon dock noterade var hur Yazfein tog ett litet steg närmre henne och hon kastade en hastig blick mot honom för att se hur han frågandes betraktade henne. Så komplicerat allting blivit.

    ”Ja men visst, vi vädrar ändå all smutsig tvätt, så varför inte? Yazfein är här för att jag älskar honom. Nu vet ni det, och snart vet väl alla andra det också. Vill ni ha mer detaljer? Vill ni veta vad vi gör bakom stängda dörrar också?” Utbrast hon irriterat innan hon vände blicken mot sin far igen. Det här var verkligen inte rätt tid för sådana avslöjanden, men uppenbarligen fick hon inte hålla den oskyldiga hemligheten för sig själv.

     

    ”Så. Berätta för mig, far, hur fulla var ni när ni kom på en så brilliant plan? Och varför delgav ni inte den planen med oss? Varför kom mor till både Yazfein och Eirik för att be om stöd med sin idiotiska plan om ni redan hade allting planerat? Ni borde ha vetat att vi skulle rida efter!” Fortsatte hon ilsket. Hon greppade så hårt om bänken hon satt på att knogarna vitnade.

    ”Det enda som kommer avsluta detta förbannade krig är vår död. Jag hade hoppats på att det åtminstone skulle få bli som en familj, enade och i strid, inte en efter en, ensamma i Hrafns klor, precis som Kettil!” Spottade hon ur sig. Hennes blick tycktes ha mörknat en aning och om det inte vore för att hon höll så krampaktigt i bänken så skulle hon antagligen ha rest sig upp vid det laget.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Eirik stannar till, korsar armarna framför sig och ser sin far i ögonen. Det hände sällan att han gick emot sin far men i dag kan han inte kontrollera sig, sina känslor, sin sorg och ilska. Kan inte kontrollera det faktum att han inte längre känner att han har någon mor. I sin sorg och ilska bryr han sig inte om ifall han visar sin far allt annat än respekt. Det fadern säger gör honom knappast på bättre humör. Han kan känna in ilka och besvikelse speglas hos honom själv och fadern hade mage att prata om smygande. För vad hade han och Ragnhidr gjort?

    Blicken hårdare och han tar ett steg mot sin syster trots besvikelsen i hennes blick. Kanske hade hans ord om henne och Yazfein varit onödiga just nu men om saker skulle komma i dager var det kanske lika bra att allt gjorde det. Kanske skulle Maeve inse att han gjort det för att hjälpa dem. Han ger Yazfein en kort blick men orkar inte riktigt fokusera på honom utan det är sin far han har blicken på.

    ”Ragnhildr ” Inte mor… utan hennes namn och han säger det med hes och avmätt röst, hård” Sa åt mig att inte berätta något för dig… inte för någon annan. Så vem av er ljuger? Du är trött på allt smygande men vad i Odens skägg är det du och m…Ragnhildr gör?! ” Han är arg, ordentligt arg men mest kanske besviken” Jag gick aldrig med på hennes plan… jag hade aldrig gått med på den även om jag vett att ni bestämt den tillsammans. Vill du få oss alla dödade far? ” Spänner blicken i honom. Hade hans egen bror varit med på det här också? Och var fanns han nu? Han är påväg att spotta ur sig att det nog kanske var gott om Kaldrland får en ny kung eftersom den sittande tycks ha förvandlats till en idiot men säger det inte.

    Vänder sig istället till Maeve, en blick mot henne och på Yazfein” Tror ni att vi varit blinda? Jag önskar er lycka ” Säger han och ögonen talar tydligt att han menar det. Kanske hade det som skett under Ejvalds dödskamp ändrat hans syn på Yazfein, iallfall så pass mycket att han nu kunde acceptera mannen, kanske till och med respektera honom även om det var en bit kvar dit. ” Jag går till morfar.. Jag har inget mer att diskutera här och jag tänker inte lyssna på en lögnare ” Ser hårt på sin far.

Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 80 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.