Post has published by Amdir
Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 58 total)
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Den ljushåriga alven gjorde bara en gest med handen framför sitt bröst och ansikte som betydde att hon inte behövde ursäkta sig, men om hon uppfattade dess mening tänkte han inte på då gesten kom så naturligt för honom. Det var en märklig känsla att kunna skratta så, dessutom tillsammans med en människa… Ett folk han hyst så mycket agg för. Agg som Aenya eldat upp i honom, som fått honom att förena sig i striden mot människorna. Nu satt han här och konverserade på ett språk som inte var hans, och samtidigt som det fanns konflikt i hans känslor kunde han inte känna sig skyldig. Åtminstone var ingen där och bevittnade deras muntra samtal.

    Tålmodigt lyssnade han på hennes berättande, åtminstone det tangerade hans uppfattning om Iserion. Mörkt och trångt. Människor som levde innanför murar av sten och trånga väggar, tätt inpå varandra. Han ryste bara över tanken.
    ‘Kanske det kommer en dag då våra folk kan leva sida vid sida.’ sa han lite melankoliskt, och blickade upp mot träden som om han kunde se barnen leka där och klättra på rötterna.

    ‘Men den dagen har inte kommit än, är jag rädd.’ sa han tankfullt, och funderade kort på om det han gjort hade varit rätt eller fel. Något han inte hade tvivlat på innan.
    ‘Bäst att vi rör oss igen Nesta.’ sa han och reste sig från sin sittplats och gjorde en gest åt henne som visade åt vilket håll de skulle. Han gick en stund och funderade och tänkte, innan han talade igen.
    ‘Vad vill du ska hända nu, Nesta?’ frågade han, och såg på henne.
    ‘Om du fick bestämma. Skulle du hem?’

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Nesta log vemodigt och nickade. Jo, han förstod lika väl som hon att en fredlig samexistens deras folk emellan var en vision av en mycket avlägsen framtid – om en sådan framtid ens fanns. Vilken fruktansvärt hjärtskärande tanke! Hon reste sig med ett milt leende och följde honom tyst medan hon fortsatte sin tankegång.

    Hur lång tid kunde ha gått på denna dag, hur långt hade de vandrat? I hennes sinne hade hon vandrat ända från den där trånga gränden i Iserion och hit, i en halv livstid. Hon hade börjat resan full av avsky, eller mest fruktan om hon skulle vara ärlig – de känslorna verkade ligga nära varandra, i ett mörker. Och nu, här, hade hon plötsligt nått ett ljus – hur kom det sig? Fungerade tiden annorlunda här? Hon log snett åt den dumma tanken. Var det det hon var – dum? Var det något hon inte såg här?
    En iskyla lade sig plötsligt i maggropen. Tänk om allt detta bara var ett bländverk, för att göra henne mer sympatisk för alvernas sak. Ett mörker smög sakta in över hennes sinne igen, hjärtat började slå snabbare för varje steg hon tog bakom honom. Nej! Hon ville inte tillbaka till det mörkret igen!
    Precis när hon trodde att rädslan och mörkret skulle ta ifrån henne allt det vackra hon känt på denna plats hörde hon den igen: Lómelindë… Det var som att Skaparens egen röst löste upp mörkret i hennes sinne. Hon log. Om allt detta var ett trick, ett spel, var det ett väldigt utstuderat sådant – för ingenting. Hon hade inget att erbjuda som fånge…

    Nesta hann inte fullfölja tanken innan han ställde den där frågan. Hon stannade upp mitt i steget och såg med stora bruna ögon upp på honom, men sänkte fort blicken med skälvande hjärta. Narrades han? Ett test? Till vilket syfte? Hon fortsatte att gå, föll in bredvid honom som att inget hänt, gick tyst en lång stund.

    Svaret borde väl vara självklart, klart hon ville hem! Om detta blott var ett tankeexperiment så skulle hon svara så – om hennes familj, hennes folk var där och hörde dem… Men något sade henne att detta inte var lek med tanken, han ville ha ett ärligt svar och det svaret kunde resultera i en annan väg framåt. Allt hon tänkt och känt ställdes på sin spets och det blev nu smärtsamt uppenbart för henne hur hon hade färdats denna dag, hur två världar slet i henne. Det smärtade, fysiskt, i hennes bröst.
    Hur kunde han!? Vad menade han med att utsätta henne för detta? Tvinga henne att välja mellan sin familj och… ett paradis! En frustrerad ilska bubblade upp i henne och utan att hon märkte det hade hennes snabba steg givit henne ett litet försprång, hon gick snett framför honom.

    Hon vände sig plötsligt om, så fort att hennes långa mörka hår nästan piskade i luften. Hon såg på honom med ögon som nu inte bara var mörka till färgen, men när hon mötte hans blick mjuknade de något. Hon tog ett djupt andetag.
    Vad menar du med det? Hennes röst var lugn men bestämd. – Menar du att du släpper mig fri att ensam finna min egen väg tillbaka? Hon såg skeptiskt på honom, de visste båda att hon aldrig skulle klara det. – Eller menar du att du själv tar mig tillbaka till Iserion – hur tror du det slutar för dig? Hon gjorde en kort paus och hennes blick hade mjuknat ytterligare något. – Och om jag… Om jag svarar att jag vill stanna här med di… Hon blinkade till när hon i ilskan höll på att säga något ogenomtänkt, men tog kvickt upp tråden igen. – Om jag svarar att jag vill stanna här i skogen, fortsätta denna väg framåt? Hon gjorde en gest med handen åt det håll de färdades. – Tar du mig till din överordnade då? Till den rödhåriga? Kommer hon att se mig som en gäst, på det sätt som du gjort… Hon tystnade och såg intensivt på honom.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Skogsalvern verkade inte riktigt medveten om den djupa inre process som gick genom kvinnan över hans simpla ord. Ord som han, trots allt, inte hade lagt större tanke på. Det var i alvernas natur att begrunda, filosofera och vända på saker gång på gång innan man fattade beslut – kanske en lyx som de hade till skillnad från människorna. Trots allt levde de flesta av alverna betydligt längre än människor, och denna vetskap hade formats deras kultur. De var tänkande, analytiska, gjorde sällan förhastade beslut om de inte drevs till det. Snarare älskade de att fundera på vilka möjligheter och vägar som fanns framför dem, och således hade han konverserat med henne, utan att tänka på hur hans fråga kunde uppfattas.

    Något ställd betraktade hans gröna ögon henne då hon plötsligt befann sig framför honom. En rörelse som, trots allt, kunde uppfattas som hotfull. Han stannade upp tvärt, och de gröna ögon betraktade henne medan han lät hennes ord skölja över henne. Något förvirrat blinkade han till, ville hon stanna där – med honom – eller hade han bara missförstått? Om det var så, varför sa hon inte det bara? Att hon var upprörd uppfattade han, för hennes ton var inte som den varit innan då de samtalat. Mjukheten tycktes vara borta, och blicken sa mest av allt. En stund stod han bara tyst, och tänkte hur han skulle formulera sig. Återigen, ett beteende som ofta frustrerade människor, då alver sällan brådskades med att hitta sina formuleringar. Något som dock var svårt då han inte hade sitt modersmål att luta sig på. Snarare verkade han vänta på om hon skulle ha mer att säga, innan han beslöt sig för att hon var färdig och han själv tog till orda.

    ‘Ingen baktanke.’ sa han simpelt, men ärligt, lite tonlöst, då han låtit hennes ord sköljda över honom. Inte hade han tänkt låta henne försöka överleva själv i vildmarken, trots allt var det ju exakt därför han eskorterade henne. För att hon inte skulle klara sig utan hjälp.
    ‘Jag har uppenbarligen sagt något fel. Det var inte min mening.’ sa han, och med en hand på hjärtat som var en av alvernas gest för att visa att man var uppriktig, böjde han på huvudet lätt.
    ‘Jag undrade bara vad du vill göra. Om du vill hem, eller dit din resas mål hade tagit dig om inte vi kommit ivägen, eller något annat.’ förtydligade han, och fortsatte.
    ‘Det är furstinnan Aenya vill ha. Inte dig.’ förtydligade han.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Hon ville slå honom. Så gjorde man i gränden i Iserion när någon betedde sig på ett sätt som man inte gillade eller förstod, ja inte Nesta förstås.

    Så det var en tankelek bara trots allt? Hon visste inte var hon skulle göra av sin förlägenhet. Här hade hon gått och inbillat sig att hon kanske började förstå alverna, honom – högmod tänkte hon; ännu en läxa.

    Hon blundade och tog ett djupt andetag, sänkte axlarna. Hon hade aldrig slagit någon och skulle naturligtvis inte börja nu, men hon tänkte inte heller ta till sin vanliga flykt in i sig själv bakom röda kinder och tystnad eller tårar. Hon måste förstå allt detta nu, skogen, honom… Det var åter frustrerande uppenbart hur olika språk de talade – inte bara bokstavligt, även om det faktum att han inte talade sitt modersmål var en stor faktor. Om hon bara var tydligare, lyssnade bättre. Hon noterade för sig själv att det var detta hon ville – förstå. Hon kunde inte återvända.

    Hon skakade på huvudet, log vemodigt och mötte hans blick igen, det hade bara gått ett ögonblick.

    Det är bara jag som är en dum människa igen. Svarade hon på vad hon tolkade som en ursäkt. Lade på minnet det han sagt om furstinnan, men kommenterade det inte. Så ställde hon sig brevid honom och gestikulerade med handen och en mild min som frågade om de skulle röra sig igen. Hon ville inte att resten av alverna skulle hinna ifatt dem, då skulle allt förändras.

    Vet du vad min mor hade gjort när jag var så upprörd och ledsen där borta? Hon talade betydligt långsammare och mildare nu, lugnare och kanske mer eftertänksamt. – Hon hade givit mig en örfil – slagit mig i ansiktet med handflatan. Nu behövde hon förtydliga, hon tänkte efter. – Hon hade gjort det för att hon inte vet något annat sätt att hantera någon som är ledsen. Så är det nog med människor, det vi inte förstår gör oss förvirrade och irrationella, tror jag. Hon såg på honom kort från sidan, nu mer milt leende. – Jag säger det här för att du ska förstå vad jag tänker och var jag kommer ifrån – om du vill? Hon skrattade till. – Jag kommer att prata mycket, för jag tänker mycket. Hon pausade betänksamt. – Jag kan nog inte återvända till mitt hem nu, jag är inte som min familj. Jag kan inte återvända nu när jag fått uppleva allt det här. Hon gjorde en gest ut mot skogen. – Jag vill förstå och veta mer! Och jag vet inte ens helt klart vart furstinnan skulle resa, så dit vill jag inte. Hennes leende förblev. – Om vi bortser från furstinnan och allt det där… Hon stannade plötsligt till i tanken och försökte formulera högt det som stoppat henne, hon såg frågande på honom.

    Varför undrade du? Varför undrade du vad jag vill göra? Och vad gör jag här om det bara är furstinnan den här Aenya vill ha? Har jag ett val? Det var en fråga hon velat formulera länge. – Jag förstår inte om jag är fånge eller gäst, om det ens är någon skillnad för er. För människor betyder ‘fånge’ att man inte har ett val, ‘gäst’ betyder att man kommit frivilligt och kan gå frivilligt. Jag upplever inte att jag kom hit frivilligt, men jag får gå eller stanna som jag vill? Hon såg oförstående på honom.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaerns ena ljusa ögonbryn höjdes lätt då hon kallade sig dum. Han höll inte med, men hon var nästan mer som en alv som inte ännu behärskade sina inre känslor och lät dem flöda fritt. Var alla människor sådana, så öppna med sina uttryck och sina känslor för omvärlden utanför sin närmsta familj? Sättet hon talade och sättet hon uttryckte sig var på gränsen till vulgärt, intimt, förbjudet, men han kommenterade det inte utan vek istället undan med blicken från hennes expressiva ansikte. Då hon inbjöd dem att gå igen var han nästan tacksam över att få något annat att göra, och började gå först i led igen.

    Alven spetsade sina öron och lyssnade noga på vad hon hade att säga, koncentrerade sig på varje ord även om det började göra honom trött. Han försökte förstå sammanhanget till vad hon berättade, för det lät inte rätt för en moder att slå sina barn.
    ‘Det… låter hårt.’ sa han till sist, för något var han väl tvungen att säga? Han vände sina gröna ögon mot henne, och gestikulerade åt henne att akta sig för en förrädisk rot som annars hade varit lätt att snubbla på om man inte var uppmärksam, och hon var allt annat än uppmärksam på omgivningen. Åtminstone inte som han som levt hela sitt liv där.

    Något ställd blev han av hennes fråga. Han visste egentligen inte varför han frågade, det var mer någon slags alviskt småprat.
    ‘Aenya tänker säkert att ni kan vara till nytta för att få furstinnan att lämna Nela’thaënas ifred. Men hon är inte grym, hon skulle aldrig utsätta någon för den tortyr hon själv varit med om.’ sa Felaern, han var åtminstone tvungen att tro på det. Men han hade sett ilska och vrede i Aenya som han inte längre kände igen de senaste dagarna.
    ‘Du är vår gäst, även om du inte ännu är fri att lämna skogen.’ förklarade han. ‘Gör det dig till vår fånge? Kanske.’ sa han lite tankfullt.
    ‘Men kanske kan vi använda denna tid tillsammans för att bygga broar, snarare än att bränna dem?’ frågade han och såg på henne.
    ‘Eller kanske reparera de broar som en gång fanns mellan människor och alver?’

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Hon tog ett skutt över roten han visade på, allt medan hon pratade. Det kändes som att hon blev lättare när hon pratade om sitt hem på detta sätt, med en utomstående – hon hade aldrig pratat så med någon förut. Hon började se och förstå saker som bara varit vardag tidigare.

    Det var frustrerande svårt att läsa alven och hon började förstå att hon hade helt fel referensramar; mänskliga. Roat påminde hon sig själv om att hon hade svårt att inse när hon pratade för mycket även i människors sällskap. Han sa inget, men hon fick den där besvärande känslan av att bara höra sin egen röst – den ekade nästan mellan träden ibland och hon tyckte plötsligt att det förtog från allt det vackra. När han talade tyckte hon nästan att skogen blev vackrare, men så kanske det blev om en hade levt i skogen hela sitt liv, levt och andats skaparens verk.

    Det där han sa om broar lät så vackert att hon fick en klump i halsen.

    Jag vet inte vad en piga som jag kan göra. Hon såg ner på marken och tog ett till lätt skutt över en rot och såg sedan upp på honom med allvarlig beslutsam blick. – Men om jag kan göra något, vad som helst, så vill jag hjälpa! Jag vill tro att fler kan se det jag ser!

    Det var svårt för henne att föreställa sig. Hon hörde sin fars ord eka, ständigt detta prat om att alverna förtjänade vad de fick, att de skulle utrotas. Då hade det varit vardag, alla pratade så i hennes kvarter och hon hade inte ägnat det en tanke. Nu tänkte hon mycket på det.

    Hon gick tyst länge efter det, drog mjukt handen genom högt gräs. Stannade till kort ibland, böjde sig ned och doftade på en blomma, kände på en luden frökapsel som hängde från en gren…

    Ja, hon började se och förstå saker som bara varit vardag tidigare – och hon började fundera på om den där gränden i Iserion inte hade varit mer av ett fängelse än denna gröna skog full av luft och liv.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaern log ett behagligt leende över hennes ord, trots allt verkade hon genuin med sina avsikter. Lätt att läsa, som en öppen bok, inte så kryptisk som många alver var. Eller kunde det vara ett skådespel för att få honom att lita på henne? Trots allt var han inte van med människor som han var med alver, och det fanns ju ingen garanti att hon var den hon sa att hon var.
    ‘Jag vet inte vad som krävs för att uppnå det vi talat om. Om det ens är möjligt. Men jag hoppas på det.’ sa han och gjorde en gest framåt.
    ‘Vi kommer snart nå nästa lägerplats.’ förklarade han, trots allt skiftade rebellerna lägerplats från dag till dag, och kanske blev hans ton lite mer allvarsam.
    ‘Om du vill, kan vi hålla oss borta från de andra fångarna, så länge du är i mitt sällskap.’ trots allt var det inte allt för trevligt att vara fast på en plats med de andra fångarna som alverna tagit.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Prinsessan Selyanas ena spanare hade snappat upp spåret som de två gjorde i skogen och höll sig på vaksamt avstånd men hade följt dem ett tag redan, osäker på vad det var som han bevittnade. Kunde det vara vad de var efter eller enbart två personer som promenerade genom skogen? Han höll sig ju trots allt på sådant avstånd att han inte kunde höra vad som diskuterades men anledningen till att han inte lät dem promenera ovaktade var ju tack vare det läget alverna nu befann sig i, tack vare rebeller. Han var inte säker på vad som hände mellan dem båda men ju längre han vaktade dem ju mer växte misstankarna.

    De betedde sig uppenbart suspekt och medan tiden gick så gjorde de inget för att skingra hans misstankar, kunde det verkligen vara så att han funnit en rebell? Spanarens namn var Arod och var en av de pålitligaste spanarna som Prinsessan Selyana kände till och även en man som var god med att leda de andra spanarna på rätt väg. Han var skicklig på att på bästa sätt dirigera om spanarnas vägar för att lämna så lite plats osökt som möjligt var. Han var effektiv helt klart och även den första spanaren som fått upp ett spår som detta. Kanske var det för att Arod inte var en ungalv, vem visste, men oavsett så var han bra på sitt jobb.

    Han smälte in i omgivningen, klädd i samma gröna färg som löven ägde i skogen med det långa, bruna håret knutet bak på huvudet för att inte komma i vägen för hans arbete. Han höll i en vacker alv båge med en pil som vilade mot bågens sträng där han nästan helt ljudlöst följde efter den misstänkta alvförädaren. Smidigt tog han sig över fallna träd, stenar och dylikt på ett bekvämt men säkert avstånd utan att låta dem falla ur hans synfält för en sekund. Han var redo för det mesta och en utmärkt skytt så skulle han bli påkommen så skulle han inte tveka att skjuta. Han ville se vart de var på väg dock men hade ju redan fått upp en allmän information då de gått åt samma håll hela tiden, svårt att tro att slutmålet skulle skilja allt för mycket från den riktningen de gått åt.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Nesta fortsatte att gå, med lättare och lättare steg, mer och mer medveten om sin omgivning – men helt ovetande om vad som hände i träden ovan dem.

    När han nämnde lägret och de andra hajade hon till lite. Hon förnam känslan av de första mardrömslika nätterna i tältet och såg framför sig den rödhåriga. Hon hade fått känslan av att hon hade en helt förändrad bild av alverna nu, men nu när han talade om att återansluta till de andra steg en ångest i hennes kropp igen. Hon försökte tygla den. De hade bara behandlat henne väl hittills. Alver var inte monster! Frågan var dock om de inte såg på henne som ett monster? Och hur skulle de andra mänskliga “gästerna” se på henne om hon var vänskaplig med en av deras angripare? Å andra sidan kanske detta var en chans att få några av sina medmänniskor att se… Fast de var väl till störst del soldater, konflikt var deras levebröd och hon hade sett dem på Iserions gator.

    Hon fortsatte att se ner i marken. Hur skulle hon förklara att hon hade sådana farhågor om att sammanstråla med de andra? Å andra sidan kom förslaget från han själv, kanske han också såg att det skulle bli spänt?

    Jag vill inte vara till besvär… Tvekade hon. – Hur ser dina… vänner på människor? Att försonas… Jag förstår att det finns mycket agg och jag… Jag vet inte om jag kan se dem i ögonen… Hon famlade efter orden, visste inte vad hon ville ha sagt. Det kändes som att hon försökte prata sig ur att ta konsekvenserna av att ha gjort något fel, lite fegt. Hon suckade tillslut medgivet och såg på honom från sidan. – Men kanske kan det vara en chans att börja prata om försoning, om vi sluter upp med de andra? Vad tror du? Hon log mildt och ändå en smula hoppfullt nu – trots den gnagande oron i henne.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaern såg lite tveksam ut ett ögonblick över hur han skulle formulera sig, och hans obekvämhet över den unga kvinnans fråga var tydlig där de gick.
    ‘Det är… komplicerat. Människor… är inte välkomna i Nela’thaënas. En gång var det annorlunda.’ förklarade han där de gick, hans blick något tankfullt riktad framåt.

    ‘Vissa vill försonas igen… Drottningen försöker, men hennes passiva metoder har orsakat död och lidande. Andra, som Aenya, vill att människorna för evigt ska bannlysas från dessa länder.’ berättade han. Själv var han någonstans där mittemellan. Men han nickade sedan över hennes ord, kanske hon hade rätt. Han hade precis tänkt vända stegen mot lägret då han stannade upp ett ögonblick. Kalla det intuition, eller många år av erfarenhet, men han stelnade till något och gav Nesta en allvarsam blick med sina gröna ögon.

    ‘Vi är förföljda.’ mimade han, ohörbart, men hans blick av allvar tydlig. Han tog hennes hand utan att fråga henne om lov, och började röra sig snabbare än innan, ledde henne över trädrötter och snår snabbare än vad hon själv kunde, tills de var bakom ett enormt träd. Hans hjärta slog fort, men kontrollerat, och han blickade vaksamt över kanten av den enorma rot som dolde dem för att försöka se skymten av den han kände på sig var i deras närvaro. Kanske det var inbillning – hans sinnen som spelade ett spratt efter striden? Felaern släppte Nestas hand, och långsamt gled hans hand bakåt till ryggen så han kunde dra sin båge, och en pil som han placerade ljudlöst på strängen.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Han hade blivit påkommen. Han betraktade hur personerna ökade takten och snart försvann in bakom det tjocka trädet vilket var vilket som tipsade honom att den andre alven kunde känna av hans närvaro. Han höll sig tyst medan han skickligt rörde sig mellan lövverket för att få en klarare blick på hans motståndare, bara tillräckligt för att veta att de inte sprang i väg bakom trädet. Visst skulle det höras om de sprang iväg med tanke på att människor inte visste hur man rörde sig tyst igenom skogarna, i alla fall inte tyst i alvernas standard men bäst att vara säker på det hela trots allt.

    Arod höll pilen redo medan han funderade på sin kommande strategi. Visst skulle han avfyra vid första tecken på flykt men tills dess? Han höll sig osynlig, tyst men arbetade strategiskt sig närmare dem utan att visa sin plats för fienderna. Ja människor var inte välkomna i skogen så även om hon var en fånge så var hon en fiende oavsett. Han kunde ge henne lite förstående dock då det säkerligen inte var så att hon frivilligt vandrat in i skogen men hon var där oavsett situationen. Hon behövde föras bort från deras skogar så snart som möjligt.

    Han kom närmare platsen och stannade upp med sin intensiva blick fäst på deras plats, rörde de sig så skulle han som sagt avfyra. Inget dödligt skott men ont skulle det göra, han behövde alven för information om grupperingarna trots allt. Prinsessan var inte långt här ifrån trots allt då hon med trupper arbetade med att finna rebell lägren. Han spände sin båge aningen och riktade den mot trädet, redo att skjuta vid första bästa tillfälle.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Att Felaern verkade förvissad om att ansluta sig till de andra var ett godtagbart alternativ trots allt gjorde henne något mindre ängslig. Hon nickade samstämmigt med honom och vände sig med honom med en stärkande inandning av den friska svalnande luften.

    Hon stannade när han stannade och såg frågande på honom. Förstod först inte vad han menade, men när han tog hennes hand och drog henne med följde hon bara, förvissad om att det var allvar.

    Hennes ben hade hunnit bli trötta och trots att hon vant sig något vid att gå makligt i terrängen var hon inte någon alv. Men han lyckades bana en väg som var någorlunda till hennes fördel, även om hon stapplade och trampade snett då och då. Hade hon hunnit tänka hade hon varit tacksam för den alviska dräkten hon fått, hon skulle ha fallit efter bara några steg med de tunga kjolarna.

    Medan de sprang gick det upp för henne vad han mimat. Hon höll ett fast tag i hans hand och fokuserade på att inte släppa, bara följa. Nesta kastade sig osmidigt över roten, fortfarande med ett låst grepp om hans hand, och in bakom trädet.

    Hennes hjärta dunkade som en smeds hammare i hennes bröst, pulsen i hennes öron, hon var övertygad om att det måste höras vida omkring, kanske till och med deras förföljare. Men vem skulle förfölja dem här? Det kunde knappast vara människor. Var det något hon förstått vid det här laget var det att människor inte var smygare, eller?

    Hennes skrämda förvirrade tankar flämtade i takt med hennes rivande andetag. Hon insåg snabbt att hon måste försöka ta sig tillbaka till det omedelbara nuet. Hon tryckte sin rygg mot den stora stammen och försökte se till att hon inte hade någon del av kroppen synlig från den vinkel hon förmodade att förföljaren hade – men hur skulle hon kunna veta det om hon varken såg eller hörde personen? Hon tryckte sig närmare Felaern, men aktade sig att inte vidröra honom när han drog sin båge och lade an.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaerns fokuserade blick sökte i lövverken och bland träden i deras närhet, och även om han ännu inte var helt säker på var deras förföljare var så hade han en gissning. De var i underläge, helt klart. Hade det varit en alv från rebellstyrkorna hade den uppenbarat sig vid detta lag – men nu kunde han inte veta med säkerhet. Var det bara en skygg alv, en enstöring? Eller var det någon som kommit från drottningens garde för att sniffa fram dem?

    Det gick inte att undvika Vestas andetag och rädsla, och han vände sin blick mot henne för att möta hennes ögon. Han lät bågsträngen långsamt falla till sin normala position.
    ‘Oroa dig inte.’ sa han lugnt.

    ‘Du är säker, vad som än händer. Stanna här, i skydd. Jag kommer efter dig om vi blir separerade.’ hans ord var låga, så låga att bara hon hörde och han försökte med all sin kraft ge henne ett försäkrande leende och en lugn röst, och hoppades det förmedlades över språkbarriären. En sista gång mötte han hennes blick, nickade lätt, innan han vände sin uppmärksamhet till omgivningen.

    ‘Vem är du som förföljer en fri alv i Nela’thaënas?’ frågade han högt på alvernas språk, hans blick vandrande hit och dit där han var i skydd bakom stammen och rötterna. Det var oortodoxt, minst sagt, men detta var spända tider.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Han hörde minsann alvens ord och fick kämpa för att inte fnysa till. En alv av Nela’thaënas skulle aldrig vara så fräck att ta en människa in i deras skogar vilket bara det fick Arods misstankar om vem alven egentligen var att lysa till liv. Ingen vettig människa skulle heller frivilligt ledas in i alvskogarna så vida de inte var tvingade till att göra just detta så det var all information som han behövde. Med blicken stadigt fäst på punkten där alven gömde sig så gav Arod ifrån sig en skarp vissling som sköt genom skogen runt omkring dem för att meddela att han hittat vad han sökte efter, kanske hade han turen att ordet skulle föras vidare till Prinsessan Selyana. En vissling långt bakom dem hördes för att sedan följas av en dov vissling långt bak i skogen. Bra han hade blivit hörd, ordet skulle nå prinsessan snart.

    Han hade tänkt att vänta lite med att meddela sin trupp men då han blivit påkommen så var det bäst att få det gjort, inte bara för sin egna säkerhet men även truppernas, de var ju nära ett läger trots allt. Han kände sig äcklad över alvens förräderi och sa till sig själv att han inte skulle tveka vid första, bästa tillfälle att skjuta. Det var inte någon han ens kände sig sugen att besvara som läget var nu för han hade sin egen värdighet att bevara. Han svarade dock med en susande pil i drottningens färger som med väldig kraft satte sig i trädet VÄLDIGT tätt intill det stället som de båda gömde sig på. Han hade hunnit dra en ny pil och spänna bågen i och med det att pilen stött emot trädet. Han var en ytterst skicklig skytt med andra ord.

    _

    En vissling nådde prinsessan Selyana en bra bit bort i skogen vilket fick henne att stanna sin häst och genast styra hästen mot rätt riktning. Truppen som omringade henne gjorde graciöst det samma innan de sköt iväg igenom skogen, tätt vakande över prinsessan. Selyana var klädd i den kungliga stridsmunderingen och det långa håret uppsatt på hennes huvud. Hennes häst var i samma bruna färg som hennes truppers för att det var lättare för en brun häst att smälta in i miljön än vad det var för hennes klarvita häst hon annars red. Detta var något som krävde all hjälp de kunde få trots allt och en vit häst skulle rent av skrika att de var på väg.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Nesta mötte Felaerns blick. Hennes bruna runda ögon var stora som ett jagat rådjurs, inte helt olikt då han drivit henne in i skogen för bara några dagar sedan. Allt hon ville var att fråga vad som hände, vem som var efter dem, men hon visste när det verkligen var läge att tiga. På Felaern verkade det onekligen som att detta var en farlig situation – han visste kanske inte själv vem som förföljde dem.

    Dessutom hade hon inte kunnat få ett ord ur sig, hennes bröstkorg hävde sig som en blåsbälg. Hon svalde hårt och försökte lugna sina andetag. Hans leende hade kanske lugnat henne något; hon hade kommit att lita på honom, hur förunderligt det än må vara, men när han talade om att bli separerade infann sig inget lugn, snarare tvärtom. Hon ville utropa en desperat bön att inte bli lämnad, men också nu visste hon att tiga. Hennes blick talade dock sitt tydliga språk, den kunde hon inte dölja.

    Hon tog ett andetag, försökte fokusera på den första delen av det han sagt – hålla sig i skydd, hon måste stanna här och hålla sig i skydd.

    Nesta önskade att de kunde göra det där han gjort med deras pannor tidigare. Hon misslyckades att hejda impulsen som gav hennes hand liv – i ett kort ögonblick lade hon den mjukt på hans arm med en allvarlig blick. Det lugnade henne, eller gjorde henne kanske snarare beslutsam – hon skulle inte göra en dålig situation värre genom sin dåliga självkontroll. Hon släppte honom snabbt och med enbart en nick besvarade hon sedan det han sagt. Stilla nu lyssnade hon när han talade med den eller dem som dolde sig i det gröna.

    När visslingen hördes såg hon frågande på Felaern. Då kom pilen. Hon fick kasta handen för munnen för att inte skrika rakt ut av det plötsliga ljudet. Hon kände mycket väl igen ljudet av pilar i luften och hon fick kämpa hårt emot känslan av ren panik.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaern hann ge Nesta ett litet leende då hon rörde vid hans arm, hoppades att han kunde utstråla tillräckligt mycket värme och lugn för att hon inte skulle gripas av panik. Trots allt var det enda som hjälpte i situationer som denna ett lugnt och analytiskt tänkande, förmågan att lösa pussel snabbt utan att tveka. Alven vände huvudet bakåt något då pilen kom vinand och fastnade darrandes nära intill dem, de gröna ögonen fästa på färgerna på fjädrarna. Han svor tyst.
    ‘Högalver…’ väste han, eller de som tjänade dem. Båda var illa nog. Och de hade skjutit först, i Nela’thaënas sköt inte alver mot alver. Inte ens rebeller mot de trogna, förutom de misstag som skett bland de unga och arga alverna på slagfältet utanför skogarnas gränser.

    ‘På mitt ord… Spring.’ sa Felaern, visade henne med en gest i vilke nriktning hon skulle och spände sin båge, hans tidigare plan och uppmaning kunde de glömma om fienden var skjutglad. Trots allt behövde de komma bort härifrån nu, och inte leda deras följare in i rebellernas läger. Han väntade några sekunder, medan adrenalinet sakta började växa i honom. Alvens ögon blev fokuserade, hans kropp spänd medan han väntade på rätt ögonblick.

    ‘Nu, spring!’ sa han kraftigt samtidigt som han steg upp i en snabb flödande rörelse, spände sin kropp och avfyrade en pil i riktningen mot där han gissade deras förföljare befann sig med tanke på pilens vinkel och position. Även om den inte skulle träffa skulle den göra alven vaksam tillräckligt länge för dem att hinna slinka in bland träden. Ett ögonblick långt nog för åtminstone Nesta att inte vara i rak skottlinje medan hon rörde sig till platsen han pekat på som skulle ge henne minsta risk för att bli träffad. Samtidigt som han avfyrat sin pil drog han en till pil och avfyrade den likväl, för att skynda sig efter Nesta och leda henne framåt. Det hela kändes som en evighet i hans adrenalinfyllda kropp, ett ögonblick som i verklighet bara tog några ögonblick. Det enda han hade i huvudet just då var att få bort Nesta därifrån, i säkerhet.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Arod hade avfyrat pilen som varning och visa att rebellerna att de var på väg efter dem och att de visste vad de hållit på med nu men även för att han var arg över deras beteende. Vem skulle inte vara det liksom? Han visste vilka order han hade fått; finna rebellerna och ställa dem inför rätta. Nu hade han hittat en rebell och till rätta skulle han sättas. Han hann knappt reagera när pilen kom flygandes vilket gjorde det otroligt nära att han skulle bli träffad från den sylvassa, rebell pilen. Han lät det inte styra honom utan sköt en pil mot deras riktning medan han sprang efter dem, höll sig dold bakom träd och buskage men rörde sig flitigt då han var van vid skogsmiljön som alvskogarna erbjöd. Swosh. En till pil flög genom luften från Arods håll, pricksäkert mot alvens ryggtavla följt av ännu en pil bara ett par sekunder senare. Människor må inte vara populärt hos denna Arod men då hon inte gjort mer än att motvilligt vandra in i deras skog så var inte hon fienden, i alla fall inte nu. All fokus var på rebellen.

    Han såg till att hålla riktningen de promenerat mot i bakhuvudet för att meddela Prinsessan åt vilket håll lägret befann sig medan pulsen skenade iväg vid jakten som nu skedde. Han fann sig nästan spetsad av pilar relativt ofta och om han inte redan träffat alven så fortsatte han att skjuta vid första bästa tillfällen. Han hade en fot framåt då människor inte var vana vid alvskogar så han tog sig närmare dem i stadig takt. Fick en tydlig syn på rebellen och sköt iväg ännu ett skott, la ingen energi på att skada människan helt enkelt.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Nesta sänkte handen från munnen, hennes flämtande andetag darrade nu av plötsligt adrenalinpåslag. Hon stirrade upp på pilen, noterade knappt att han nämnde högalver, men om inte pilen var tecken nog så sade hans röst henne att det var allvar nu. Hennes blick vandrade från pilen till Felaern när han fortsatte. Springa? Hennes blick var uppenbart förvirrad, men följde hans gest ut i skogen, försökte ta ut en riktning. En känsla av déjà vu svepte genom hennes sinne; då hade han förmodligen räddat hennes liv. Likt den gången var det inte tid att fundera på vad som skulle hända när hon väl sprang, bara att göra. Han hade inte lett henne vill hittills, trots allt, hon tänkte inte fumla till det nu. Hon nickade bekräftande.
    När han lade an igen och gjorde sig redo gjorde hon sig också redo. Fäste blicken där han visat, ansträngde sig för att stilla sin andning något. Så när han gjorde signal sprang hon rakt ut i grönskan, flög mellan ormbunkar och mossiga stenar. Hon såg till att hålla sig nära träd och slinka in bakom dem som följde hennes utstakade väg. Hon hade inte fått någon uppfattning om hur långt eller hur länge hon skulle springa, men också det var obetydligt nu. Andetagen rev i hennes bröst, hon flåsade högt, men hon sprang snabbare än hon någonsin sprungit – vilket ändå inte var i närheten av så snabbt som en alv kunde springa.
    Nesta motstod med svårighet en reflex att se sig om när hon åter hörde pilar i luften, pil efter pil nu. Den traumatiska händelsen för några dagar sedan hade dock satt sina spår och efter några pilar tappade hon nästan kontrollen över sin kropp. Hon ville kasta sig på marken, ta skydd. Hon tvingade sig vidare, men i förvirringen över kroppens signaler snubblade hon över en rot – lyckligtvis in bakom ett träd. Hon tog sig snabbt upp igen, men fick i rörelsen en blick bakåt från det håll hon kommit.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    För Felaern var det uppenbart att de inte skulle kunna fly, inte med tanke på hur långsamt Nesta rörde sig i vegetationen. Hon var inte tränad eller uppvuxen för denna typ av situation och klimat, men hon hade kastats in i det obarmhärtigt. Han kunde känna pilarna vina bakom dem, men med en blandning av skicklighet och Erethils välsignelse missade pilarna dem nätt och jämnt då de rörde sig i mönster under hans vägledning som var svåra att träffa. En snabb snegling över axeln avslöjade deras förföljare som kom efter dem, ut ur sitt gömställe. Precis vad han hade hoppats på.

    Felaern tog tag i Nesta och med en snabb svängning drog han dem bakåt bakom ett träd precis då de kom bakom ett annat. Det skulle vara lätt för deras följare att tro de sprungit framåt snarare än att vikt åt sidan. Han pressade hennes rygg mot trädet.
    ‘Göm dig här…’ viskade han, och drog sitt eleganta svärd som var ett alviskt långsvärd med en lätt kurvning i sig. Han pressade ryggen mot trädet, och precis då deras förföljare kom rusandes förbi trädet i den riktning de varit på väg skuttade han fram med en attack mot alvens ryggtavla som nu var öppen mot honom. Närstrid skulle göra slut på detta, inte pilregn.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Arod vart frustrerad över att hans goda kunskaper i bågskytt verkade vända ryggen mot honom då han missade pil efter pil. Rebellen rörde sig som den råttan han var genom skogen vilket hade gjort det nära att han av misstag nästan skjutit människofången. Det var inte vad som skulle vara rekommenderat trots allt nu när drottningen försökta laga vad rebellerna hade förstört. En människa skjuten av en alvpil skulle inte direkt se bra ut trots allt. Fanns så mycket felsteg man kunde ta i dessa tider och ALLT var rebellernas fel. I alla fall i Arods tankesätt.

    Fienden försvann mellan ett par träd i riktning som såg ut som om de sprang åt ett nytt håll vilket fick Arod att springa in mellan träden för att följa dem men här dök något upp som han inte var helt beredd på. Hade det inte varit för att han såg i ögonvrån att de tryckte BAKOM trädet vid sidan av honom så skulle han varit en död alv. Det var tight mellanrum vilket fick honom att forsätta framåt för att inte bli skuren i ryggen med en snygg kullerbytta där han även drog sitt svärd medan han vände sig mot fienden. Inte ens en halv sekund tog det innan Arod for till attack mot förrädaren. Smidiga lurande rörelser medan pilbågen nu befann sig tillbaka över ryggen på honom innan deras klingor möttes av en hård attack från Arod. Men det stannade inte där utan följdes av yttligare hårda attacker i rasande fart vilket tydde på att han helt klart var väl tränad och ingen ungalv heller.

Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 58 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.