Post has published by Yazfein
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 62 total)
  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Andar, mörkeralver, hemvändaden barn och örfilen till mannen, en kvinna från Me’er, runes ord om spioner i skuggorna. Vad hade egentligen hänt där i salen? Ejvald hade ställt sig upp med en tanke om att bistå de som stod honom närmast men synen av Ragnhildr, Audgisil och deras barn i sådana känslor hade hindrat honom. Vad hade han ens kunnat göra? En gammal krigsherse som sett sina bästa dagar, vad kunde han ha gjort mot skuggor och andar? Hans kropp hade gjort honom påmind om att han var långt ifrån den han en gång varit. Den nu välbekanta smärtan i bröstet och vänstra armen hade nästan slagit luften ur honom denna gången. Det hade varit enbart för att han höll så hårt i bordet som han inte föll omkull när stjärnorna dansat framför hans ögon. Nedslagen och förvirrade hade han på ostadiga och stapplande steg tagit sig från Sätet till det hus han kallade hem. Dörren gled lätt och tyst upp för att avslöja en kall insida, ingen som väntade på honom där, elden hade sedan länge brunnit ut och kvar var bara kall aska. Med en suck kliver han in och går till brasan, staplar med skakande händer, omsorgsfullt ny ved innan han med eldstålets hjälp ger brasan nytt liv igen. Under långa sekunder sitter han på huk vid brasan och ser hur den långsamt växer sig starkare och starkare. Sen suckar han och rätar på sig, vänder sig om för att hänga av sig manteln på en krok på väggen, lyfter en stol närmare brasan där han slår sig ner.

    Med blicken återigen riktad in i elden håller han sina händer knäppta hårt för att stoppa skakningarna, så mycket hade ändrats när de lämnade Ranheim, han hade lämnat hirden bakom sig med åren då saker fortsatt att förändras för honom. Flera gånger hade de frågats om han skulle bo närmare Sätet men han hade valt det lilla huset tillsammans med sin fru men hon var sedan många år redan hos gudarna och väntade. Ejvald minns alla han förlorat på räderna, alla han mött, allt han gjort och att han än idag fanns där. För ett ögonblick kunde han se välbekanta ansikten i elden, Biorn som han varit innan mannen ställt sig mellan Ejvald, Ragnhildr och Iselemska soldater för så många år sedan, gett dem tiden att hinna till skeppen med bytet men fallit själv. Han lyfter blicken långsamt mot den bortre väggen där hans kista stod, i den fanns svärdet och brynjan, lutad mot väggen stod spjutet med skölden hängandes bredvid. Skulle de användas något mer eller var den tiden förbi?

    När han återigen försjunker i tankarna, djupare än innan och glömmer helt av sin omgivning, hör inte mycket utanför eller runt honom, minns han de tider han haft. Men något känns inte helt fullbordat, det är den där lilla biten som fattas, han har en “dotter”, han har “barnbarn”, men ändå är det något som fattas honom nu. Ejvalds ansikte har mer rynkor nu, väderbitet och härdat men gammalt, kroppens styrka och musklerna börjar långsamt ge vika. Dock hade han aldrig låtit sig själv anlägga en ölmage. Mycket för att inte ge Ragnhildr rätt eller chansen att reta honom. Ett svagt leende syns på hans läppar och det engång blonda håret och skägget är nu nästan vitt, fångar eldens sken, får det nästan att se blont ut igen där han sitter djupt försjunken i minnen och tankar.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Allt som hade skett kvällen, hade fått Ranghildr att skaka. Av ilska, eller sorg. En av dem, eller båda. Hon var inte säker. Efter att ha visat sin svaghet så uppenbart framför andra, kände hon sig tom. Som om skalet som en gång funnits där hade försvunnit. Kanske hade det alltid varit en lögn? Kvällen hade passerat förbi långsamt och nattens mörker var nu hotande omkring henne. Stegen var bestämda när hon rörde sig mot Ejvalds stuga som han så envist hade beslutat om.

    Hennes näve var knuten och hon höjde den för att knacka på dörren. Dock öppnade hon enbart dörren till slut och skyndade sig fram till Ejvald. Hon hade inte sjunkit ihop, framför honom så på länge och hon höll krampaktigt sina händer på hans ben och huvudet pressade hon mot hans bröstkorg. Ögonen var glansiga, röda och kinderna var lika blanka men det verkade inte riktigt finnas några tårar kvar.

    Hon öppnar sin mun, som för att säga något men det var svårt att säga något. Vad skulle hon ens säga?

    “Far…” viskade hon, hennes röst bröts nästan och hon hade inte kallat honom det på länge.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Ejvald märker inte ens när Ragnhildr kliver in och det är först när hon sjunker ner på knä framför honom som han blinkar till, alla minnen från det förflutna försvinner. Han är åter i nuet, händerna som smeker mjukt över hennes hår och rygg där hon trycker sig mot honom. Hans egna bekymmer som bortblåsta medan han mjukt, varmt och faderligt ler, ett leende hon alltid fick honom att le. “Dotter min, det har varit många prövningar för er denna kväll.” Han viskar orden mjukt, håller om henne tryggt, försöker försäkra henne om att här finns tryggheten kvar som den gjort genom alla år.

    Han behövde inte se hennes ögon eller kinder för att förstå att tårarna runnit så fritt denna kväll, men nu verkade de vara slut även om han såg hur när hon än var till dem. De hade haft sina duster om hur vida han skulle bo kvar här i stugan eller flytta men han hade alltid vunnit dem och stannat där. Kanske just för ett ögonblick som detta då hon behövde komma bort en stund från allt vad som skedde. Få vara sig själv utan att behöva hålla upp en fasad för andra. “Här är det bara du och jag, Ragnhildr.” Det fanns inga spår alls av hans egna bekymmer eller sorg i hans röst, bara den lugna faderliga styrkan han så ofta visat när det behövdes.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Hon drog ett rosslande andetag och tryggheten som fyllde henne när hans händer så milt och faderligt strök hennes rygg. Fortfarande höll hon krampakitgt i hans ben, men hon höjde hennes blick. Ännu en gång snyftade hon till och mötte hans blick nästan lite som om hon var en liten flicka igen. Rädd för livet och dess prövningar.

    “Jag ids inte längre…” viskade hon, knappt hörbart. För det var något som hon aldrig hade sagt innan. Tvärtom, ingenting var väl omöjligt? Hon svalde och skakade på huvudet så att hennes fläta slog omkring henne och hon märkte att hennes grepp var lite för hårt och släppte till slut och föll istället ner på sin bak och drog sina händer över sitt ansikte.

     

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han sitter kvar på stolen medan han böjer sig djupt fram, händerna fortfarande på hennes axlar medan hon satte sig ner på golvet framför honom. Det var återigen hans lilla flicka som satt där på golvet, brasan gjorde han såg äldre ut igen  men att hon såg ung ut där hon satt. Hans hande rörde mjukt vid hennes kind och log varmt mot henne. Trots att han såg trött ut så fanns det liv och styrka i hans ögon. “Jo käre Ragnhildr det gör du. Jag vet att du har styrkan att gå framåt, för dig och för de dina.” Han vågade inte säga hennes barn då Kettil dött utan att hon kunnat hindra det. Hon hade varit på honom och sett till att han gått vidare när hans fru dött den där vintern för så många år sedan. Utan Ragnhildr och alla andra hade han inte orkat.

    “Jag vet att det är så väldigt jobbigt nu det gör jag. Men jag har aldrig genom alla åren sett dig bara ge upp och vägrar tro att det är något du kommer göra nu. Ingen sköldmö från min hird ger upp utan att slåss, speciellt inte om hon är min dotter. Du var den som Biorn tillslut trots alla gånger han kastat dig i vattnet. ” Han ler och ser henne i ögonen med ett leende, trots att han känner hur vänster axel och arm värker. Brasan värmer inte som den borde längre. Men han försöker hålla sig stadig i kroppen än.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett tag satt hon enbart där, tyst och grämde sig över sina egna sorger. Hon hörde hans ord, men samtidigt var det som om hon inte trodde på det. Dessutom hörde hon fortfarande sin sons ord och ropande efter henne. Hon svalde tyst och mötte hans blick tyst för att skaka på huvudet.

    “Jag… är trött, far.” sa hon till slut, ärligt och besvarade inte hans leende och man kunde se hur hennes ansikte hade fått fler rynkor, bara på de få månadenra som nyss hade varit. Ännu en gång suckade hon för att dra händerna över sitt ansikte.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han drog sina händer över hennes kinder mjukt och nickade innan han tog ett djupt andetag, tvingade ner den smärta som dykt upp i vänster arm. “Jag förstår det Ragnhildr och det har du all rätt att vara. Inte enbart efter vad du varit med om idag utan allt som sker. Hrafn, kriget och din sorg. Allt tar på en det gör det men jag vet också att du har mer styrka bakom den tröttheten än du tror. Det är inte din tid än på länge.” Han sade det med samma lugna leende som alltid även om han kanske tyckte sig känna att hans egen tid börja de närma sig sitt slut. Men han visste inte hur han skulle hjälpa henne mer än att finnas här för henne.

    “Låt oss dricka något och tala mer om allt eller inget alls dotter. Jag har tid denna natt och du får komma bort lite från allt ståhej där i Sätet.” Han drar handen genom hennes hår mjukt som han gjort så ofta nära hon var mindre och hade behövt lugnas lite. Både för att hon varit nervös eller arg.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Orden som han sa, verkade inte riktigt fastna hos henne men hon nickade tyst åt något att dricka. Kanske det kunde fylla tomheten inom henne? Ett ögonblick senare rynkade hon på ögonbrynen, hade Ejvald darrat till? Hon såg oroligt på honom och svalde något.

    “Hur mår du, far? Ärligt nu…” sa hon och reste sig upp för att lägga sin kalla hand på hans kind för att stryka den lite milt.

     

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    När hon lägger handen på hans kind så suckar han lätt och det märks hur han försöker hålla de darrningarna under kontroll men sluter sedan ögonen för att flytta hennes hand mjukt med sin vänstra som skakar en del. “Jag mår så bra jag kan tänkas må.” Han möter hennes blick och ler mjukt. Det finns ännu styrka och beslutsamhet i hans blick nu. Hennes ord har fått honom inse hans tid inte är dags just nu och att han har något kvar att göra. “Min tid närmare sig men än är det inte dags.”

    “Vad tänker du göra nu?” Han visar med en hand mot en liten tunna i hörnet av stugan där det finns mjöd och bägare. Långsamt avtar skakningarna i hans arm och smärtan i bröstet sjunker undan. Hela tiden har han det varma lugna leende på läpparna.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Svaret som hon fick var inte något hon var nöjd med och grimaserade lite över det för att resa sig upp och gå mot tunnan för att hälla upp två bägare med mjöd åt dem båda. Oroligt satte hon sig ner framför honom och höll fram hans stop mot honom.

    “Det har blivit värre – eller hur? Och jag har varit för fokuserad på mig själv och allt omkring mig och… glömt dig” viskade hon och ångern fyllde hennes ögon. Trots allt hade Ejvald alltid haft tankar på henne.

    Hans andra fråga fick honom att sucka lite lätt och skaka på huvudet åt det hela.

    “Jag… tänkte låta mig fånga tas, för att kunna vinna information och en annan synvinkel.” erkände hon till slut, förväntade sig att han, likt sina barn skulle banna hennes tankar.

     

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han tar tacksamt emot stopet och klappar henne mjukt på axeln innan han dricker djupt ur det. Han slutar kort att dricka innan han tar en till klunk och ser på henne innan han håller stopet i båda händerna, möter hennes blick inget mer än ett lugn och beslutsamhet där. “För det första Ragnhildr du har inget att ångra, du har tagit hand om din familj på bästa sätt. Jag har valt att inte låta dig veta hur det är så du kan inte gräma dig för det. Ja det är värre och värre men min tid är snart kommen så är det.” Sen ser han lite frågande på henne med huvudet lite på sne och ett lätt leende, sneglar mot spjutet och skölden vid väggen.

    “Du tänkte låta dig tas tills fånga? Är det bara för information eller något mer?” Han dricker igen och det finns inget hårt eller argt i hans röst där han satt lugnt framför henne. Betraktade den han uppfostrat som sin dotter tillsammans med Sif. Nu satt hon här redo att sätta sig själv i fara för sitt folk lika mycket som för sin familj.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Även om orden som Ejvald var menade att lugna henne att få henne att inte vara fäst vid sitt oroande. Fast det gjorde det inte, speciellt tyckte hon inte om att han sa att hans tid var nära. Hon kunde inte förlora honom, hennes ögon smalnade och hon skakade på huvudet. Nästan desperat.

    “Nej…! Jag kan inte förlora dig med, far.” sa hon och mötte hans blick med oro för att sedan sucka över hans fråga.

    “Vi måste ändra vårt… sätt att strida för att vinna kriget. Kanske jag kan… finna något.”

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han lägger mjukt en hand på hennes och ler lätt men finns ingen sorg i hans ögon utan bara beslutsamhet. Han ser sedan ner i sitt stop och sen på henne igen. “Minns du de historier jag berättat, minns du den där gången i Nirai när du valde var vi skulle ta vägen på nästa räd?” Hans röst är lugn och stadigare än den varit på länge, nästan som om att han hittat ett nytt syfte förutom att följa deras uppväxt.

    “Du har nog rätt i att vi måste ändra lite på hur vi för krig här. Men jag vet inte hur, har du beslutat dig för att det här är den väg du kommer följa utan att ångra något?” Han möter nu bestämt hennes blick, försöker se om hon är så beslutsam som hon får det att verka eller om hon skulle vackla i sitt beslut.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Ja…” sa hon, lite tystare för hon mindes att det kanske inte slutade så väl som hon hade hoppats på men hon log lite svagt över tanken på den resan trots allt. Den gången som han hade accepterat henne in i sin hird.

    Det tog emot att säga ja, åtminstone till hans senare fråga. För det skulle skapa mycket problem i hennes familj. En av hennes barn hade redan erkänt att det var korkat och dumdristigt.

    “Ja, jag har bestämt mig”

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    “Om du minns dem stunder, kan berätta dem historierna kommer du aldrig förlora mig det vet du.” Han böjer sig fram och ger henne en hård kram innan han rätar på sig igen och lägger huvudet lite på sne medan han betraktar henne lugnt. Det märktes att han kanske inte tyckte om hennes plan eller att den var så där jätte bra men han säger inget om det.

    “Så hur tänkte du göra för att bli tillfångatagen? Bara rida ut själv mitt i natten och hoppas Hrafn’s män ser dig. Samt att de tror att det inte är en fälla när du är ensam?” Han ser lite frågande på henne och drar med tummen över stopets kan som han gjort så ofta förut när han funderade och försökte komma på en lösning på ett problem.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Det var förstås inte svårt att läsa vad Ejvald hade i sina tankar och hon suckade tungt och reste sig upp. Som om hon var trött på att behöva försvara sig själv och sin egna idé. Hon suckade tungt och svepte sin mjöd för att göra en gest framför sig.

    “Jag tänker inte avslöja något, om du ska frsöka stoppa mig på samma sätt som min son redan planerar att sätta käppar i hjulet.” sa hon tyst och skakade nätt på huvudet för att vända sig om. Ilsket och uppenbart sårad.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Under några sekunder ser han förvånat på hennes rygg och är väldigt fundersam innan han börjar skratta, högt och ärligt. Sen skakar han på huvudet och sveper sitt mjöd han med innan han lite mödosamt ställer sig upp. “Hindra dig? Flicka lilla nu missförstår du mig. Jag tänker följa dig ut så det ser än mer äkta ut än om du var helt själv. Och nej du kan inte få mig att ändra mig.”

    Han går bort mot kistan som han snabbt öppnar och plockar fram både brynja och svärd ur. Med sakerna placerade på kistan vänder han sig mot henne med ett leende.” När ger vi oss av? “

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Vad? Orden fick henne att stanna upp i sitt steg och ilskan var som bortblåst. Förstås var hon orolig – bara den mödan som det tog honom att resa sig upp. Hon bet sig lite i underläppen och korsade sina armar lite ilsket.

    “Du är lika envis som jag. Det kommer bli din död.” sa hon, rakt ut och granskade honom med ett sorgset och ilsket öga för att sedan fundera över sina ord och känna hur tårarna var på väg upp igen.

    “Du… vill att det ska bli din död, inte sant?”

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Ejvald har börjat plocka med lite få andra saker men vid hennes fråga så stannar han upp. Låter blicken glida mot brasan som nu brann där. Under långa sekunder är han tyst, bara låter blicken vila på brasan innan han ser mot Ragnhildr med ett varmt leende.  “Jag vill inte dö här eller någon annanstans i staden. Det var flera gånger jag borde dött under räder det vet vi båda men då har andra klivit in för mig.” Han ser på Ragnhildr än med ett varmt och ärligt leende innan han ser till att brynjan är i så bra skick det går att ha den i.

    “Låt mig få göra detta Ragnhildr, Sif och Biorn väntar på mig i Valhall. Vad som än sker så kan jag åtminstone hjälpa dig en sista gång innan all kraft överger mig.” Som för att poängtera detta så kände han hur det högg till i bröstet och fingrarna i på vänster hand började domna bort lite. Han öppnade och stängde handen flera gånger i ett försök att känslan att helt återkomma.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Förstås var det svårt att tänka ett liv utan honom. Han hade varit där så många år nu. Fast hon kunde inte förneka honom detta. Inte överhuvudtaget. Även om hon ville skrika och förbjuda honom, kasta skålar och allt.

    “Som du önskar, far.” viskade hon till slut, motvilligt och korsade sina armar igen och skakade på huvudet åt det hela. För hon var inte helt säker på hur de skulle gå tillväga ännu. Det hade enbart vara några små tankar men hon suckade tungt.

    “I övermorgon.” sa hon till slut och i hennes blick fanns en rädsla men även en beslutsamhet.

     

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 62 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.