Post has published by FruVider
Viewing 9 posts - 221 through 229 (of 229 total)
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia fnös i ett litet skratt, inte road egentligen men det var lite skrattretande att höra någon som Ethirion kalla hennes förflutna för intressant. Men där kom det, den unika situationen, och hon bävade lite över vart diskussionen var på väg.

    Bara för att ha något att göra tog hon en till liten klunk av sitt te, medan hon betraktade honom, spänd över vad han skulle säga till näst. Alla hans rörelser så målmedvetna, så långsamma, som om han gjorde det bara för att reta henne då hon nästan ville klättra på väggarna över stillsamheten där. Men då han kom till sak kände hon ett lugn skölja över henne. Där kom det, och nu då det var där kunde det knappast vara så illa. Eller?

    ‘Ja, jag minns vårt avtal.’ sa hon simpelt, och la ned tekoppen.
    ‘Nå, låt höra vad ni önskar er för denna tjänst ni gjort min vän.’ bad hon, och såg något affärssinnad honom i ögonen.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Ethirion rörde inte en min vid hennes svar. Sedan knappast förvånade nog svaret honom, han var troligtvis så van vid att folk gjorde som han bad att motstånd inte fanns i hans värld.
    “Jag vill att ni far hem.” orden dröjde kvar i luften och en medveten konstpaus följde dem. “Till Iselem”

    För ett ögonblick var han stilla, innan han trummade fingrarna mot varandra och vände blicken mot rummets ingång.
    “Mer exakt önskar jag att ni spenderar ett par dagar i Thel Shaens palats. Rör er i ormdrottningens hov, åtnjuter hennes gästfrihet som din diplomatiska ställning bör erbjuda och kanske återser gamla vänskaper.” han sa det lättsamt, som om där fanns inga andra krav. Men just för att han sa det på det sättet antydde att det fanns någonting mer.

    Ethirion vände tillbaka blicken till Ithia och sänkte sina händer för at låta dem vila i sitt knä istället.
    “Ett av mina skepp seglar dit tidigt i övermorgon. En hytt och utrymme för en häst är bokat för en ung paladin. Ett annat skepp som går från Thel Shaen till Karm har även det utrymme bokat för en ung paladin och hennes häst.” Ethirion smalnade av ögonen en aning då han betraktade Ithia “Kaptenen där är en man som älskar historier om av som försiggår i drottningars palats.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ethirions ord lät inte så farliga först, och det framgick rätt snabbt fram att hon ville göra honom till en spion. Tanken att förråda sitt folk på det viset var inte någon tanke hon behagade, snarare var det rätt förnedrande för någon i hennes position. Men hade hon inte redan förrått sitt folk, och sin drottning – Sharahs ställföreträdare och röst i världen? Den enda saken som talade till hennes fördel i situationen var att hon faktiskt varit barndomsvän med Sera, och spenderat en hel del tid med drottning Akila som barn.

    Hon tvivlade på att Ethirion kände till den detaljen om henne, och hon tänkte inte dela den. Men om Akila var den person hon mindes som barn, skulle nog det hela gå undan utan större smärta. Kanske kunde hon läcka någon information som inte var kritisk, men som behagade Ethirions kapten. Paladinordern skulle kräva samma sak då de fick reda på var hon varit, men dilemmat gjorde henne ändå tudelad.

    ‘Ett avtal är ett avtal.’ sa hon lite kort, för även om hon inte tyckte om det hade hon svurit att göra det för Kheezai. Men var det verkligen hedersamt att uppfylla ett så ohedersamt avtal?
    ‘Se det som gjort.’ sa hon sedan, otålig på att få komma bort därifrån.
    ‘Och vad är ert intresse i Iselem, herr Ethirion?’ undrade hon.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Ethirion räta på sig i fåtöljen då han tänkt resa sig men satt kvar vid hennes fråga. Även om det kanske inte syntes i hans ansikte så kändes det i hans aura att han misstyckte med att frågan ställts.
    “Jag är en handelsman paladin. Iselem är en viktig del i mina varuflöden” han höll ut händerna en aning  som om det var en självklarhet “Jag gillar inte att förlora pengar, vilket det ovissa läget orsakar. Som ni säkert förstår.” det sista påståendet var snarare en antydan på att frågorna var slut där.

    Ethirion reste sig från fåtöljen, blicken gick kort mot rummets ingång och sedan tillbaka till Ithia med en liten och ursäktande suck.
    “Eftersom våra affärer är klara har jag andra ärenden att stå i. Elwydd kommer se till att du har det ni behöver och önskar medan ni väntar på er vän.” han gjorde en kort gest åt uppassaren innan han vände sig mot ingången för att lämna rummet, men stannade upp och vände sig tillbaka till Ithia.

    “Förutom att jag förutsätter er diskretion kring detta så råder jag er att iaktta viss försiktighet paladin” även om han var vänd mot henne var hans blick sänkt och rösten allvarlig. “Jag tror ni kommer finna ert hemland mycket mer annorlunda än ni lämnade det.” han höjde blicken till Elwydd och sträckte in ena handen under rocken. Pojken kom fram och tog emot ett litet sammetskuvert som Ethirion sträckte till honom.

    “Detta bör falla en paladin i smaken” Ethirion hade vänt blicken till Ithia då Elwyyd klev fram till henne där hon satt och tog upp ett halsband av en tunn silverlänk och Athals gyllene symbol för att sträcka över till Ithia. “Se det som min garanti på att inga oönskade ögon faller på er.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Hans resonemang var logiska, men Ithia kunde ändå inte hindra tankarna att dra mot slutsatsen att hon troligen gjort ett avtal med Ayperos, som en dag skulle bita henne i arslet. Hans ödesmättade ord lämnade henne med en känsla av obehag och föraning. En stund sjönk hon bara in i de orden, och vad de kunde innebära. Hennes blick blev ofokuserad, fäst på någon obetydlig punkt i rummet framför henne, då hon tänkte på vad som väntade henne i Iselem. Nu var det inte bara hennes familj hon oroade sig för.

    Hon var något försvunnen i sina tankar som var fokuserade på hans ord, och märkte först inte att Ethirion kommit med en gåva åt henne. Men lika snabbt som hon försvunnit fokuserade hennes blick på Ethirion och halsbandet. Symbolen med Athals sol och ljus fyllde henne ändå med en värme som hon blev lite förvånad över själv att hon kände.

    Nästan lite vördnadsfullt och respektfyllt till vad halsbandet representerade tog hon emot det varsamt, som hur man tog emot en fjäril och inte ville skada dess vingar.
    ‘Det är vackert.’ sa hon, helt ärligt och genuint, för att sedan vända blicken mot honom.
    ‘Tack, Ethirion.’ sa hon, och det tacket innehöll ett tack för att han hjälpt Kheezai och ett tack för gåvan. Det andra var vad det var, men hon kände en ny beslutsamhet nu över att se vad som eventuellt kan ha gått snett där hemma.

    Då Ethirion väl lämnat henne satt hon och tänkte på orden som växlats och avtalet som gjorts, men mest oroade hon sig för Kheezai och hoppades att hon inte skulle skadas på något vis under den märkliga process hon skulle gå igenom. Snart satt hon och stampade oroligt med en fot, medan hon bet på sina naglar.
    ‘Är de klara snart?’ frågade hon pojken. Han hade knappast svaret dock.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Ethirion besvarade hennes tack med en kort och lite nonchalant gest innan han lämnade rummet. Uppenbart var att någonting han fann intressantare väntade och man kunde höra de dova fotstegen upp för trappan.

    Alvpojken Elwydd hade återigen ställt sig lite avsides i rummet, händerna knäppta bakom ryggen och blicken på ingenting särskilt. Han tvekade lite och harklade sig innan han svarade.
    “Det… det lär nog dröja.” han log lite ansträngt mot Ithia “Ibland när de är här tar det hela natten. I andra ärenden förstsåss” Det sista la han till skyndsamt.
    “Finns det någonting jag kan göra för dig? Eller någonting du du önskar?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia nickade lite disträ över alvpojkens svar, och på basen av hans ord var detta något som skett fler än några få gånger innan. Hon kunde inte hjälpa att känna sig orolig och hade således heller ingen matlust. Tyst skakade hon på huvudet åt hans fråga.
    ‘Nej, jag väntar bara här tills det är över.’ sa hon och såg lite tankfullt på halsbandet i sin hand. Mannen som gett henne gåvan ingav henne ingen tröst, men trots det var Athals symbol en säkerhet i hennes hand och hon fann att det gav henne lite komfort i sin väntan.

    Så istället väntade hon medan tankarna kring hennes avtal med Ethirion snurrade runt i hennes huvud. Hon lyssnade hela tiden efter fotsteg och ljud, och varje gång hon trodde hon hörde något höjde hon huvudet för att bli besviken. Väntan kändes olidlig. Skulle de inte bli klara snart? Trots allt började dygnet vända där ute, och mörkret omslöt Celeras.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Elwydd hade lämnat rummet efter en stund och bett Ithia kalla på honom om det fanns något han kunde göra för henne. Därefter var rummet stilla och timmarna gick långsamt genom kvällen och natten. Brasan som sprakade i eldstaden sjönk långsamt ned och in på småtimmarna var det bara en röd glöd. Huset var alldeles tyst förutom på några enstaka knakande som hus ibland kunde ge ifrån sig. Så hördes lätta steg ned längst trappan och snart uppenbarade sig Ethirion i dörröppningen.
    “Paladin. De är klara”

    Ethirion inväntade Ithia innan han vände sig för att gå ut i den stora hallen och stanna intill den stängda dörren. Nu hördes röster nära och dörren gick långsamt upp. Språket som talades var mörkeralvernas egna och först kom en av männen ut, följt av kvinnan och därefter Kheezai och sist den andra av männen. De gav Ethirion och Itha knappt en blick där de stannade, fortfarande lågt samtalande på sitt språk. Så vände sig kvinnan till Ethirion och började med en ganska kort ton tala till honom.

    Kheezais blick fästes genast på Ithia då samtalet tog slut och ett svagt leende prydde hennes läppar. Hon såg trött ut, ögonen rödsvullna som om hon gråtit, men ändå fanns där ett annat lugn över hennes ansikte.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia ryckte nästan till över Ethirians ord, hon hade varit sjunken i sina tankar i ett nästan drömliknande tillstånd.
    ‘Åh?’ frågade hon lite desorienterat, och gnuggade sina ögon. Det kändes som om hon inte sovit på en vecka. Lite styvt efter att ha suttit så länge reste hon sig och följde Ethirion och hon spetsade sina öron över orden som talades. Men hur hon än försökte anstränga sig fanns det inget hopp om att hon skulle förstå deras ord och språk.

    Vid detta lag var hon van att bli ignorerad, men hon var lättad över att se Kheezai välbehållen och gav henne ett varmt leende. För ett ögonblick tycktes hennes trötthet bortblåst. Hon gick fram till henne.
    ‘Min vän… Hur mår du?’ frågade Ithia försiktigt, lite hoppfullt om att de faktiskt lyckats lösa hennes problem.

Viewing 9 posts - 221 through 229 (of 229 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.