Post has published by skuggflamma
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Saskia Belsante

    Hon hade sedan mordet på hennes make drömt mardrömmar, varje natt plågade hans ande henne. Saskia visste att varken hon eller Jarek inte skulle få någon ro fören hon hittat den skyldige. Mardrömmarna handlade om hämnd och svek. Hon kunde förstå varför Jarek inte fick någon ro, hade de vågat möta honom öga för öga hade de inte haft en chans. Hennes make hade varit en kämpe utan dess like. Utöver en plötsligt död hade han oavslutade affärer, både hos henne och i sitt hemland. Men hon hoppades att hon blidkat hans ande genom den traditionella Märehnska begravningen. En del av benen och askan efter hans bål hade hon skickat hem till hans moders hus, resten låg begravna under slottet i Iserion.

    Hennes egna själ som plågades av skuggorna av alviska upprorsmakarna. De hade kommit så nära och visat att de inte hade några skrupler. De verkade i lönndom och det var därför som hennes steg ledde henne mot den flygel av slottet där Korpen huserade. Alverna må verka i skuggorna, men Iserion hade sin egna skuggmästare. Saskia var blek, men sorg klädde henne… precis som allt annat. Huden var blek, som hos´det finaste och sköraste porslinet. När känslor svallade upp klädde det hennes kinder med rosor. Läpparna var blekt rosa och såg känsliga ut. Ögonen var klara och blanka, dess blåa irisar påminde om ett vinterfruset hav. Hon hade magnat en aningen. Aptiten infann sig inte trots att tjänare dukade upp bordet med allt det hon förut tyckt om att äta. Även den med ett stenhjärta skulle känna att man vill pyssla om furstinnan. Såklart såg man sorgen på henne genom att hon var klädd i sorgens mörka färger. Klänningen hon bar var så mörkt grön att den till största delen såg svart ut, men i visst ljus skimrade det gröna till. Det långa blonda håret låg samlat i en prydlig fläta. Runt hennes hals vilade ett besynnerligt silversmycke med ett större, rött hänge som liknade en liten elixirflaska.

    När hon kom fram hans kammares dörr, höjde hon handen och knackade. Trots att hon visste att han redan hade koll på att hon stod utanför hans dörr. I hennes andra han höll hon en lite mindre glasburk i ett krampaktigt grepp, det innehöll den där örten som alkemisten hittat och som man misstänkte förgiftat Jarek. Det kändes helt klart bättre att söka upp honom i hans nya boning, än källaren och tortyrkammaren som hennes bror förvisat Korpen till. Saskia betraktar skornas tåspetsar medan hon väntar på att Korpen skulle släppa in henne. Hon var trött och hon var rädd…

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Innan hon ens hinner knacka så hörs tysta steg på insidan av den bastanta trädörren och bara någon sekund senare glider den upp på tysta gångjärn. Rummet innanför ligger i dunkel och det kala, sparsamt möblerade rummet är endast upplyst av ett enkelt ljus som står på ett bord i dess mitt. Rummet han fått tilldelat av Saskia, palatsets härskarinna och tillika härskarinna över Iserion ligger i en del av den stora pampiga byggnaden som sällan användes. Det var ett önskemål från hans sida för att få vara ifred. Korridorerna utanför ligger öde liksom de flesta av rummen som finns på vardera sida av den. Han har tagit flera rum i besittning men det är här, i det rum han nu släpper in henne i som han sover de få timmar varje dag han får någon ro.

    Självklart har Albinon med de röda ögonen vetat om att hon var påväg, kanske till och med redan innan hon själv vetat om att hon var påväg till just honom. Han säger inget men backar några steg från dörren och när hon tar steget över tröskeln står han på andra sidan bordet med ljuset framför sig, ljuset som kastar skuggor i hans bleka, tärda, hårda och vaksamma ansikte. Han håller blicken riktad vid henne. Det har aldrig funnits att buga eller på annat sätt fjäska för henne så som de andra adelssprättarna och tjänarna på slottet gjorde. Nej, det var inte för honom. Så han står kvar, rak i ryggen och iakttar henne. Klädd som vanligt i svart, praktiskt snarare än pråligt. Skillnaden nu mot förr var att kläderna var sydda i fint ylle, var rena och doften var inte avskyvärd. Han hade tagit för vana att tvätta av sig iallafall en gång i veckan.

    Den skarpa blicken glider över hennes smäckra figur från kjolfållen och upp över höfterna och den snörade midjan, bysten för att sedan stanna vid halsbandet hon bär. Han känner inte igen det och med några få steg är han framme framför henne, stannar nära utan att bry sig om den personliga sfären och höjer en blek hand för att greppa tag om den, sluta fingrarna om den medan han ser henne rakt i ögonen” Vad är det här? ” Frågar han henne med låg röst, hes som om hans strupe en gång snörts samman för att sedan aldrig riktigt ha återhämtat sig. Ingen hälsningsfras som sig bör, han var ju sällan långt borta ifrån henne så kanske tänkte han att det inte behövdes.

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Saskia Belsante

    Det var den flygeln som fortfarande bar spår efter det blodbad som tagit hennes familj ifrån henne. Svärtan från vissa av bränderna hade de inte lyckats få bort från vissa av väggarna, trots att man reparerat, renoverat länge… och eftersom de flesta var vidskepliga höll de sig borta från den här mörka flygeln. I princip hade han den helt för sig själv. Hon gled tyst in i hans rum och såg sig omkring. Hans hud var också ljus och skör, hon undrade om det var därför han höll sig undan dagsljuset. Hans inredning var sparsam, långt ifrån dekadent eller överdriven. Hon gick fram till bordet, men hann inte sätta sig på stolen. Han kom snabbt fram och greppade halsbandet. Saskia ryckte överraskat till, trots att hon vid det här laget var visste att han var impulsiv och oberäknelig. Men om han inte vore det skulle hon inte bli överraskad… under hans hand kunde han känna den varma bröstkorgen höjas och sänkas i ytliga, snabba andetag. Hon ryggade lite tillbaka, men eftersom han höll fast halsbandet gick det inte.

    Hon hade redan tänkt berätta om halsbandet, men han var såklart tre steg före henne och redan less på allt prat som skulle leda fram till det, vad var det för halsband..? Han var så direkt att hon blev en stund helt ordlös. Men sen så släppte överraskningen och hon drog ett djupare andetag, för att återfå fattningen. Hon la sin fria hand runt hans. Noterade hur skönt det kändes att röra vid någon levande, trots allt hade hennes enda sällskap de senaste dagarna och nätterna varit gastar. “Det är Jareks blod, det som alkemisten kunde få ur honom..”  Trots allt hade Jarek varit död i några dagar innan de anlänt till den fria staden med hans kropp. Det hade inte varit helt enkelt att tappa honom på blod, som vid det laget redan börjat stelna. Saskia hade inte egentligen tänkt att hon skulle någonsin ta av sig halsbandet, men eftersom varken hon eller Jarek fick någon ro. Med en lätt suck la hon huvudet på sne, blottade sin nacke så att han kunde med lätthet hyska av halsbandet från henne.

    “De lyckas inte hitta vem som …” Saskia hade svårt för att säga det, svårt för att acceptera att Jarek var borta. Orden stakade sig, fastnade i hennes hals. Hon hade tagit för givet att Jarek alltid skulle finnas. Så precis som Korpen, talade hon med en skör och låg röst.“.. som förgiftat honom.” Hon ställde ner den lilla glasburken på bordet. “Hans blod måste väl kunna säga något..?” Hon sökte Korpens blick. Alviska lönnmördare var svåra att hitta och spåren efter en sån var extremt svåra att hitta i Iserion. Dels för att de behövde vara betydligt mer diskreta än i något annat rike.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

     

    Den bleka handen hindrar henne från att ta annat än möjligen ett halvt steg ifrån honom. Även om han respekterade henne, var henne lojal så var han knappast hennes knähund och deras märkliga relation hade alltid varit spänd. Han balanserade alltid på en tunn lina när det gällde att uppföra sig och inte. Han var en skadad själ, en själ som nog aldrig helt skulle kunna gå att laga även om han fått ett betydligt bättre liv nu än för bara något år sedan.

    Han ser henne i ögonen, röda skarpa mot hennes blå sårbara medan han långsamt med en hand hakar kedjan av hennes hals. Han kan känna hennes fladdrande snabba andetag, hon litade inte helt på honom och ändå kom hon till honom. Det var just så han ville ha det, hon skulle aldrig helt känna sig säker på honom, aldrig helt lita på honom för den dagen hon gjorde det ja då skulle han redan vara långt bort från Iserion. Han väger den lilla flaskan i handen, tyst en lång stund medan han lyssnar till hennes ord, huvudet läggs en aning lätt på sned utan att han tar blicken från hennes blå. ” Det är underligt… ” Säger han lika lågt som tidigare, lika hest” Du brydde dig inte om honom när han var i livet.. men nu… sörjer du… ”

    Han backar ett steg från henne, med foten skjuter han fram den enkla trästolen mot henne i ett tyst erbjudande om att slå sig ner där medan han själv ställer sig på andra sidan av bordet igen och håller upp den lilla flaskan i sin kedja mot det ensamma ljusets fladdrande låga. Studerar Jareks blod en stund innan han sänker den för att placera flaskan i sin bleka hand igen. Återigen vandrar blicken över henne” Hans blod kan säga mycket om det ges till rätt person. ” Säger han slutligen” Frågan är… vad du är beredd att offra… för din egen sinnesfrid ” Han ger glasburken en kort blick, vet redan vad den innehåller så han bryr sig inte om att fråga om den. Han fångar upp hennes sökande blick utan att tveka” För du är rädd.. att du är nästa offer ” Säger han konstaterande” Din make är död och du står ensam… ”Ett svagt leende över hans smala läppar, hastigt och som snart tonar bort igen” Jag kommer inte låta dem döda dig. Och om du nu, efter din makes död insett att du faktiskt brydde dig om honom ska jag hjälpa dig att hitta svaret. ”Han låter flaskan glida ner i en av hans fickor, hon skulle få tillbaka det som var kvar av det när han var färdig” Ingen kan hitta någon som inte vill bli hittad, särskilt inte om det är en alv. Men det finns sätt…

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Saskia Belsante

    “Du har inte fel. Jag fick inte några val, det går inte att tvinga fram … några ömma känslor. Men jag sörjer att en bra man har dött.” Hon kunde erkänna att han varit en bra man och om de mötts under andra omständigheter kanske hon skulle älskat honom till slut, såsom han velat att hon skulle älskat honom. “Män av hans sort är sällsynta.” konstaterade hon bara och sjönk ner på en av stolarna. “Jag kom att se på honom som en bror, jag tyckte om honom så som man gör med genom plikt och familjaritet. Vid Athal… vi vet att han var bättre bror än den jag har kvar vid liv eller de som inte finns kvar med oss.” Vart var Vendrik? Hade han fastnat i Iselems hov? Vad gjorde han? Hur mådde han? Hon visste ingenting, hon hade skickat flera brev till honom utan att få svar. Verkligen, hon var ensam nu. Det var både skrämmande och stärkande.

    “Vi hade bestämt oss för att…” hon skrattar svagt och skakar på huvudet. Det tjänade ingenting till att älta i vad som kunnat bli. “.. hursomhelst, vi hade slutit fred mellan oss.”  Men som med all fred, kom den för sent.  “Så, det är min plikt att hitta hans mördare. Hans ande viskar i mitt öra om nätterna och jag drömmer om vedergällning. De dödade honom på det fegaste…” Hon kunde känna Jareks vrede vibrera, hela vägen från eftervärlden till där hon satt. “Det är det minsta jag kan göra för honom i alla fall.” muttrade hon.  Alla deras planer, vad det än handlat om var grusade nu. Hon höjde förvånat på ögonbrynen åt kravet som Korpen gav henne.

    “Jag höll av honom, men inte på det sätt han önskade. Varje gång jag såg honom, såg jag vad Nicholaus gjort. Det var omöjligt att älska och åtrå honom. Länge var det var svårt att tycka om honom. Men han visade att han stod på min sida och … lite för sent så såg jag det. Hursomhelst, sen när började du måna om Jareks känslor?”  Ett leende smög sig fram på hennes läppar, han skulle inte låta någon döda henne. Var det för att han själv skulle vilja göra det någon dag? Vilka motiv han än hade, var det ändå ett svar som skänkte henne en viss lättnad. “Givetvis är jag rädd, alverna försökte mörda mig i Mahadwen.. och nu har de sipprat in i Iserion, så nära att de faktiskt lyckats göra skada. Någonstans finns det sprickor. Du måste hitta vart det läcker in..”  

    Han pratade om offer och hon såg genast bedrövad ut, men också irriterad.  “Har jag inte offrat tillräckligt, varför måste jag offra mer!? Det har inte gett mig något och jag har förlorat allt en gång! Jag vill inte offra mer, jag har inget kvar att offra! Vi ger inte mer. Vi tar nu, Korpen! Vi tar…” 

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Medan han lyssnar till hennes låga röst studerar han den lilla burken hon haft med sig med vad han anar är liknande örter som förgiftade hennes make. Hon hade behövt någon nu för det syntes att hon var ensam. Rädd.. om det syntes skulle andra omkring slå ner på henne likt hökar med sylvassa klor och slita henne i stycken. Efter hennes långa utläggning på han fråga eller kanske mer påstående som egentligen inte krävde något svar syns ett litet leende spela över Korpens läppar. Kanske ville han bara pröva henne, kanske var det så att han ville få henne att tala ur hjärtat, kanske månade han om henne. Det gick inte att utläsa vilket och kanske fanns det rentav en fjärde anledning.

    Han plockar, fortfarande utan att svara henne, upp glasburken och öppnar försiktigt locket. Doften var mild, inte alls oangenäm och den inbjöd till att provsmaka men han vet bättre. Drar dock in doften, försiktigt” Hjärtrot.. ” Konstaterar han och ser på henne, ser in i hennes ögon” Det behövs inte mer än en knivsudd för att döda en man som Jarek. ” Han stänger locket igen, det hade nog hennes livmedikus redan fått fram så det var ingen mening i att fördjupa sig i det. Han fnyser till lite, blicken hårdnar” Om du låtit mig följa dig på resan hade de inte skadat dig ” Säger han kort, ställer ner burken på bordet igen. Låter händerna, bleka och ärrade med trasiga naglar och nariga nagelband vila mot den enkla bordsskivan av trä” Sprickor… tätar man en kommer det genast en ny.. ” Säger han med ett leende som tydligt sa att han börjat se fram emot jakten, leka kurragömma, smyga, anfall och göra slut på. Glansen i hans röda ögon får honom nästan att se otäck ut.. eller ja, otäckare kanske.

    ”Offer för att hitta en magiker med tillräckligt med mörk magi inom sig för att få ut informationen du söker ur Jareks blod. ” Säger han med sänkt röst och ser på henne genom ljusets låga. Lutar sig mot bordsskivan, lite över den. ” Vad får jag… om jag gör offret för din skull? ” Frågar han medan han granskar henne, inget kom gratis, inte ens för henne. Vid hennes sista ord breddas leende och han skrattar till” Så… Iserions glasprinsessa har äntligen… äntligenvaknat ur sin dvala? Bra… ” Säger han och rätar på sig. Ta.. det var på tiden att Iserion visade sin makt. Även om Korpen egentligen inte brydde sig om landet i sig men mer makt till landet och Saskia betydde mer åt honom mer frihet…

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Saskia Belsante

    Hon lutade sig framåt när han tog glasburken. “Avalan..” hovets alkemist. “..berättade att den endast växer i Nela’thaënas..” Med det sagt, det kunde inte vara någon annan än en alv som fått tag i örten. Saskia får något sammanbitet över sig när han berättar hur lite som behövdes för att döda någon som Jarek, en frisk, välbyggd och stark man i sina bästa år. Hon biter sig i underläppen.

    När han talar om att hon borde låtit honom komma med så nickar hon. “Ja, men det som skedde där var inget jag förväntade skulle hända oss, inte sant? Men jag kommer inte göra om det misstaget..” Att tro att allt var lika lugnt som det verkade, det hade varit naivt av henne. Bara för att våren varit lyckosam och sommaren givmild, hon hade tillåtit sig att slappna av och tro att allt var som det skulle. Hon lyssnar på det han säger. “Om det blir så.. så får vi riva ner och bygga nytt.”  De hade medel nu, de hade Stormfåglarna och de hade ekonomin, Celaoniten såg till att skattkammaren fylldes på nytt. Han pratar om magiker och hon nickar långsamt. “Vi har en mineral som magiker vill ha, vi har något att förhandla med.” 

    Vid hans ord om att han skulle ta offret åt henne, flämtade hon till. Hon lutar sig snabbt framåt och tar hans bleka händer i sina.  “Det kommer inte på tal om. När du hittar en magiker, använd Celaoniten! Bind magikern till mineralen, jag har hört hur Akademin talat om Celaonit. Magiker blir beroende av den och då blir de galna om de berövas på den.” Hon kunde ana vad priset skulle vara, om det gällde blod och själar som inte fått ro. Saskia greppar hans händer hårdare och lyfter dem från bordet, hon kysste mjukt hans knogar. “Det skulle vara ett för högt pris och jag vill inte att du lämnar mig så snart.” erkände hon. Dröjde kvar sin kind vid hans hand, för att känna lite mänsklig närhet och värme. Men hon släpper honom. “Du kan få magikern att stå för offret i utbyte mot mineralen.”

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    ”Ja, jag vet ” Säger han kort och hest medan han granskar innehållet i burken. Han hade läst på, eller ja, fått det berättat för sig då hans läsförmåga inte var den bästa. Han övade sig, blev bättre men hade inte tålamodet som krävdes för att det skulle gå lätt och smidigt. Giftet var starkt och döden plågsam. Inget han önskade sin värsta fiende… eller jo, det var det nog.

    Han ser på henne med allvarlig blick” Jareks död var heller inget vi förväntade oss ” replikerar han men säger inget mer för han tror nog att hon lärt sig en läxa eller två genom överfallet men också i Jareks död. Ingen var säker, det fanns inget lugn om man satt på toppen av berget. Som Iserions härskarinna skulle hon alltid vara föremål för dem som ville ha en förändring, hämnd eller liknande. Och bara hon lät honom skulle han finnas där för att se till så att hon var säker. Han är påväg att kommentera det där om mineralet men ser henne istället i ögonen” här… är det bara du och jag, inget vi. I mina ögon är du en vanlig dödlig människa… inget Vi ” Det retade honom, ville hon tala om sig själv i tredje person, ett Vi framför andra så fick hon göra det men här var det han och hon och han såg dem båda som jämnlikar oavsett vad hon såg dem som.

    Släpper henne så småningom med blicken och låter henne ta hans händer. Betraktar henne med sina röda ögon. Det kunde vara användbar i många syften den där mineralen. Att styra en magiker med hjälp av mineralen. Han ler åt det, inget vänligt leende. Han skulle kunna binda en magiker till dem, till sig och Saskia. Det skulle i sanning vara användbart. Han stelnar till när hon kysser hans händer. En lätt rysning genom hans kropp.” Ge mig lite av den mineralen så ska jag hitta oss en magiker. ” Säger han innan han går runt bordet, lägger sin vita beniga hand runt hennes haka och lyfter hennes ansikte lätt så att han kan se ner i hennes ögon, böjer sig sedan in för att lätt röra med sin tunga över hennes läppar, fixerar henne med blicken innan ett vasst leende syns i hans ansikte. Normal är han inte, någonstans bakom den där röda hinnan fanns en pyrande galenskap.

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Saskia Belsante

    “Och ändå har jag tusentals personer som skulle utföra min vilja.”  Saskia hade inte tid eller lust med det här tjafset igen. Hon hade hört det förr från honom. Han hatade tanken av att ha överordnade, men ändå verkade han finna sig i den plats och roll som Ödet fördelat honom. Kanske för att hans roll inte skulle vara lika självklar i en värld utan dessa strukturer som han avskydde? Jämlikar? Hon höll sig tyst och stilla när han verkade uppgiven. Det var ingen idé att slänga in nått som bara skulle få honom att reta upp sig ännu mer. Hennes bror hade en gång sagt att “det enda sättet att hålla någon lojal är att se till att de fruktar dig mer än de gör alternativet” – men hennes tankar gick inte samma vägar som Vendrik, men hon kunde förstå varför Korpen varit lojal till hennes bror och hon undrade vad Vendrik gjort... “Ändå är vi inte det.” Inte ens framför gudarna skulle de vara jämlikar, gudarna hade valt henne till att styra och de skulle välja henne i efterlivet också. Han stretade emot Ödet, lika mycket som han lät sig finna i det. “Jag sitter inte här för att prata om det där… jag är här för att jag vill veta vem som dödade Jarek. Om du kommer insistera på att fortsätta älta livets orättvisor med mig ikväll kommer jag gå.” Hon följde honom med blicken när han reste sig upp och gick runt borde till henne.

    Hon satt kvar och blinkade förvånat efter att han slickat henne över munnen. Hans andedräkt var sur, men han fick kämpa hårdare om han ville rasera hennes fasad. Hon ryggade undan lite, som vem som helst kanske hade gjort. Men om man som Saskia fostrad till hovliv så var man expert på att inte låta något få övertaget genom att avslöja sitt innersta genom att göra miner eller ställa till med en scen. Lugnt plockade hon upp en sidennäsduk och torkade sig om munnen. Saskia hade inte kysst hans knogar av kärlek och åtrå, hon hade gjort det för att markera att hon ville ha honom kvar. Av lojalitet, tryggheten han sänkte henne och kanske det där brödraskapet, som han pratat om? Hon betraktade hans glittrande galna, röda blick … och hon ville inte veta vad som pågick i hans huvud just nu. “Stundvis kan du även lura mig..” konstaterade hon avmätt och suckade irriterat. Sasika nickar. “Jag ska se till att du får några doser till att börja med, använd det förnuftigt.”  Mineralen i dess råa form var dödlig för båda två, men efter den raffinerats och förfinats kunde man använda den. Dvärgarna arbetade för fullt med mineralen, nästan dygnet runt. Saskia reste sig upp. “Gör du sådär igen..” Hon menade såklart att slicka henne över halva ansiktet. “.. kommer jag kalla dig för ‘Hunden’ resten av ditt liv!” 

    Irriterat slängde hon näsduken på bordsskivan och gick mot dörren. Hon ville tvätta sitt ansikte med tvål och vatten..

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    ”Och ändå går du till mig ” Han ler kallt mot henne. Jo hon hade många andra men hon kom till honom när det verkligen gällde. Han höjer bara på ett smalt ögonbryn när hon säger att de ändå inte är jämlikar. Det var hennes åsikt, inte hans och han låter orden passera. Hon fick tro det men i hans ögon skulle hon aldrig vara mer än någon annan, hon var en människa av kött och blod precis som alla andra och med ett välriktat hugg eller gift skulle hon dö precis som alla andra. Men det är inga tankar som han delar med henne, det behövdes inte för han trodde sig veta att hon visste.

    Han säger heller inget åt hennes ord om att hon skulle gå. Vad hindrade henne? De hade samtalat om det som behövde sägas, tankarna är smått roade medan han tar sig friheter. Han kan inte låta bli att flina till åt henne och orden om hund och han tar upp näsduken när hon reser sig. Ett lätt morrande kan höras från honom” Hund, Korp… avskum… ingen… vad är skillnaden? Kalla mig vad du vill, mig gör det detsamma. Din reaktion säger mer om dig än mig.

    Han hindrar henne inte, låter henne gå. Tar istället upp flaskan med Jareks blod och studerar det igen, som om hon inte alls var där eller ens varit där. Självklart hade han fortfarande henne under full uppsikt och han skulle veta vart hon gick och vem hon träffade. Men just nu fick blodet hans uppmärksamhet” Intressant.. ” Får han ur sig med ett svagt leende på krökta läppar.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.