Post has published by Shiranai
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Rollspelare
    Member since: 08/04/2019

    Hej

    Dax att sluta lurka runt och bara läsa. Ganska ny på det här med forumsrollspel.

    Haft på min att göra lista under säkert ett halvår, men först nu under min semester har jag tagit tag i det.

    På resande fot med småbarn i Kina är detta en av de få nöjen som faktiskt fungerar.  Obs! denna site fungerar utan att bli kapad. 🙂

    Lite om mig själv.

    Rollspelsbakgrund: sysslat med rollspel från 10 årsåldern och började säkert som många DoD Expert. testat på det mesta på resans gång såsom mutant(alla diverse utgåvor), sagan om ringen, viking, D&d 3.5, cuthulu… ja listan går lång.

    till och med i ren desperat spelat i olika konstellationer. såsom Skype, grupper om 7-10 där det var mer häng än rollspel, gigantisk 16 person kampanj med olika gruppkonstillationer där vi irl kände varandra men in spela i en värld utan vetskap om de andra karaktärerna och där vilken minut som helst kunde stöta på andra personliga karaktärer.

    Jag är öppen för nya saker och har, som ni förstår, läst på en del om både världen kartan, gått igenom forumet med så gott som säkert 4 dagars intensiv läsande (till och med laddat ner sidorna i olika flikar för att vid tillfällen utan Internet kunna läsa vidare. Får säga att jag är väldigt imponerad av alla berättelser)

    Efter att läst det mesta av hela världsombilden, gör jag antagandet att detta har utspelat sig irl via forumet?

    Får erkänna att jag har läst en del böcker under min ungdom men senare tid har jag inte haft lika mkt ork/tid.

    Påbörjat skrivande på berättelse i väldigt ung ålder och fortsatt att föra rollspelsantecknignar, men inser att jag kommer nog ha lite mindervärdeskomplex över allas fina beskrivningar.

    Så självklart lite frågor har jag innan jag våghalsig börjar skriva i några trådar:

    alla berättelser verkar klänga så väldigt bra. sker det några diskussioner bakom kulisserna?

    jag har några karaktärer som jag hade tänkt mig och mycket är magikerrelaterat, och är lite nyfiken på en del regeltolkningar ( om det finns, vill gärna inte göra några konstigt som fördärvar historierna.)

    har hittat några trådar där många av karaktärerna skulle passa in, men har inte hittills stött på någonstans att det skett någon diskussion innan någon hoppar in. så lite nyfiken är jag på om diskussioner sker bakom kulisserna.

    Läst på i både arkiv (er gamla forum) och gamla trådar där magi har förekommit. har ingen uppfattning om två saker där. det ena är

    *Caras Idhrenin ska ha en tvillingakademi i Alvernas rike Caras Aelir. Antar att det är samma uppbyggnad där. det står inget om denna akademi. likaså finns det ett “tredje öga” där med? ren nyfikenhet hur det kommer sig att många alver är i Idhrenin och inte Aelir?  är det bottenskrapet eller eliten?

    *Lite detektivarbete har gett mig insyn i att “magisystemet” har blivit ändrat. såg att det kanske för mig är litr oklart hur stukturen är där. under magisektionen skrivs det om olika typer, så som illusionen , runmagi. I Caras Idhrenin är det uppdelat i kunskapsnivåer. varav en av nivåerna pratades om maktens ord. Lite osäker på vad det innebär och skulle gladeligen få en liten upplysning om det.

    Det var nog lite frågor till en början. Frågorna är relaterat mycket till familje-/karaktärsintrigerna för mina karaktärer. Och är ni nyfikna så diskuterar jag gärna om dem innan alla kommer upp på forumet 🙂

    Så mycket inspiration, och enda problemet nu är Internet uppkoppling som ej är kapad av kina och avsaknad av skrivdon annat än min mobiltelefon.

    Sist men inte minst ska jag kanske presentera mig på riktigt.

    Kallas för Kalle, men ni kommer att lära känna mig som Shiranai.

    tackar i förhand för läsandet och eventuella svar jag får på mina funderingar 🙂

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hej!

    Kul att du är här 😀

    Jag är bara en spelare, och kanske vore det bäst om Amdir svarar på frågorna angående Akademin och magi och så, men jag kanske kan vara behjälplig med annat!

     

    Vi har en Discordserver för Talanrien där man kan diskutera och planera rollspel, samt ställa frågor angående hemsidan. Antar att du inte har tillgång till just Discord på resande fot? Annars finns den här: https://discord.gg/bBEFQU

    Om du hittar en tråd du skulle vilja hoppa med i och inte kan fråga i Discord så är det bara att skriva ett inlägg i tråden och fråga lite diskret om det är okej, men vanligen är det nog inga problem!

    /Maeve

  • Rollspelare
    Member since: 08/04/2019

    Tack för snabbt svar 🙂

    Japp tyvärr är även den kanalen kapad, testade det tidigare men även eran kanal där verkar inte fungera ifrån Kina.

    Jag avvaktar helt enkelt tills jag får svar angående de andra frågorna. Jag tror att jag lyckades gå in i den discordkanalen innan jag åkte in bakom murarna här, men osäker på det då jag inte kommer in på discord alls. Dock vet jag att slack fungerar härifrån så här ni en sådan kanal går jag gärna med där. Annars har jag även hittat att ni hade FB grupper som ni kör via, men det är ju självklart i sin vanliga ordning kapade här precis som alla andra sidor 😉

    //shiranai

    • This reply was modified 4 år, 11 månader sedan by Shiranai.
    • This reply was modified 4 år, 11 månader sedan by Shiranai.
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Hej!

    Välkommen till Talanrien och kul att du är här med oss 🙂 Synd att du inte kan vara med på Discord! Mitt namn är Kasper, och jag har grundat Talanrien tillsammans med Hanlinn.

    Under åren har världen format sig mycket under rollspelens gång, och på Talanriens gamla sida med hjälp av rollspelarna och oss, och det har resulterat i vad som idag är Talanrien: världen är alltså ett resultat helt av skrivande och inte av lajvrollspel-
    De diskussioner som sker gällande världen sker främst över Discord, men det går så klart bra att diskutera här i forumet med!

    Gällande regler och sådant så är det egentligen det mest simpla som gäller – t.ex. att inte döda / fatalt skada någon annans karaktär utan spelarens tillstånd. Förutom det har vi inte egentligen regler som styr hur man spelar, men vi uppmanar folk att inte spela “övermäktiga”.

    Caras Idhrenin har, precis som du säger, en motsvarighet bland alverna som kallas Caras Aelir. Det har inte skrivits utförligt om den eftersom rollspelsaktiviteten inte varit så hög i alvernas rike. Ändras det, och om rollspel skulle börja utspela sig i akademin där, blir det aktuellt att skriva om akademin där.

    Alverna i Caras Idhrenin är dock i klar minoritet jämfört med t.ex. människor, men det finns många alver som föredrar att studera utanför sitt rike och är lite mer öppna då det gäller interaktioner med andra raser så att säga. Skulle inte säga det är en klassfråga, utan snarare vad man kan få ut av det i och med kultur/miljöombyte.

    Som du säger så har magin inte strukturerats så tydligt, och en delorsak har varit att vi inte velat lägga ett så starkt system att rollspelare inte känner sig fria att hitta på saker. Maktens ord är en referens till den djupaste nivån av magi, d.v.s. om någon lyckas lära sig något tings sanna namn så har man nått den djupaste förståelsen man kan om det tinget och har således stark makt över att kontrollera/manipulera den saken/elementet, etc.

    Har du frågor gällande dina karaktärer är det bara att höra av sig, men jag skulle säga att det är bäst att bara köra på och inte tänka allt för mycket. Det mesta är tillåtet 🙂

    Hoppas att du kommer trivas hos oss, och har du fler frågor skriv gärna!

  • Rollspelare
    Member since: 08/04/2019

    tack för svaren.

    Ser fram emot att få komma igång med skrivandet 🙂

    Jag gillar ändå att göra research på världen o dess karaktärer för att anpassa mina karaktärer så gott det går i historien. Detta för att för mig att få lite mer djup i karaktärerna 🙂

    Tycker det är jättekul och intressant att bara läsa allt som folk skrivit.

    Så min nästa fråga är då jag tänkte sätta fart på både alvvärlden och magivärlden lite och intrigerna däremellan.

    ser att det finns en efterträdare efter Nearena och Thaldenir, Selyana?

    Men kan inte hitta något om denna karaktär någonstans alls?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Hej!

    Kul att höra att du vill spela i alvernas rike, spelar gärna med dig där!

    Konung Tahdenir är död, och drottning Nearena är den som styr just nu. Deras dotter, Selyana är efterträdare den dagen Nearena abdikerar, dör eller blir avsatt om inte rådet beslutar något annat, eller ifall hon själv skulle vilja avstå från makten.

    För tillfället finns det ingen specifik information om denna karaktär, eftersom ingen har rollspelat som henne, så det är en öppen roll. Jag har rollspelat lite som drottning Nearena lite som en NPC i de roll där hon har behövt vara närvarande.

  • Rollspelare
    Member since: 08/04/2019

    Hej

     

    Jag tänkte i så fall baka in lite mer information om henne som en av mina karaktärers bakgrund om det är ok?

    Skulle passa in att få med det. 🙂

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kör hårt!

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.