Post has published by Savage
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Mycket längre från sitt hemland kunde inte en vätte tänka sig vara än i Thel Shaen, och få hade någonsin sett en av hans ras i staden, vilket märktes. Men denna vätte var en budbärare, och han kom bärandes på ett brev till drottningen. Han gick längs gatorna till palatset, men blev inte insläppt i palatset av vakterna. Budbäraren nöjde sig med att ge sitt brev till vakterna och gick därifrån, varpå denne försvann så fort den anlänt. Därefter gav vakten brevet, som hade ett sigill i svart lack, till drottningens garde, som därefter levererade brevet till drottningen själv.

    Ers höghet Akila Tenir,

    Låt mig börja med att säga hur mycket det glädjer mig att ni tagit kontakt med mig. Er betalning har nått mig och jag har personligen sett till att fylla era krav med stor möda.

    De flesta jag har anställt är ofta det bara på kort varsel, men er blivande vän var inte emot långvarigare kontrakt, vilket ni hade önskat. Han är en härdad professionell och har varit mycket hjälpsam i de situationer där jag haft behov för hans talanger. Jag hoppas att ni har lika mycket användning för honom som jag har haft.

    Han lär anlända ungefär samtidigt som detta brev, även om han inte själv är den som levererar det.

    Med vänliga hälsningar,

    Bläckspindeln  

    Några stunder efter att brevet nått drottningen kom en vakt springandes i sin rustning och talade till mannen från Akilas personliga garde, som förmedlade budet vidare. ”Ers höghet, det är en beväpnad man i svart huva från norr som vill möta er. Han sade att ärendet i brevet som ni nyss fått också angår honom?…”

     

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Väntan. Oändlig sådan. Ibland undrade Akila om ett sandkorn hade fastnat i det stora timglaset till Sharah. Vanligtvis gjorde det inte drottningen något. Hon var en kvinna som fann ett tycke i strategi och planering. Allt hade sin tid. Precis som att var sak hade sin plats.

    Fast på senare tid tycktes allt vara på fel plats och tålamodet tycktes till slut tagit slut. En liten suck lämnade hennes läppar när hon sträckte sig fram för att ta tag i brevet. Med sina vassa naglar rev hon upp brevet och synade brevet.

    Dörren slogs upp och en av tjänarna meddelade om en man som sades vara till drottningen själv.  Ett svagt leende fanns på hennes läppar och hon gjorde en gest mot tjänarinnan som ordnade till hennes svarta hår och gav hennes kinder lite rödare färg. Justerade sin klänning och den vitguldskronana som skimrade vackert när solens strålar sken över salen och hennes tron.

    Hon slog undan tjänarinnan som om hon inte skulle vara något annat än en irriterande fluga och gjorde ett tecken åt vakten att släppa in mannen. Fortfarande var brevet i hennes hand och hon höll den lite nonchalant över ena armstödet.

    Fokuserat och nästa obehagligt följde drottningens blick mannen som rörde sig fram mot henne.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Mannen vänstra hand vilade på handtaget till sitt svärd medan han gick fram, förmodligen för att hindra det från att fritt dingla runt på hans midja. På skidan för hans svärd var en annan skida som var för en dolk, och dessa var de enda vapnen som han bar synligt. Men det var fullkomligt möjligt att han hade mycket flera vapen, i sina stövlar, eller andra verktyg som  han använde för det smutsiga arbetet som han ägnat sig åt. Förutom det var hans utrustning anspråkslös – tyst och lätt att röra sig i, och gav ett enkelt skydd.

    Han stannade ett par meter framför drottningen, ställde sig i givakt, och bugade lätt för drottningen. Men inte förrän han gick på ett knä framför henne lyfte han sin blick från golvet för att möta hennes. Svarta tatueringar som började under hans ögon och slutade ovanför dem gjorde en kontrast till hans ljusblåa ögon, som han nu såg på Akila med. Hans ansikte gav inga anspråk om känslor av glädje, spänning, ilska, rädsla, eller något annat.

    “Ers höghet. Mitt namn är Lhoris Illiden. Bläckspindeln har meddelat mig att mitt kontrakt binder mig till er tjänst för en lång tid.”

    Efter den andra meningen sänkte han sin blick, och väntade artigt på svar. Han verkade inte som att han var en person som talade alltför mycket.

     

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Blicken följde mannen och hon var tyst när han presenterade sig. Det var intressant att se hur han rörde sig och tala. Förstås var han ingen man från Iselem, utan tron på Sharah. Bara det var en skymf, men då spelade det heller ingen roll om mannen offrades i ett uppdrag. Ett snett leende fanns på hennes läppar och hon reste sig upp för att lägga en hand omkring hans haka. Vred ansiktet lite fram och tillbaka som om hon inspekterade en vara, eller en häst.

    Sedan klappade hon honom på kinden. Som om hon var nöjd med vad hon såg. Nå, än så länge. Han skulle nog känna lukten av torkat blod och vin under naglarna som tjänarinnorna sedan långt hade slutat försöka få bort.

    “Kom” sa hon kort, för varför slösa fler ord på en sådan som honom? Han var under hennes makt. Men sen igen, vem var inte det? Hon styrde sina steg mot en mindre kammare som hade ett bord med en karta över världen. Vin var utspillt på kartan, torkat likt blod. På bordet låg också ett gammalt porträtt på hennes dotter.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Lhoris hade redan känt doften av blod och vin då han steg in i salen tack vare sitt ovanliga luktsinne. Vid dörren var det redan lätt för honom att avgöra från vilket håll doften kom. En bit framför drottningen hade det blivit uppenbart att doften var på hennes händer. Han hade inte heller någon svårighet att åtskilja dofterna från varandra – den första doften var han betydligt mera bekant med än den andra, järn-lik som den var. Den andra inte heller direkt främmande – många offer var som lättast att mörda obemärkt vid festliga tillfällen.

    Hennes sätt att inspektera honom var ovanligt, men han sade inte något om det. Han hade trots allt arbetat för en och annan arbetsgivare, var och en med sina egna besynnerligheter. Utan ett ord nickade han och steg upp, lade åter sin hand på handtaget till svärdet, och gick efter henne lydigt. Han tog in omgivningen och dess detaljer när han steg in i kammaren. Utmärkningar på Talanriens karta, och olika möjliga symboler som syftade på ett eller annat. Porträttet – liknelsen mellan personen och drottningen framför sig var alltför lätt att känna igen. Dotter. All denna information tog han in på ett par sekunder – hans synsinne var också ovanligt skarpt i jämförelse med vad som kunde väntas.

    Han betraktade drottningen, och såg på henne med en väntande blick. För någon som väntade sig en dynamisk konversation kunde det vara avstötande att han inte talade. Kanske Akila dock inte blev påverkad av sådana saker? Hans tystnad var trots allt som ett jakande svar till hennes begäran.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Tystnaden var inget ovanligt men det var en gnagande irritation över att inte få någon reaktion ifrån mannen. Hon drog upp en kniv för att långsamt skära upp duken vid Seras hals med den galna blicken fäst i lönnmördarens ögon tills hon nådde träramen som fick henne att vända blicken mot tavlan igen.

    Ett litet skratt lämnade hennes läppar, kanske mest för att fylla tystnaden innan hon fortsatte med sin kniv runt ramen och satte sedan kniven på Seras hjässa.

    “Ta hem min dotter. Levande, men om hon är vid medvetande eller ej spelar mindre roll” sa drottningen med ett litet snett leende.

     

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Han höjde ett ögonbryn till hennes användning av kniven. Passionerat, inte planerat, tänkte han, då han studerade snittet. Hans ansikte gav inte många anspråk om hans inre värld eller tankarna. Däremot då hon nämnde att han skulle hämta henne levande blev han förvånad – det var ofta inte det han anställdes för.

    “Levande?…sade han frågande, men fortsatte sin mening. “Medvetslös ska du få henne. Det är tillräckligt nära döden för mig att göra mitt uppdrag som jag bäst vet hur.” Efter sin mening såg han omkring, men han min såg inte ut som att han skulle ha upptäckt något nytt. “Ers höghet, har ni något som tillhör henne? Om inte börjar jag genast. Men om ni gör det så lär det gå snabbare.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ögonen smalnades något på sättet som han tilltalade henne och… var det som om han försökte ge henne order? Hon lade huvudet på snedden, så att nacken knackade äckligt till och de rovdjurs gula ögonen var intensiva mot honom. Greppet om kniven hårdnade lite och hon drog bladet över bordet så att det rispade träet.

    “Vad… sa du?” frågade hon, milt och med en betonig på du. Farligt milt, som om det var lugnet före stormen. Han var under henne, vem trodde han sig vara som kom hit och talade med henne på det sättet?

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Lhoris ansikte hade en likgiltig min. Han var inte som person kapabel av att förstå sociala konventioner. Han blev ofta missförstådd, och kunde uppfattas som ohyfsad eller ouppfostrad. Han sade det han tänkte, och förstod ofta inte orationella reaktioner, eller situationer där någons ord inte motsvarade de känslor som de hade. Därför trodde han i situationen att drottningen, helt enkelt, inte hade uppfattat vad han hade sagt. Så han bestämde sig att upprepa det han tidigare sagt mera utförligt, för att hon säkert skulle höra det han sagt.

    “Jag sade att jag oftast hanterar döda kroppar. Jag är lönnmördare, inte barnvakt. Ers höghet, ni bad om att få henne levande, och det innebär att ni ska få henne medvetslös, vilket fortfarande är inom ert bud. Och, om ni råkar ha något som tillhör er dotter så kommer det vara lättare att spåra henne. Men, om inte, så kan jag påbörja mitt uppdrag direkt.”

    Det var mycket tydligt, på basen av hur han talade, att Lhoris inte heller hade ett grepp på hurdana saker som kunde sägas, i vilka situationer, och till vem.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Sättet som han förklarade åt henne fick henne att spänna käken av irritation. Vem trodde han sig vara? Kanske det var en dåre, en idiot, som inte kunde mer än att svinga ett svärd eller kniv. Nå… Så länge han skulle göra det som hon bad honom om, skulle allt vara okej. Inga huvuden falla. Inte ännu åtminstone. Kanske en hand eller två, men inga viktigare delar än så.

    Nonchalant gjorde drottningen en gest framför sig, som om hans ord inte var något. Åtminstone verkade han veta sin plats bättre.

    “En av tjänarna kan visa dig hennes rum.” sa hon simpelt och knäppte med fingrarna. Även om ljudet var litet verkade det snart dyka upp en ung man som böjde sig så lågt att nästippen nästan nuddade golvet.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.