Post has published by Amdir
Viewing 20 posts - 121 through 140 (of 155 total)
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arands gula ögon var skarpt fästa på Rune, men han fick vända blicken till Maeve över hennes ord.
    ‘Det kanske var ett avslut för dig.’ sa han simpelt. ‘Men det behöver inte vara ett avslut för honom.’ förklarade han, ärligt, hårt, men det var enda sättet han fungerade. Om det var något man kunde lita på med Arand var att han inte strödde socker kring problem.

    ‘Men det är inte enda orsaken till varför en ande skulle dyka upp här.’ sa han och vände blicken mot Rune igen, och la armarna i kors. Om de skulle fängsla Rune var Maeves och hennes familjs beslut. Frågan som sedan plötsligt kom från Eirik förvånade honom. Men han behövde inte tveka, utan gav en nickning. Någon fred kunde han ge, kanske inte den som de förväntade sig om det kom till det – om Kettil inte ville lämna denna värld – men det återstod att se. Arand tog ett steg bakåt då hirdmännen kom för att omhänder ta Rune, trots hans försök till förklaringar.
    ‘Vanliga män drar inte fram en ande ur intet.’ sa Arand stillsamt. Han kunde inte ännu vara säker om Rune var skyldig eller inte dock, för märkligare ting hade han sett i sina dagar.

    Asgeir såg med smärta på Kettil, men försökte för sin yngre brors skull vara stark och inte visa smärta eller sorg.
    ‘Åh tänk inte på det nu, kära Kettil. Du är här med oss, din familj nu.’ sa han och gav deras bror ett varmt leende trots att hans ögon fuktades. Han sjönk ned på huk framför deras yngre bror, inte för att Kettil var speciellt kort men Asgeir var ändå betydligt längre då han stod upp.
    ‘Oroa dig inte, vi ska förklara allt för dig, bror.’ lovade Asgeir, även om han ännu inte förstod allt själv ville han inte Kettil skulle ta någon börda på sig.

    Audgisil som stod med Ranghildr och varit något frånvarande i hela flödet av händelser omkring dem verkade skärpa till sig något då Maeve tog till orda, och då hirdmännen närmade sig. De blå skarpa ögonen hade sorg i sig, men det växte långsamt fram en beslutsamhet i ögonen.
    ‘Jag är ledsen Rune, men jag har inget val innan vi gått till botten med detta. Fängsla Rune, och för hit mörkeralven samt Yazfein. Han är en magiker, kanske han har någon insikt i detta.’ sa han och med konungens bekräftelse tog männen tag i Rune i båda armarna med stadiga grepp, medan andra vakter gick för att leta reda på mörkeralven och Yazfein. Han var nästan förvånad över hur stadig hans röst lät, och han drog djupt efter andan.
    Sedan vände han blicken mot de samlade.

    ‘Jag är ledsen mina vänner, men festen är slut.’ sa han, med trötthet som bara en man som precis sett sin döda son kunde ha. Trots att han inte talade högt bars hans röst över hela salen där i tystnaden, och som på kommando började stolar och bänkar skrapa då folk reste sig, nästan tacksamt, för att komma bort från vad de bevittnat. Andra däremot sneglade nyfiket och hungrigt på vålnaden och dramat framför dem.

    Arand svor lågt för sig själv över situationen, och la en arm på Maeves axel för att dra henne åt sidan och gestikulerade åt Eirik att följa. Då de var väl bortom hörhåll från Kettil och de övriga såg han allvarligt på de två.
    ‘Om Kettils ande hade fäst sig vid denna värld utan att gå vidare borde någon av er borde ni ha känt det innan nu.’ sa han och såg från den ene till den andre.
    ‘Har ni känt av hans närhet? Sett honom uppenbara sig? Eller känt honom i era drömmar, mer än bara en dröm?’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Vid det här laget kände hon Arand tillräckligt väl för att veta att han inte menade något illa med det han sade, men det sved likväl, högg liksom i bröstet. Det var hennes bror de pratade om, hennes yngre bror som hon funnit, död och illaluktande på ett golv, i en stad, i ett land, allt så främmande och ensamt. Hon drog ett djupare andetag i ett försök att samla sig själv. Arand verkade i alla fall hålla med om att det var något mystiskt med Rune, vilket gjorde att hon kände sig mer rättfärdigad i sin befallning, även om det inte var hennes plats att ge den.

     

    När hennes far upprepade hennes order så såg hon tillbaka på Rune.

    ”Jag ska ge dig något att förlåta om du inte håller käften, Rune”, sade hon giftigt och med viss betoning på hans namn, innan hon tog ett steg bakåt för att låta hirdmännen ta med sig Rune ut. De grep honom inte, fortfarande något olustiga över att behöva fängsla en av sina egna, men de löd sin kung utan att ifrågasätta det hela. Trots allt kunde det hela säkerligen bara vara ett misstag som kunde redas ut under morgondagen. Rune skulle ju inte lida särskilt mycket av att behöva spendera en enda natt bakom galler.

     

    Orden från hennes far om att de skulle hämta Yazfein och mörkeralven hade inte varit så förvånande om han inte hade lagt till det där om magiker. Hon borde inte vara förvånad över att hennes far listat ut det, men det gjorde henne likväl lite illa till mods. Hon räddades dock av Arand om lade en arm på hennes axel och drog med henne och Eirik lite avsides, och för det var hon tacksam.

    ”Rune är full av skit. Om det där ens är Rune”, sade hon lågmält och uppenbart ogillande. ”Det enda jag har sett av min bror är hur vi fann honom i Caras Idhrenin, och det är i mina mardrömmar”, tillade hon och skakade smått på huvudet.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Eirik låter sig ledas bort av Arand. Att ngåot är fel med Rune står helt klart även för honom och han litar på Maeves starka magkänsla. Mest arg är han för att hans mor och far fick gå igenom det här. Eirik hade han sörjt på sitt vis, gjorde väl fortfarande men kanske inte i samma grad som de andra. Döden för honom var inte skrämmande, alla skulle de dö en dag och han var säker på att döden inte var slutet utan tvärtom början på något nytt.

    blicken fäst vid Arand, en man i hans smak, fåordig, höll sig på sin kant, inte framfusig och framför allt kändes han pålitlig och det var ett gott betyg för att komma från Eirik. ” Nej… inget… inga drömmar eller syner. ” Svarar han korthugget med sin hesa stämma, klipper lätt med blicken utan att ta den ifrån Arand” Något är fel.. varför nu? varför just här? Varför Runa av alla, Rune som inte ens kände Kettils så som familjen gjorde och ändå var det Rune Kettil visade sig för först. ” Så här många ord var det få som fått från Eirik på en och samma gång och när han är klar tystnar han som om han själv är förvånad över att orden kom så lätt och i sådan ström. En aning obekväm med det tar han ett steg bakåt. Klipper med blicken igen, knycker  på nacken likt en falks snabba rörelse.

    Låter blicken glida över Rune som just släppt sina vapen och förs bort av fars två hirdmän. ” Något är fel.. ” Säger han återigen, tyst mest för sig själv snarare än till någon av de andra.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ännu en gång snyftade Ranghildr till och torkade bort tårarna från de glansiga kinderna. Hon försökte verkligen att hålla tillbaka sina tårar – speciellt när Kettil bad henne. Ett svagt, prövande leende fanns på hennes läppar och hon nickade sedan lite. Hon verkade inte bry sig om något annat som skedde omkring henne.

    Fast en liten lättnad fanns där inom henne när de som inte var av familj rörde sig bort från salen. Stolar som skrapade högt mot golvet, stop som sattes ner. Det var mycket ljud omkring, men Ranghildr verkade inte höra något annat än Kettil och sin familj.

    “Oroa dig inte Kettil… Du kommer snart få ro…”

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “Felet är inte ditt min kung, du har ingenting att be om förlåtselse för. Om något borde ursäkten vara min, hade jag vetat vad jag gjorde hade jag inte gjort någonting.”

    Rune sa ingenting mer, utan lät dem ta tag i hans armar och gjorde inget motstånd när de började föra iväg honom. Blickarna från de som inte var så snabba ut ur rummet betraktade honom, många med misstro tydligt i deras blickar.

    Kettil hade slutat försöka röra sig mot de som talade till honom, och hade slutat försöka med beröring. Han såg tyst på när alla andra talade, hans händer slutna bakom ryggen sin. Hans blick vandrade mellan familjemedlemmarna och slutligen Rune när de ledde bort honom.

    “Jag känner ingen oro, mor. Ingen smärta, ingen rädsla, och jag börjar se klart nu, men jag ser ännu inte vad som hände mig, min sista stund är en dimma.” Han talade med en mjuk röst, och medan han pratade gick han ner på knä, och satte sig sedan med benen i kors och händerna avslappnade i sin famn, en meditationsposition vissa i Caras Idhrenin utövade.

    “Men jag borde vara arg från vad jag har läst. Arg, förvirrad, rädd … våldsam. Var inte rädda för min skull, jag ska söka efter vad som orsakat min död och se om kunskapen kan befria mig.” Han log varmt mot sin mor och såg upp mot sin far från där han satt. Därefter lät han sin blick passera över sina syskon innan han slutligen slöt sina ögon och helt enkelt satt där på golvet i meditationsposition.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arands ögon fick från Maeve till Eirik, och nickade lätt då de talade medan han funderade. Hans ansikte avslöjade inte så mycket vad han kände eller tänkte om det hela, mest att han såg ut att ta det hela väldigt allvarligt. Men efter deras ord nickade han, och talade både till dem och för sig själv.
    ‘Nej… Detta är ingen typisk hemsökning. Något annat är bakom Kettils uppdykande idag…’ de gula ögonen studerade Eirik som gick rakt på kärnan i problemet, och han nickade.
    ‘Exakt så, Eirik.’ påpekade monsterjägaren. ‘Jag kände det samma ögonblick som jag steg in i salen idag, men jag kunde inte placera det. Något, eller någon, tog hit Kettil idag, och jag kan tänka på väldigt få väsen som kunde göra en sådan sak. Däremot finns det många förbannelser, ämnade precis för detta…’ sa han och lät blicken gå förbi Eirik och Maeve mot Kettil och familjen Ulfhedna, nu då salen tömts på folk.
    ‘Vi måste definitivt hålla ett öga på Rune. Jag känner inte mannen, men det lilla jag såg av honom på vår färd hit tyder inte på att han skulle vara förmögen att kommunicera med andar eller frammana dem.’

    Ranghildrs smärta och sorg var nästan värre än att behöva se Kettil där i sin nuvarande form. Och då väl alla åskådare var borta verkade han släppa sitt auktoritära yttre. Där var ingen kung längre, där var bara en far som förlorat sin son. Han såg äldre och mindre ut än han gjort på många år, en subtil förändring, men en stor en för de som kände honom.

    ‘Ja, vid alla gudar, vi ska leda dig hem.’ lovade Audgisil deras son, utan att höra Runes ursäkt då han drogs därifrån. Kettils förvirring var likväl smärtsam, hur kunde de som föräldrar hjälpa deras son nu? Så ensam och förvirrad som han var i sitt nuvarande tillstånd. Men Kettil förtjänade ett avslut, liksom alla.
    ‘Maeve, du är den enda som sett mer än vi andra.’ sa Audgisil då, och gjorde en gest åt Maeve att förena sig med dem.
    ‘Liksom du, min son, blev hon attackerad av de som gjorde detta åt dig…’ men hans ord verkade inte spela så stor roll, då Kettil plötsligt satte sig i meditation.

    Arand rynkade på ögonbrynen över vad han såg.
    ‘Inte bra…’ muttrade han åt Maeve och Eirik.
    ‘Håll honom lugn, jag kommer snart.’ sa han och såg Eirik i ögonen, sedan Maeve, innan han började gå därifrån med beslutsamma och målmedvetna steg. Han behövde sina saker, nu.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon fann ett visst mått av tröst i att Arand trots allt verkade veta vad han skulle göra, för när det kom till magi och förbannelser så kunde hon knappast påstå att hon besatt särskilt mycket kunskap.

    ”Tack Arand…” Mumlade hon tyst, innan hon skakade på huvudet och gick tillbaka bort till resten av sin familj. Hennes far hade vinkat dit henne och hon hade ju hört hans ord. Trots det så fann hon det svårt att se på Kettil där han satt på golvet. Det var så hon hade velat minnas honom, men allt hon såg framför sig var hur hon funnit honom på golvet i Caras Idhrenin.

     

    ”Far… Jag… Arand sade att vi skulle hålla honom lugn. Jag tror inte att jag gör vare sig honom eller er en tjänst genom att berätta mer”, sade hon lågmält när hon åter slöt upp vid sin mors och fars sida. Hon tyckte inte om förändringen hon såg hos honom, den där tröttheten, hur han tycktes se äldre och mindre ut än han annars gjorde. Hon hade alltid funnit styrka i sin far, sett honom som en orubblig trygghet. Nu såg han så… Mänsklig ut. Det högg till i hennes hjärta och hon skakade på huvudet som för att bli av med tankarna innan hon lade en mjuk hand mot sin fars ena arm.
    ”Hrafns män attackerade mig i natten, men Kettil var klädd för dagen när jag… När jag fann honom”, viskade hon lågmält, och hon behövde inte förtydliga vad hon menade med det. Kettil hade inte dräpts i sömnen, han hade varit vaken när hans banemän tagit sig in i hans rum… Hon hade sett hans sår. Det hade inte varit en snabb död.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Vad var det Audgisil kunde tänkas vilja honom så pass kvickt att de skickat vakterna efter honom? Han kunde säkert komma på minst 10 saker, ingen av dem var speciellt trevliga eller bra för honom. Så länge det inte hade med hans riktiga identitet så kunde han nog ta sig runt det eller komma på något. För inte kunde de väl tänkas vilja fråga honom något om det hela med Kettil? Han gick raskt efter vakterna med huvudet sänkt i djupa funderingar vilket gjorde att han nästan klev in i ryggen på vakterna när de stannade framför honom. Det första som slog honom var hur tyst det var runt honom, när han lyfte blicken fick han klart för sig varför då salen hade i princip tömts på folk. Kvickt gled hans blick över alla där inne och han märkte att den krigaren som varit nära Ziyate inte var kvar. Istilwys hade haft något med den mannen att göra kanske? Och vad hade Ziyate sagt, Kettils ande hade dykt upp där.

    Hans blick fastnade på den mediterande skepnaden som satt på golvet där, vakterna hade stannat och verkade inte riktigt vilja gå närmare de samlade. Yazfein tar några tysta steg närmare de som var där, blicken fastnade som hastigast på Arand monsterjägaren innan han klev fram, inte ändå fram till dem utan stannade en bit ifrån. En väldigt duktigt spelade nervös och förvirrad blick i hans ögon som speglades i resten av hans hållning. Så nervös och förvirrad var han egentligen inte men det skakade inte att göra det övertygande medan han väntade på att någon skulle lägga märke till honom och förklara varför han blivit kallad dit.  “Kung Audgisil?” Hans röst var nästan en viskning som för att inte störa någon av dem, allra minst den mediterande Kettil.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Det var mycket som hände nu. För mycket och Ranghildr rynkade lätt på ögonbrynen. Egentligen hade hon inte velat ha någon monsterjägare där, eller den där Yazefin. Det var allt för mycket. Kunde det inte enbart vara familjen?

    Hon sträckte på sig, som för att försöka bygga upp fasaden som hon hade släppt precis inför alla. Bara tanken fick henne att rysa av obehag. Hon korsade sina armar och lät blicken vandra mellan de samlade.

    .

    Inte långt efter att Yazefin kom in med vakterna, dök även Ziyaté upp. Rakryggad och elegant, nästan på gränsen till nonchalant. Hon såg sig vaksamt omkring och såg hur salen hade tömts på folk och en rysning gick igenom henne. Att vara i centrum var ingenting som hon önskade.

    “Vad… har hänt här?” frågade hon, lite spelat förvirrat och höll sin hand på en kniv som var gömd under hennes klänning som hon bar.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Rune blev eskorterad ut ur salen utan det minsta motstånd och lät sig föras till en cell i källaren. Så snart de lämnade honom inlåst satte han sig ner på golvet och satt där tyst. Han följde krigarna med blicken, och gav dem ett förstående leende när de såg lite kluvna ut över sitt uppdrag. Det var tydligt att han inte höll dem ansvariga för situationen, och att han inte verkade besvärad av den.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Eirik står kvar, ser på medan Arand slår sig ned, slår dövörat till för Kettils ord och står kvar en bit från resten av familjen, tyst och med gula ögon betraktande. Han vet inte vad han ska tro men att låta sig bevekas, påverkas av en ande som… han anade inte alls var på riktigt, snarare ett elakt spratt, en illusion låg inte för honom. Därför röjer hans ansikte inga som helst känslor annat än hårdhet och avsky inför det som sker.

    Vid mörkeralvernas entré hårdnar Eiriks blick och vänds med skarpa ögon mot dem båda, vaksam, avvaktande men spänd.

    Fëani som varit på väg att lämna salen då det som sker därinne inte är för henne att bevittna stannar dock upp när mörkeralverna kommer in igen. Efter samtalet med Arand och det hon sett nu känner hon sig inte alls lika säker längre på om det är klokt att lita på mörkeralvinnan. Hade hon varit för snabb i att avslöja sig? Skulle misstaget stå henne dyrt? Hon blir kvar i salen, ståendes vid väggen vid högsätet där hon samtalat med Audgisil innan avbrottet. Tyst, vill inte störa men vill heller inte missa något. Blicken vilar vid mörkeralverna, iakttar även hon likt Eirik minsta lilla skiftning.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Det var inga lätta ord att höra så klart för Audgisil och Ranghildr, eller den övriga familjen för den delen. Så klart hade de hört lösa rapporter om Kettils död i Caras Idhrenin, men inga detaljer – även om de grubblat på dem. Speciellt Audgisil, som gång på gång ångrat att han skickat iväg sin son för skolning. Han förmådde sig inte riktigt att svara, hans blick fäst på Kettils ande, då Yazfein plötsligt var där och tilltalade honom. Konungens klarblå blick vände sig från anden till mannen som var en främling, men ändå bott där hos dem nu ett tag. Likväl studerade hans blick mörkeralven.

    ‘Vår son har återvänt från andra sidan.’ sa han sammanbitet, nästan onaturligt kallt – speciellt för att vara Audgisil.
    ‘Det undgår mig inte att det sker samtidigt som mina hallar huseras av främlingar som jag vet väldigt lite om. Med förmågor och kunskaper jag vet väldigt lite om. Berätta vad ni vet. Nu.’ sa han, hans blick från Yazfein till Ziy.

    Asgeirs blick gick från den mediterande Kettil till främlingarna, men hans blick var främst på mörkeralven. Han hade kanske aldrig varit den skarpaste kniven i lådan, men hans ögon var som knivar. Att mörkeralven hade något med detta var han säker på, och han tog ett steg, något tornande, i hennes riktning.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon gillade inte att behöva berätta för sina föräldrar om omständigheterna kring Kettils död, men hon såg inte mycket annat till val… Den enda trösten var att hon skulle ta bilden av Kettils kropp med sig in i graven och på så vis bespara sina stackars föräldrar den sorgen.

     

    När Ziyate och Yazfein klev in i rummet spände hon käken en aning men skickade likväl en snabb blick mot Yazfein, nästan varnande. Hur hennes far visste det han visste var omöjligt att säga, men han var som bekant inte dum, även om hon i detta fall nästan hade önskat det. Till och med Asgeir verkade ha plockat upp på misstänksamheten, men hans blick verkade framförallt fäst på Ziyaté, vilket förstås var en liten tröst.

    ”Arand vet vad vi ska göra…” Mumlade hon tyst, nästan ohörbart, kanske mest för sig själv, men också för att lugna den vrede hon förnam hos sin far.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Yazfeins förvirring var bara halvt spelad när Audgisil pratade om förmågor och kunskap, långsamt lade han händerna bakom ryggen medan han betraktade den man som stod framför honom. Sen lät han blicken glida mot Kettil och mot resten av de som var samlade där. Den gick från förvirring till fundersam och han sökte som hastigast efter Arand. Skulle han kunnat ha åkallat Kettils ande hit om han velat? Mycket möjligt men det hade inte varit en alltför lätt besvärjelse för honom att göra och skulle krävt en del förberedelse från hans sida. Annars hade han ganska begränsad kunskap om just magi som rörde andar och själar.  “Jag må samla på mig kunskap om allt möjligt, men just detta område är något jag har ytterst lite kunskap om och inga förmågor som rör det alls.”

    Det var inte helt sant att hans förmågor inte kunde göra något åt det, han kunde ha fördrivit Kettils ande men det skulle nog ha förstört Kettils själ helt. Och varit väldigt plågsamt för alla närvarande att se eller höra. Hans blick hade inte ens rört vid Maeve men han hade i ögonvrån uppfattat hennes varnande blick. Frågan nu var exakt hur mycket visste Audgisil om Yazfeins förmågor och kunskap? Att han gissat att han hade kunskap om det hela var inte helt underligt men att han nämnt förmågor också var lite mer spännande att fundera över. “Jag tror att Arand har mer kunskap och vet hur man skall gå tillväga.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Lite förvånat höjde Ziyaté på sitt ena smala ögonbryn för att låta blicken vandra mellan de som stod där. Låta sig ta in scenen och samla så mycket information som möjligt. Det var inte svårt att se familjens ilska, sorg och… nästan desperata sätt att få det hela i ordning igen. Det var nästan patetiskt. Fast vad gjorde man inte för kärlek och… familj?

    “Svärd, gift och kastknivar är det som jag dödar med och att ta folk tillbaka ifrån döden, är inte något som jag roar mig med.” sa hon simpelt, nästan nonchalant för att låta blicken vila lite roat mot Yazefin. Det var inte svårt att se att Istilwys hade varit uttråkad och hon hummade lite lätt.

    “Det här är… en annans verk. Runes kropp tillhörde inte Rune, för att vara ärlig är jag inte säker på om han är mer än ett skal för en av Lloths inre cirkel. En överprästinna, vid namn Istilwys.” sa hon med ett litet hummande och såg sig omkring och skakade på huvudet åt det hela.

    “Små detaljer som ni kanske skulle lagt märke till, tviveln i honom…” fortsatte hon och sedan vände hon blicken mot Arand med ett svagt leende.

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Asgeir steg fram med förnyad energi till mörkeralven, hans ansikte bara några centimeter från hennes.
    ‘Varför sa du inget?!’ frågade han sammanbitet.
    ‘Jag skyddade dig, då alla ville döda dig, och du glömmer att nämna att Rune kanske inte ens är… Rune?’ frågade han, oförstående.

    Audgisils blå ögon var fästa på hans son och mörkeralven, och såg sedan på Yazfein.
    ‘Kan ni bekräfta hennes misstankar?’ undrade han.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Vart var Arand? Kunde han inte skynda sig? Nog för att Kettil såg lugn ut där han satt på golvet, men det kunde förändras när som helst, om nu det där verkligen var Kettil…

     

    Nästan obemärkt drog hon sig lite närmre sin far när mörkeralven tog till orda, och när hennes misstankar så simpelt bekräftades av kvinnan så kunde hon inte låta bli att frusta lite roat. Hon hade känt på sig att något var fel med Rune, men det här…

    ”Hon glömde ingenting, bror. Utan tvekan är hon och Rune här för att så osämja och rädsla. Vi borde avrätta henne, och Rune, innan de hinner orsaka mer skada”, sade hon hårt och lade armarna i kors framför sig.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Yazfeins blick ligger lugnt kvar på Audgisil innan han ser mot Kettil kort som för att fundera lite, sen rycker han på axlarna och ser på Audgisil igen. Han visste inte vad Audgisil verkade tro att han kunde göra eller vad han menade riktigt. “Jag vet faktiskt inte om jag har den förmågan att bekräfta vad hon säger. Jag kan dock nog ge det ett försök. Något måste ju vara annorlunda om er krigare helt plötsligt kan se saker som ingen annan ser och röra vid något som ingen annan kan röra vid.” Yazfein ser verkligen fundersam ut och lägger armarna i kors över bröstet medan han funderar. Det vet inte så mycket funderingar om ifall han kunde bekräfta det Ziyate sade utan mer hur han skulle gå tillväga för att göra det.

    “Vad exakt är det ni vill att jag gör kung Audgisil? Jag kan förhöra Rune och se vad för lögner jag kan avslöja om det är vad ni vill men det kanske inte alls är vad ni har i tanken?” Han ser fortfarande fundersam ut men vill få höra vad Audgisil faktiskt vill att han gör. Han undviker så mycket det går att se på Ragnhildr och Maeve medan han står där framför Audgisil.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Kettil öppnade sina ögon och såg på de omkring honom. Han satt tyst till en början och verkade bara lyssna, innan han slutligen med en frustrerad röst avbröt gruppen.

    “Jag är den som dog och verkar vara minst irriterad av alla! Sluta bråka, låt bli prat om avrättning och skärp till er! Ta handling istället! Hämta Rune, ställ honom till svars, håll svartalven, invänta Arand och utred! Vi löser det här men bara som en familj och som ledare!” Han fnyste till irriterat och luften omkring honom blev lite svalare efter att han börjat prata.

    “Min meditation gav ingenting om min död, men jag är klar nog i sinnet att förstå att för att mitt sinneslugn och klarhet tyder på att den här … Istilwys?” Han stannade upp för ett ögonblick och såg mot svartalven Ziyaté för att se om han fick namnet och uttalet rätt. “… att hon är mäktig. Från vad jag lärt mig om magi, bind hennes händer och täck hennes mun. Rune får sin talan när Arand har fått sin. Vi behöver utgå från att det inte är den här svartalven inför oss som är skyldig, eller så hade hon inte kommit när kallad.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Audgisils blick mörknade något vid Yazfeins svar.
    ‘Du kom hit med löften om hjälp, Yazfein. Och jag känner Sandor Thaldwin väl nog att veta att han inte skulle skickat hit en rådgivare, då han redan skickat trupper tillsammans med min dotter. Det är dags för dig att visa ditt värde, Yazfein, och använda dina kunskaper och förmågor. Jag vet att du är en magiker, använd dina förmågor för att bevisa att denna… Istilwys… Faktiskt är Rune.’ Det var så klart en gissning, men Yazfeins konstanta undvikande av direkta svar gällande frågor om hans förmågor hade bara lett till en slutsats, och Audgisil tvivlade på att han hade fel.

    ‘Det är för många konstigheter i vår sal för att vara en slump. Jag vill veta vad som pågår mellan er.’ sa han och gestikulerade åt mörkeralven och Yazfein, trots allt hade de lämnat salen tillsammans och kommit tillbaka tillsammans, men de ryckte alla till då det plötslig blev kallare och Kettil talade.

    ‘Min son har rätt. Lugna er, och ta hit Rune eller bedragaren som tagit kontroll över vår vän. Jag tror vi alla här vet att Rune inte skulle gjort vad han gjorde idag.’ sa konungen trött, och med en gest från Audgisil gav sig hirdmännen återigen iväg för att hämta Rune till salen igen, enligt Kettils instruktioner. Audgisils blick fortsatte vara fokuserad på Yazfein, men sedan även Maeve och till sist även mörkeralven.

    Asgeir var inte nöjd, men tog ett steg bort från mörkeralven, blicken fäst på henne och redo att hindra henne ifall on skulle försöka göra nåt.

    I samma stund kunde de höra en av dörrarna in till salen öppnas och stängas då Arand steg in. Hans festliga kläder var borta och istället var han klädd i sin fulla krigsmundering. Läderskydd, remmar, vapen, det hela paketet. Faktum var ändå att i denna mundering kände han sig betydligt mer bekväm än vad han gjort i den lösa tunikan och festliga byxorna.

    Ur en väska han bar på axeln tog han fram en liten påse som han öppnade, och slängde en näve pulver i eldstaden som genast blev blå och gav salen ett onaturligt skimmer. Medan de dödliga där inne blev mer mörka, mer lagda i skugga, var det som om Kettil blev mer synlig och mer närvarande.

    Med målmedvetna steg kom monsterjägaren fram, utan att se på de andra närvarande, och satte sig ned på knä framför Kettil med de gula ögonen som skimrade lätt i det svaga ljuset.
    ‘Kettil, det är dags för dig att ge dig av. Ju längre du stannar här i denna värld, ju mer kommer du förlora dig själv, din personlighet, den du är. Om du hjälper mig, kan jag hjälpa dig att korsa gränsen smärtfritt.’

Viewing 20 posts - 121 through 140 (of 155 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.