Post has published by Savage
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 33 total)
  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Han hade med mycket lite förvarning tagit sig till Kaldrland, där hans skepp nu stod i Frostheims hamn med sina stora blanka vita segel, utan bemärkelser eller flaggor av något slag. Det var ett stort skepp med ett manskap med diverse ursprung: ett antal Me’erisier, en enstaka mörkeralv, och flera vättar. Besättningen stannade på skeppet då de inte hade något ärende i Frostheim, och föredrog att stanna på skeppet för att väcka så lite uppmärksamhet till sig som möjligt. Däremot hade han själv mycket goda skäl för att komma till Frostheim, även om han hade gjort det så plötsligt som han gjorde.

    Från skeppet hade han gått till Den Vita Ulven, ett värdshus med gott rykte. Där hade han hunnit övernatta för en natt innan, och nu satt han vid hörnbordet som tillverkats med möda av hårt trä, på en bekväm stol i detta värdshus där övernattning kostade mera för resenärer än i något av de andra värdshusen i Frostheim. Han rullade ett silvermynt över knogarna i hans högra hand medan han höll i värdshusets prydliga stop i den vänstra. Hans närvaro väckte blandade känslor bland folk omkring. Han stod ut ur mängden, vilket attraherade flera nyfikna ögonkast i hans riktning från olika håll med jämna mellanrum. Och för detta fanns det många goda skäl.

    Givetvis hade han mycket gemensamt med flera andra i detta värdshus som var förmögna och av diverse härkomst. Det var synligt på hans klädsel och sitt sätt att hålla sig där han satt vid bordet. Men till skillnad från dem väckte hans uppsyn förundran till en viss mån, då det var tydligt att han inte var bland de vanliga resenärerna till Frostheim. Hans uppsyn väckte också fruktan och vemod bland andra. Mörkeralver hade inte varit en vanlig syn i Kaldrland, även om det verkade röra sig flera av dem nu i Frostheim.

    Han noterade då dörren till värdshuset öppnades, och han lyfte sina ögon för att möta Fëanis då hon närmade sig hans bord. Han hade varit säker att Fëani Sarrancenia inte skulle ha svårigheter att känna igen honom, även om det hade gått tiotals år sen de setts och de inte hade talat med varandra någonsin. Tecken på hans Me’eriska form växte fram i en våg över hans ansikte, och försvann tillbaka i huden lika snabbt som den dök upp. Detta var en slags hälsning som Me’erfolk gav varandra för att uppmärksamma sin gemensamma härkomst då de inte var i sin undervattniska form eller i Antrophelia. Färgerna på hans olikfärgade lila och röda ögon var lätta att urskilja då kontrasten mellan dem och hans mörkgråa ansikte och hans svarta hår var märkbar.

    Den svarta klädnaden som han bar hade prydliga broderingar i silver. En central detalj i broderingen var en invecklad karikatyr av en bläckfisk, som förekommer i adelssläkten Situros vapen. Wreax började tala till Fëani utan en hälsning före sina första ord. ”Era steg har inte gått omärkta. De har ekat ända ner till havsbottnet där de få som suttit vakna har lyssnat.” Medan han talade uppmärksammade han Fëanis sällskap. De var tillräckligt långt ifrån andra värdshusgäster för att konversationen inte skulle höras.

    Jag hade inte väntat mig flera vid detta bord. Men det lär ju inte skada. Utrymme har vi inte brist på.” Han gestikulerade mot stolarna som var mittemot honom. ”Får det vara något att dricka för er? Eller är ni hungriga?

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Den unga kvinnan med det eldröda håret är märkbart nervös där hon går med Arand vid sin sida mot värdshuset där mötet avtalats. Det kunde lika gärna vara en fälla och då hade hon lurat med sig Arand i den. O andra sidan var han skicklig på att försvara sig, slåss vilket hon själv inte var så det kändes ändå som rätt val att ta honom med. Utanför dörren stannar hon upp, söker Arands blick i sin för att inhämta lite lugn” Du får säga att det är en dålig idé ” Säger hon i ett försök att lätta upp stämningen lite med et svagt leende. Sväljer dock sedan hårt innan hon skjuter upp dörren till värdshuset” Arand, tack för att du följer med och… om det är en fälla så förlåt för att jag bad dig följa med. ” Säger hon så att bara han ska höra innan hon låter blicken svepa ut över de få som samlats.

    Hon sticker ut i mängden, Fëani Sarrancenia, med sitt eldröda hår och intensiva ögon, de röda och guldglänsande fjällen hon bär i pannan och på halsen och som hon stolt visar utan att gömma. Vad spelade det för roll, hennes syster visste med all säkerhet var hon var och hon skulle inte kunna gömma sig med sitt röda hår även om hon försökte. Då hon inte fått med sig så mycket när hon flydde bar hon fortfarande lånade kläder. En särk av fint mörkgrönt ylle och en hängselkjol i vit tunn ylle med sidendetaljer. Ett par spännbucklor och mellan dem två pärlrader vars färger passade väl med klädernas nyans. Det tjocka håret till hälften uppsatt i en fläta medan resten hängde fritt. Några vände sig om för att se på henne, hon såg inte tillbaka. Hon har funnit Wreax med blicken och med en kort blick mot Arand för att göra honom uppmärksam styr hon stegen mot bordet Wreax valt.

    Hon noterar hans hälsning men gör ingen ansatts i att hälsa tillbaka på samma sätt. Stannar något steg från bordet medan hon fäster sin blick vid honom, studerar honom som om hon försökte se om han var där för att lura henne. ”Jag gömmer mig inte, det var aldrig min avsikt så låt det eka och låt även dem som inte lyssnat få veta att jag lever. ” Svarar hon utan att ta blicken från honom. Är hon nervös så märks det inte, framför honom står Thalias dotter. Hon gör en lätt gest med handen åt Arands håll” Jag litar inte på Er så jag tog med mig en vän som beskydd om det skulle visa sig att Ni förrått mig ” Drar ut en stol mitt emot honom och sätter sig ned, rakt i ryggen, stolt böj på nacken, skakar avvärjande på huvudet åt hans fråga om de var hungriga eller törstiga. Inte för henens del, hon var för spänd, kanske senare när hon fått veta vad Wreax hade att säga. Letar i bältesväskan med handen tills hon finner det hon söker, en ihopvikt papperslapp, kramar om den men låter den vila kvar, avvaktande medan hon väntar på om Arand önskar beställa något att äta eller dricka. Hon hade bett Arand vara med som beslydd men också som hennes ögon och öron.

    Varför reste ni hit? ” Frågar hon efter en lång stund av tystnad” Vi hade likagärna kunnat fortsätta konversationen via brev.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arand gick något bistert vid Fëanis sida, kanske var det händelserna kvällen innan vid Sätet. Eller vad hon sett Maeve göra tillsammans med den där märklige mannen Yazfein. Oavsett så svarade han på sitt direkta vis.
    ‘Detta är en dålig idé.’ med sin mörka ton, men ändå kunde han unna Fëani ett litet leende.
    ‘Oroa dig inte, men håll ögonen öppna.’ sa han, och steg in – leendet bortblåst.

    Monsterjägarens vita hår och gula ögon stack ut ur mängden, och vad som stack ut mer var hans närvaro i Fëanis sällskap. Han var inte direkt den typiska livvakten för en kvinna som henne, men hade man medel så var väl allt möjligt. Ett underligt val dock, så som det säkert såg ut för utomstående. Men få skulle väl våga närma sig den unga kvinnan i hans sällskap. Situationen var inte en han njöt av, direkt, men han hade gått med på att hjälpa Fëani på grund av det märkliga band de hade bildat under resans gång tillsammans.

    De gula ögonen betraktade den märkliga me’erisianen som uppenbarligen väntade på dem, och han kunde på första anblick bestämma sig för att han inte tyckte om uppsynen av denna man. Eller kanske var det sättet han talade som fick Arands instinkter på helspänn. Arand satte sig ned lite beslutsamt, och hummade något dovt som kunde tolkas som ett ja eller nej över frågan om dryck. Arand såg sig vaksamt omkring, innan han fäste sin uppmärksamhet på Wreax igen, väntandes på svar.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Wreax skakade på huvudet lite då Fëani nämnde möjligheten att han skulle förråda henne. Främst på ett sätt som visade avsmak för själva idéen, inte för att försöka övertyga Fëani att han inte skulle göra det. “Ni borde inte heller lita på mig, med tanke på allt som sker. Ni är drottningens dotter. Jag skulle däremot uppmuntra er att vara långsam till att lita på dem som är ivrigast att hjälpa er. De kan ha mycket att vinna.”

    Han talade även till Arand. “Jag försöker inte säga att ni har illa avsikter, monsterjägare. Det gråa gillet har knappast politiska intressen.” Hans ton gentemot honom var dock kryddad med en gnutta nedlåtande.

    Han gjorde en gest som uppmanade värdshusets personal att, oavsett bristen på ett jakande svar, hämta öl och vin till bordet. Bägare och stop lades ner på bordet, men Wreax verkade inte heller intresserad av att ta åt sig mera än det han ren hade. “Jag gillade inte heller tanken av att bara kunna tala då jag blir tilltalad. Dessutom var det på tiden för mig att se Kaldrland.”

    Hans olikfärgade ögon gav inte ifrån sig mycket som kunde tolkas som känslor eller tankar. Men han betraktade dem noga, och lade undan myntet som han haft i sin hand. “Jag ska vara ärlig. Isra gjorde ett mycket gott erbjudande för att hämta dig levande till henne. Men nu när jag är här så överväger jag ifall det är något jag vill göra. Jag måste säga att din halvsyster är något odräglig, och något naiv. Jag väntar mig dock inte mycket av någon så ung som tvingas på en tron…”

    Wreax var något fundersam. “…men jag frågar mig ifall det skulle vara mig nyttigare att ha er på tronen. Någon som kunde göra mer nyanserade beslut, som betraktar sina rådgivares råd istället för att bjuda in demoner i sitt hov.” Hans ögon såg både på Fëani och Arand med väntande blick, för att mäta deras reaktioner.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Arands ord innan de går in har fått henne att lugna sig en aning, eller i alla fall samla sig så att hon utåt sett ser ut att vara fokuserad. Återigen oerhört tacksam över att Arand valde att följa med henne hit. Hon kände honom knappt men de dagar de spenderat tillsammans hade ändå fått någon form av vänskap att börja gro”Alla har något att vinna… den som har tålamod är oftast den som går hem med segern ” Säger hon med en kort blick på Wreax innan hon sätter sig ned. Med en viss ogillande min hör hon vad Wreax säger till Arand och hon måste bita sig själv i tungan för att inte snäsa åt Wreax, istället säger hon lugnt” Min vän här har bevisat att han är pålitlig och… ensam kommer jag ingen stans. Försiktighet i all ära men när mitt eget folk vänder mig ryggen behöver jag söka vänner på annat håll. ” En pik mot Wreax, mot Isra, mot alla som funnits i hennes närhet, mot Vesvia också som förmodligen förrått henne likväl trots att hon varit den som fått henne att komma ifrån Me´eresia.

    Hon sitter tyst, kramar lappen i handen, medan bägare ställs på bordet. Hon gör ingen ansatts att ta något, ryggen rak medan hon väntar på Wreax nästa ord som kommer snart nog. Hon lyssnar, betraktar honom noga medan hon sitter tyst en stund. Så, han skulle vinna på att föra henne hem… hon kunde inte lita på honom men ändå behövde hon information som han satt på och det här var det närmsta hon kunde komma sitt hemland.

    Hon tar inte upp den tråd han börjat på, inte ännu utan börjar i en annan ände samtidigt som hon lägger pappret hon hållit i handen på bordet framför sig. ”Jag fick ett brev från min syster, hon anser att jag förverkat min rätt till Me´eresias tron när jag för andra gången flydde. Jag medger att jag första gången gjorde det, flydde och jag var, som min syster skriver i sitt brev, ung och naiv då. Andra gången… lämnade jag mitt land efter som det om jag hade stannat hade inneburit en säker död. Vad anser ni Wreax? Har jag förverkat min rätt till Me´eresias tron? Landet som min mor älskade och gav sitt allt för och som jag fram tills för bara ett tag sedan trodde att jag var arvtagare till?” Betraktar honom en kort stund innan hon fortsätter.

    Jag är ung, men mor har lärt mig väl vad det innebär att leda ett folk. Länge ville jag inte ha tronen, det kändes som en börda och i det har min syster rätt men… vilken liten flicka känner inte så inför något som känns för stort att ta in? ”Hon fingrar lätt över pappret, brevet med Isras handstil.

    ”Jag kan lova Er Wreax att jag inte kommer att tillåta demoner att regera Me´eresia tillsammans med mig. Men jag kommer inte heller att låta mig helt styras av mina rådgivare. Jag vet hur det kan bli med en ung drottning eller kung på tronen. Det är dock något som ligger långt fram i tiden. Jag är ensam, utan allierade och med min syster som vet var jag är antar jag att jag kommer att vara död innan jag ens får återse mitt hem. ”Söker hans blick, möter den stadigt utan att det syns hur hårt hennes hjärta slog, Arand skulle kanske märka det som satt intill honom” ställer ni er på min sida Wreax så ökar mina chanser att leva och Ni kanske får uppleva den dagen då Me´eresia blir fritt från demoner, en dag då Ni ingår i mitt råd, blir lyssnad på och hörsammad, aktad och respekterad. ” Hon känner hur händerna darrar lätt, tar brevet och lägger det i väskan igen som för att dölja hur nervös hon är. Ett tag överväger hon att ta söka Arands hand men… gör det inte.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Monsterjägaren hummade lite missnöjd över Wreax svar – eller om det var någon annan känsla så var det svårt att säga. Han verkade inte helt övertygad om denna situation, det var klart, och även om han verkade sitta rätt avslappnat på sin stol var hans vapen inte långt borta.

    ‘Jag är inte här som en representant för Grå gillet.’ sa han simpelt, trots allt var han där bara på eget bevåg, för att hjälpa Fëani i detta märkliga möte. Hans käkar spändes något och hans ögon smalnade något då Wreax talade om att hämta Fëani, och likväl ignorerade han dryckerna som lades fram. Detta tronkrig intressearade honom föga.

    Men denna mans silvertunga var farlig, och han gav Fëani en varnande blick. Politiken som talades kunde han inte kommentera, för som Wreax sa så var han och hans gille inte fördjupade eller ens medverkande i politiken i världen. Och ändå hade han syltat sig in i Karms krig om Loradon, i Kaldrlands inbördeskrig och nu detta. Ödet var en ironisk jävel. Men att känna Fëanis spänning över situationen var inte svår, så han la sig i diskussionen.

    ‘Och vad hindrar dig från att spela ett dubbelspel, herr Wreax?’ frågade Arand rakt på sak.
    ‘Varför ska den unga damen här lita på dig?’

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Wreax blick vandrade noga mellan Arand och Fëani, medan tummen på hans tomma hand mötte turvis varje fingertopp i var sitt håll längs med handen. Han anmärkte på vad hon sade om tålamod. ”De två mäktigaste krigarna som finns är tid och tålamod.”, konstaterade han, och fortsatte betrakta dem noggrannt medan han lutade sig bakåt i stolen med sitt stop i den andra handen. Då hon frågade honom om sin rätt till tronen lade han ner stopet på bordet.

    Likt allt i naturen som tvingas att växa för snabbt, så saknar regeringar som bildas på en dag starka rötter och förgreningar. Därför kunde Isra Sarrancenias styre förstöras av ett minsta lilla snedsteg.” Wreax drack från stopet som han hade, och harklade sig lite innan han fortsatte tala. ”Ni, däremot, representerar traditionen, riket som det har varit, medan er syster representerar det nya. Förändring. Om det frågas av mig har ni båda rätt till tronen tack vare det, oavsett vem som sitter på den nu.

    Han lyssnade på de saker som Fëani var redo att lova. Självklart var det dåligt för affärer att demoner som Ayperos och Lloth hade möjligheten att inverka på rike och marknad. Men var han intresserad av sådant? Det fanns ju trots allt mycket utrymme i svarta marknaden att göra vad han ville då demoner höll makthållarnas uppmärksamhet. ”Ni inser säkert också att jag tar risker med att välja sidor. Jag har min plats både i tradition och förändring.”

    Näst lyssnade han på det hon lovade honom om att bli lyssnad på, hörsammad, aktad och respekterad. Allt detta var saker han önskade mera av, självklart, med tanke på allt han hade gjort under de senaste åren för att etablera sig. Och det fanns många som lydde, aktade och respekterade honom. Men var det i Fëanis makt att kunna skänka honom detta? Wreax tänkte att det var hans uppdrag att få andra att lyda, akta och respektera honom. Eller att frukta och buga för honom, i de situationer där det var lämpligare.

    Han trummade lite med fingertopparna på bordsytan medan han lyssnade på monsterjägarens frågor. “Som sagt så bör Fëani vara försiktig med att lita på någon.” sade han kortfattat. “Jag har dock mycket att erbjuda, om hennes mål är att ta tronen av sin syster.” 

    Wreax tog åter en klunk ur sitt stop, vilket tömde det stopet. Han tog fram en duk från sin vänstra ärm med sin högra hand, och torkade prydligt lite av ölet som runnit längs med hans mungipa. Sen ställde han stopet åt sidan medan han fortsatte tala till Fëani. ”Ni ska också förstå att Isra har erbjudit mig status och god kompensation. Och, som jag ser det, så är det enda sättet för er att erbjuda samma status och kompensation som hon har att erbjuda vore att ni hade tillgång till Me’erisias tron, och dess skattkamrer…”

    Han lutade sig en aning bakåt. “…Vilket givetvis inte vore omöjligt, men ni förstår säkert att vågen för tillfället lutar mot er, med tanke på de nuvarande omständigheterna.” Givetvis hade han tidigare bett om att få bli rådgivare hos Isra, vilket hon nekat på rak arm. Hon hade däremot erbjudit att hans familj skulle vara den första som skulle tilldelas en status inom högadeln.

    Men var han alls intresserad av någondera av dessa, av att vara en kunglig rådgivare eller en greve? Hade de, i det långa loppet, någon betydelse för honom? Ville han ha titlar och pengar? Han var trots allt redan en förmögen adelsman –  han hade tillgång till mera än han visste vad han skulle göra med. Existerade det någon mängd Antrati som kunde tillfredsställa honom, eller skulle hans ambitioner få honom att önska något annat som man inte kunde köpa med valuta än en titel?

    Om det fanns något annat som han kunde tänka sig önska ytterligare än det han blivit erbjuden av Isra så hade han inte nämnt det ännu. Han var betydligt mera fundersam än han valde att visa utåt. Varken den före detta drottningens dotter eller monsterjägaren kunde hoppas att veta vad Wreax egentligen ville eller hoppades på så länge han inte sade det rakt ut. Hans blick gick mot stopen och bägarna som stod på bordet, och han tog åt sig ett stop, men började inte dricka ur det. Istället reste sig hans blick mot Arand plötsligt.

    Säg mig, monsterjägare. Ni råkade inte vara i Loradon då Ayperos flydde därifrån? Bara en fråga utav ren nyfikenhet.”

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Glad över att Arand ger henne en kort stunds respit medan han svarar Wreax som satt på andra sidan bordet. Det låter henne få möjlighet att kunna betrakta honom en kort men värdefull stund under tystnad. Lyssnar sedan till Wreax svar. Båda hade rätt till tronen sa han ja så var det kanske. Men hon var tronarvinge, sedan den dag hon föddes hade hon varit den som skulle ta över Me´eresias tron. Och mannen framför henne var hal som en ål det insåg hon och blicken hon växlar kort med Arand visar tydligt att hon vet, känner detsamma som han. Hon kan inte slappna av alls, rak i ryggen.

    ”Ni kommer inte att kunna stå med en fot på vardera sida Wreax, en dag måste Ni välja sida vare sig Ni vill eller inte. Ni kan inte både vara min vän och allierad och samtidigt min fiende. Jag kan inte ha någon i min närhet som ena stunden ger mig råd bara för att i nästa hugger kniven i min rygg. Då är det bättre att ni är kvar hos min syster och hugger den kniven i henens rygg istället. ” Säger hon utan att ta blicken från Wreax, rösten stadig även om pulsen slår hårt och hjärtat dunkar.

    När han talar till Arand lyssnar hon men svarar innan Arand hinner säga något” Mitt mål är att ta tillbaka tronen från min syster, återvända till mitt land och se till så att ingen demon sitter på drottningens axel och viskar gift i hennes öra… mitt öra.” Hon drar lite efter andan, munnen kändes torr men hon vill inte dricka något, inte nu, inte än och inte här. Fuktar dock läpparna med tungspetsen utan att för en sekund ta blicken från Wreax” Vad exakt är det Ni har att erbjuda mäster Wreax? Och det är sant, jag har inget att erbjuda för stunden så om det är rikedom Ni önskar er för att välja att stå på min sida så är samtalet oss emellan över och Ni kan resa hem och tjäna er drottning med sitt demonhusdjur. Men tro inte för en sekund mäster att jag tänker låta mig infångas och röjas undan med lätthet och utan kamp.”

    Hon är påväg att resa sig från stolen, en markering i att hon menade sina ord men stannar upp när hon hör Wreax fråga till Arand och sjunker ner på stolen igen. Vaksam, avvaktande men hon lyssnar, blir kvar. Hon känner en viss besvikelse. Hon kunde inte köpa någon, tillit som var köpt varade sällan någon längre stund. Hon hade hoppats att Wreax skulle välja att stå vid hennes sida för att han trodde på henne och på hennes som en bättre drottning än Isra. Modfälld inser hon vilken lång väg hon har att vandra och hur osannolikt det är att hon kommer att nå hela vägen fram vid liv. Det gör henne ledsen och för första gången sedan de satt sig vid bordet viker hon ned blicken, vill inte visa Wreax känslorna som rasa i henne.Hon var naiv… hur hade hon kunnat tro att det skulle gå så lätt?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Allt prat om regeringar, politik och sidor var något som han inte la allt för mycket tanke på. Han lyssnade, men tänkte inte ta del av diskussionen. Det var inte hans sak, inte hans plats, inte hans strid. Men något som irriterade honom var sättet Wreax talade, sättet han såg på dem. Monsterjägarens ögon smalnade något, för det fanns trots en sak han förstod och det var nämnandet av Ayperos. En stund satt han där, stel, med energi av frustration och ilska som byggde inom honom över situationen medan Fëani fortsatte tala. Som han såg det var denna diskussion inte på väg någonstans, eller om den var det så var det alldeles för långsamt för hans smak.

    Snabb som ett huggande rovdjur, en explosiv rörelse där han tidigare bara suttit stilla, reste sig Arand och tog tag i Wreax krage med båda händerna för att hårt pressa honom mot väggen. De gula ögonen med de smala pupillerna borrade sig i Wreax ögon hans ansikte en sammanbiten mask av ilska.

    ‘Vad i helvete vet du om mig, Loradon, och Ayperos, hm?’ frågade han, sammanbitet, och pressade Wreax hårdare mot väggen. Det blev tyst omkring dem i värdshuset över det plötsliga skramlandet som Arans framfart gjort. De gula ögonen tycktes glimma något.
    ‘En så klok man som du kanske ska lära sig att gå rakt på sak, istället för att dansa med en silvertunga. Du kommer finna, herr Wreax, att den inte är så effektiv i att värja stål…’ han brydde sig inte om det var emot etikett för ett sådant möte, det var det garanterat, men han hade fått nog av hala ålar som Wreax.
    ‘Kom till saken, vad fan är det du vill, hm?’ han hade inte ens märkt att han lyft upp Wreax så hans fötter inte längre vidrörde golvet.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Wreax var knappt tagen tillbaka av Arands plötsliga utbrott. Det var fullkomligt väntat – han hade redan dansat kring ämnet och då han ställde en aningen direktare fråga kunde det inte väntas någon annan reaktion om ett ämne så känsligt som det. Därför var hans egen reaktion enbart ett lömskt leende mot denna man som hade lyft honom från golvet mot väggen, utan att bryta ögonkontakt med honom.

    Aj då. Det är fascinerande, att möta någon som bär sina nerver som en brosch. Detta är dock högst onödigt för en rationell diskussion. Men er behöver jag inte diskutera med  i ord. Jag kan också diskutera med stål, om det är vad du vill. Men då gör vi det ute, jag känner avsmak till att bråka i värdshus som lägre folk.” Hans ord var hånfulla, med nästan ett skratt i rösten.

    Han såg på Fëani, och besvarade hennes fråga utan att avslöja för mycket. “Låt oss säga att jag har öron i varje hörn av Me’erisia, eller en lämplig armé som väntar ifall en revolution är önskad. Jag skulle få mycket personligt nöje av att ta del i en revolution. Speciellt, om det finns utrymme bredvid en drottning… för en kung?

    Hans blick gick dock till Arand som fortfarande höll i hans krage. “Vad säger du? Skulle lite vänlig tvekamp få dig att tala om dina erfarenheter?” Hans ögon verkade ha en gnutta av illvilja och hat i dem trots att han fortfarande log.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arands näsborrar utvidgade sig något i frustration över Wreax sätt, men det var egentligen inte denna ål till man som var det som förargade honom. Det var hans kunskap om hans roll i Loradon som gjord honom ilsken, en stark påminnelse om att han misslyckats med sitt uppdrag i att döda demonen Ayperos. Och det faktum att Arand själv aldrig hört talas om denna man förr, men som uppenbarligen hade något hum om vem han var.

    Men så klart det gick inte att undvika faktumet att mannen var irriterande på alla sätt och vis i sin arrogans. Ett skratt lämnade hans läppar, ett oväntat ett, men Arand kunde inte hejda sig själv. Det fanns helt klart ingen gräns på mannens självtillräcklighet.

    ‘En kung, en mask som du?’ frågade han med sarkastisk munterhet, och släppte Wreax så han landade på golvet med en duns, och vände sig om med en skakning på huvudet och mötte Fëanis blick.

    ‘Lyssna inte på ett ord av vad han säger. Om du vill ha min åsikt, är det dags att lämna denna kappvändare och gå.’ sa han, utan att sätta sig ned. Han litade inte på Wreax, inte ett dugg, men att han skulle ha en armé väntandes var bara skrattretande. Och hans sätt att konstant undvika att svara på frågor ingrep inte direkt förtroende heller, och han tänkte inte låta Wreax driva honom till strid även om det fanns en viss lockelse i tanken att sudda bort det där hånleendet.

    ‘Tomma ord, utan mening eller syfte. Är du oförmögen att svara på simpla frågor, eller är du bara förälskad i att höra din egen stämma?’

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Den spända stämningen som rått när de äntrat rummet hade knappast lättat, tvärtom blivit än tätare genom deras korta samtal. Hon hejdar inte Arand när denne så hastigt reser sig och trycker upp Wreax mot väggen. Hon tycker inte om det där hånfulla, arroganta i Wreax röst och kanske behövde han tas ner på jorden även om hon nog inte tror att något skulle få honom dit.Hon varken kunde eller ville hindra honom. Wreax kändes inte pålitlig och vad sade att han inte skulle sätta den där kniven i hennes rygg vid första bäst tillfälle. Men det han säger sedan får henne att nästan sluta andas för en stund, ställd och bragd ur fattning reser hon sig långsamt upp.

    ”Utrymme för en kung? Det är möjligt men jag ser ingen kung här. ” Svarar hon, skulle hon gifta sig med Wreax? Låta sitt eget styre delas med honom eller kanske till och med tas över av honom? Han kunde vara hennes far och om han fick för sig att vilja styra landet ensam skulle det förmodligen inte alls vara svårt för honom att röja henne ur vägen, drottningen eller ej. Det skulle innebära ett liv där hon ständigt skulle behöva se sig om över axeln, aldrig kunde slappna av. Det var inget liv. Hon möter Arands blick, tveksam ändå. För kanske var Wreax hennes väg tillbaka till tronen, till hemma. Vrider händerna lätt framför sig men inser att den gesten får hennes osäkerhet att lysa och det vill hon inte så hon placerar dem mot bordsskivan istället.

    ”En armé säger Ni… var har Ni gömt den någonstans? Var har Ni fått pengar till att underhålla den? Och varför har Ni en armé i bakfickan? ” Frågar hon lite mer samlat nu och spänner ögonen i Wreax. Ja Arand hade nog rätt i att det var dags att gå men hon kan inte låta bli att ge Wreax en sista chans. Besvikelsen bubblar inom henne, blev inte mötet mer än såhär? Hon som hade fått en gnutta hopp, det hoppet hade släckts innan det ens fått en chans att växa. ”Jag tror att Arand har rätt, jag borde lämna Er och gå.. Min mor satte värde på Er, jag hade ett litet hopp om att jag också skulle kunna göra det, att Ni såg henne i mig men.. jag hade visst fel. ” Hon nickar till Arand, ögonen besvikna, sorgsna” Släpp honom Arand… vi går.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Wreax ignorerar Arands kommentarer och frågor nonchalant. I hans ögon hade Arand haft en chans att vara intressant, men missat den. “Fëani, jag ser av er moder i dig. Så som jag kommer ihåg dig från tiderna innan Isras styre. Redan då var du din moders dotter. Jag skulle aldrig ha besvarat ditt brev öppet ifall jag inte tänkte det.”

    Hans ton var mildare än innan. Kanske avsiktligt så. “Men jag är en annan man än ni kommer ihåg. Jag är icke längre en handelsman. Mitt inflytande sträcker sig långt utanför Me’erisia nu. Jag har inte en konventionell armé som väntar. Och jag skulle inte vara en konventionell kung. Men jag har starka bundsförvanter. Sådana som aldrig skulle ställa sig på Isras sida.”

    Han såg på Arand. “Demonen slickar nu sina sår som jag förmodar att ni tilldelat.” Hans blick vandrade mellan båda då han fortsatte tala. “Båda era fiender är i marknaden för bundsförvanter själva. Och ni bör vara vaksamma om att neka erbjudanden, om ni ska ha en chans.”

    Wreax, som fortfarande stod där Arand hade knuffat honom, gick nu lugnt och sansat till bordet, och tog sitt stop medan han satte sig. “Jag har alltid velat det som är bäst för Me’erisia. Det vore inte att jag sitter och styr landet från en tron som en konventionell kung vore – sådant har jag varken intresse eller tid för, då min plats är att vara ute i Talanrien. Men jag skulle göra vad som helst för att beskydda Me’erisia från förödelsen som den nuvarande drottningen är redo att orsaka.”

    Han såg på Fëani nu. “Vad är ni redo att göra för att bli drottning?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arand fnös sarkastiskt, detta höll på att gå helt i överstyr och han fick hålla sig för skratt nästan. Om det hela inte vore så sorgligt. Inte inte mannen framför dem gav honom samma obehag som de flesta monster han hade i uppdrag att dräpa. Monsterjägaren la armarna i kors och kunde inte hålla tyst längre.
    ‘Vem i helvete tror du att du är, som kommer här och tror att Fëani är dum nog att lyssna på ditt skitsnack?’ undrade han, men förväntade sig inget svar. Även om han inte låtsades om det kunde han inte neka att mannens ord om Ayperos gav honom en kliande känsla av olust och frustration. Fëani var ung, men han hoppades hon visste bättre än att köpa detta snack.

    ‘Du kommer här… med dina försök till sentimentala ord om hennes mor, med ditt försök att verka… relaterbar, värna om Me’erisia?’ frågade han.
    ‘När du i sanning har ett ruttet hjärta, med ögon med större avsaknad av empati och förståelse än de flesta monster i världen.’ han skakade på huvudet och han lutade sig fram, sammanbitet.
    ‘Jag ser vad du är…’ viskade han, trots allt hade han sett allt för mycket ondska för att inte känna av det här. Skillnaden var att monstren bara följde sina instinkter. Denna man hade ett val.
    ‘…och det finns ingen i världen du bryr dig om, förutom dig själv. Och visst vore det bekvämt för dig, om jag tog hand om Ayperos, så du kan svepa in och ta tronen?’

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Wreax ord får henne att räta på nacken, höja hakan en aning som om de fick henne att växa. Kanske inte för att det var han som sa dem till henne utan av innebörden i dem. Ja hon var sin mors dotter och hennes mor skulle aldrig ha nedlåtit sig till att bli utpressad och utnyttjad på det här viset. Hon skulle ha funnit andra vägar eller satt hårt mot hårt.

    ”Det är märkligt… för bara en lite stund sedan sa Ni att Ni inte ännu valt, att Ni stod med en fot i det traditionella och med en fot i det nya. Nu låter det som om Ni plötsligt bestämt er för att Ni vill stå på min sida… men priset är högt Mäster Wreax, väldigt högt. Ni vill bli kung… Jag trodde, när Ni reste hit för att träffa mig, att Ni var en bättre man än så. En bättre man än att utnyttja min situation för att skaffa Er själv en makt som inte är er att få. Ni är inte adlig även om Ni har arbetat er upp till stort inflytande så hur tror Ni att folket skulle se på en kung med en handelsmans bakgrund och med nätet av tvivelaktiga kontakter? Jag tror att de inte skulle se någon skillnad på er och demonen som viskar gift i Isras öra. ”

    Rösten är stadig. Hon kunde verkligen inte se sig själv gift med den mannen än mindre se honom som kung vid hennes sida.” Och om Ni nu skulle lyckas… vad innebär det för mig? Skulle jag bli en bricka i Ert spel? Skulle Ni döda mig vid första bästa tillfälle för att få tronen för er själv? Ni sa själv att jag skulle vara vaksam på vem jag valde att lita på. Ni slingrar Era ord Mäster likt en ål på djupt vatten. Beskydda Me´eresia kan Ni göra enklare och bättre utan att bära titeln Kung, som min förtrogna och… ” här hejdar hon sig när Arand fnyser till innn hon hinner svara på Wreax fråga om vad hon är beredd att göra för att bli drottning. Hon vet inte och är tacksam för att Arand ger henne en paus.

    Hon ser på dem båda. Var det så som Arand sa? Hon känner sig förvirrad och just för stunden inser hon hur ung hon verkligen är, erfarenheten finns inte. Hur ska hon klara av den uppgift hon ålagt sig själv? Vad försökte hon inbilla sig? Vad skulle hon, en 16 årig flicka kunna åstadkomma utan medel eller allierade, utan guld att betala med? Sänker blicken, ser bort. Hon ser plötsligt oerhört sårbar ut där hon står, tyst som om luften helt gått ur henne medan de båda männen gör upp.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Wreax lyssnade, med ett leende som var lite besvärat eller gav anspråk på att han var störd, och vände sitt huvud, först till sidan för att titta bort från dem, och sen tillbaka med huvudet aningen på sned mot både Arand och Fëani.

    Fëanis okunskap kunde han förlåta. Det att någon i hennes ålder skulle komma ihåg mycket från tiderna före hon hamnat i exil väntade han sig inte. “Ni gör ett par antaganden som tyvärr är fel. Tack vare mitt faders arv är jag adelsman, och väl respekterad som det. Och tyvärr har jag inte heller valt en sida som ni skulle kunna önska.” 

    Wreax såg på Fëani och gjorde en ursäktande gest innan han fortsatte tala. “Detta är en förhandling, och jag berättade enbart vad jag har att erbjuda. Priset är högt, men jag är bra på vad jag gör, och jag är inte redo att göra det jag gör gratis. Det gör inte mig mera självisk än någon annan i Talanrien.”

    Hans ton gentemot Fëani var mild, men rakt på sak.Kom ihåg att er syster erbjöd mig mycket för att göra något hon, jag eller vem som helst annan, kunde anlita andra att göra. I hennes ögon går jag att ersätta med vilken som helst nedrig bov för att ta dig framför henne för att låta drottningen hugga halsen av er personligen.”

    Han suckade innan han fortsatte tala. “Men det ni behöver är inte lika enkelt. Betalningen ska motsvara besväret, för det första. Och för det andra så måste den vara bättre än det andra erbjudandet jag fått tidigare. Låt mig också poängtera att jag inte behöver välja en sida till att börja med. Världen är större än Antrophelia, som ni också har märkt. Därför har jag inte heller intresse av att leda Me’erisia från en tron.”

    Han hade ignorerat Arands barska attityd tills han nu var redo att ge denna hans direkta respons. “Och vem är ni, som förmodar att ni vet något om mig överhuvudtaget? Vad vet du om mitt hjärta, eller vad jag bryr mig om? Jag kommer dessutom inte ihåg att jag nämnt att jag behöver dig för att bli av med Ayperos. Ni har inte monopol på att döda monster.” Han gick fram till Arand och såg honom direkt i ögonen. “Vad är det ni egentligen vill? Ni var knappast efter demoner för politiska skäl tidigare, varför skulle ni låta politiska skäl komma i vägen för att jaga dem nu? Om inte…”

    Hans blick gick kort till Fëani, och nu tillbaka mot Arand. “Ja.. Om inte ni har andra motiv, ‘Monsterjägare’… Om ni är lika gul som färgen på era ögon så är det mycket möjligt att jag har misstagit er för någon med ett uns av mod, och att ni inte är den monsterjägare som skadat Ayperos. Kanske detta är ett skådespel? Eller använder du dig av illusioner, möjligtvis?” 

    Wreax hade låtit Arand antasta honom fysiskt en gång tidigare, men han skulle troligen inte vara lika givmild nu framöver.

    Säg mig… Vad vill du med Fëani egentligen?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arand gjorde en djup utandning genom näsan medan Wreax och Fëani fortsatte dansa denna duell med ord som han inte hade någon speciell förmåga för eller något intresse för heller. Det frustrerade honom så klart snacket om Ayperos, för trots allt var hans uppdrag om att dräpa demonen det enda han misslyckats med på en lång tid. Ett viktigt kontrakt, som hade kunnat bespara tusentals lidande om han hade lyckats. Men demonen hade kommit undan, och här var han nu.

    Däremot påverkades han inte av det som Wreax försökte göra, att få honom att tappa fattningen för att han inte skulle associeras som den monsterjägare som lyckats genomborra Ayperos med ett svärd. Om det fanns något han inte kunde bry sig mindre om var det beröm, och hans försök att smutsa ned Arans heder och mod var lika meningslöst som att pissa i motvind, han fick värre förolämpningar på daglig basis enbart på grund av sitt utseende. De gula ögonen mötte Wreax utan att se åt sidan, med ett litet bistert leende i mungiporna. Ett uppgivet leende över situationen, diskussionen och Wreax försök att egga honom.

    Men vad gjorde han egentligen med Fëani? Inget politiskt i alla fall, förutom i den mening att han blev associerad politiskt med henne för att han var i hennes vänskapskrets. Om han nu ansågs vara hennes vän, eller livvakt, eller vad det var. Dock hade han kanske också personliga orsaker för att stanna där, för att skydda flickan. Inga orsaker han delat med sig, så klart, och orsaken som bottnade i en berättelse från hans yngre dagar var det väldigt få som visste om – Maeve en av dem då han yrat om den i berusat tillstånd.

    Något som plågade honom ännu denna dag, som gjort att han tagit avstånd från barn. Men Fëani hade bestämt sig för att komma till honom, och trots de mardrömmar som plågade honom om nätterna hade hon inte försvunnit. Så kanske var det ett sätt för honom att finna frid, eller syfte, ett sätt att betala för en skuld som inte ens var hans fel från början. Men som gnagde på honom trots det. En orsak till varför alla demoner förtjänade att dö. En orsak till varför han skulle vara tvungen att dräpa Ayperos. Inte för Wreax skull. Inte för någon ytlig sak som heder, eller mod. Nej, det var mycket mer personligt än så.

    ‘Ni misstar mig för någon som bryr sig om vad ni har att säga, herr Wreax.’ sa han kallt, och satte sig ned igen, för att sträcka sig efter drycken han blivit serverad och tömde den i ett svep.
    ‘Säg när du har lekt färdigt med Wreax silvertunga här. Jag har ingenting mer att säga.’ sa han och nickade åt Fëani.

     

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

     

    Fëani biter sig i läppen medan hon lyssnar till vad Wreax säger. Så han var adelsman, det hade hon helt missat och hon klandrar sig själv för att ha varit ouppmärksam medan hon ännu levde vid hovet. Men då hade hon inte velat ha det liv som hennes mor och palatset erbjudit henne, inte då men nu… nu var allt annorlunda. Fortfarande fylld av tvivel ser hon upp för att kort möta Wreax blick.

    ”Du gör mig förvirrad ” Säger hon lågt, spår av sårbarhet i hennes blick” Du säger att du vill bli min man, bli kung… och i nästa mening säger du att du inte har något intresse av att leda Me´eresia. Vad menar du? ” Hon inser att hon lagt undan det formella en aning, att nia honom fanns inte längre, hon orkade inte, behövde få raka besked… tala om inte helt avslappnad så i alla fall mer avslappnat än tidigare.

    ”Jag har inte min systers skattkista, det är sant och jag fick inte med mig mer än några enstaka klädesplagg. Det är det enda. Jag har inget, inget att erbjuda nu. Det enda jag har att ge är ett löfte om belöning när jag väl har min tron. Jag kan inte vinna dig med mynt. Men du för mig fortfarande förvirrad. ”

    Så bryter Arand och Wreax in och hennes kinder blossar vid Wreax ord om att Arand kanske ville något annat med henne. Hon ser ner, plötsligt arg slår hon båda sina nätta smala händer i bordsskivan så att stopen på bordet rör sig och dess innehåll kommer i gungning.” Det räcker nu. ” Säger hon med blicken fäst vid Wreax, ögonen glimmar till och fjällen över hennes hud framträder än mer” Jag bad Arand följa med mig eftersom jag ser honom som en av de få vänner som jag kan lita på. För att jag inte litar på dig Wreax och ja, Silvertunga är nog ett passande namn. Inte litar på att du skulle ha med dig män som skulle ta mig tillbaka över havet till min syster och en säker död. Vad än för relation Arand och jag har så är det inget som angår er och är inte varför vi träffats här på värdshuset du och jag. Du seglade hit från Me´eresia för att träffa mig och jag antar att ni gjorde det av en anledning. Nu talar vi klarspråk. Vad är ditt pris för att hjälpa mig tillbaka till tronen. Du säger att du vill bli en kung vid min sida som drottning och samtidigt, i nästa mening, att du inte tänker styra Me´eresia från någon tron. Vad. Vill. Du? ” hon betonar de sista orden lite extra för att verkligen visa tydligt att hon menar allvar. Hon har inte gett Arand någon blick men känner att han finns där och det räckte långt. Han hade gjort mycket för henne och hon är tacksam, hon skulle låta honom vet det sedan när det här var över.

    Hon märker inte förrän nu att hon greppat så hårt om bordsskivan att hennes fingrar vitnat och när hon lättar greppet värker dem för henne medan hon uppmanande ser på Wreax” lägg bort din silvertunga och dina snirklande ord.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Inombords log Wreax nu. Situationen var som han ville – Att monsterjägaren äntligen slutit sitt gap, och Fëani lyssnade på honom istället. Han kunde inte ha hoppats på bättre omständigheter. “Ja, rakt på sak. Det passar mig bra också.”, svarade han till Fëani då hon frågade vad han vill.

    Jag har inga intressen i att vilja ersätta antingen dig eller Isra som regent själv. Isras styre har redan bildat nog med kaos bland adeln. Dessutom har Me’erisias folk vant sig vid att de är styrda av en drottning i landet, och jag tycker att det bör fortsätta att vara så. Men jag är redo att se till att ni är den drottningen, inte er syster, om ni accepterar mitt giftermål.” 

    Han såg nu direkt på Fëani med studerande ögon som försökte sitt bästa att bedöma hennes reaktioner.

    Som kung av Me’erisia skulle jag stöda dig i rikets alla ärenden, speciellt i internationella relationer, allianser och handel, vilka jag är bra på. Jag skulle ägna mig åt dessa ärenden fullkomligt, varpå ni som drottning skulle styra direkt från Antrophelia, och vara den som folket litar på. – Dessa är mina krav, har vi en överenskommelse?”

    Nu såg han på Arand.

    Och ni, monsterjägare. Er skulle jag hjälpa i striden mot Ayperos.” 

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arand satt bara stilla och såg på de två medan de växlade ord, och skakade på huvudet för sig själv. Det var uppenbart att Wreax försökte kontrollera och manipulera Fëani, för även om hon hade en stark integritet var hon ung. Han hoppades dock att hennes ungdomlighet inte var ett hinder för henne för att se genom Wreax fula spel. Men däremot spändes han till något där han satt över Wreax ord, och väste fram med sammanbiten min. De gula ögonen borrade sig in i Wreax, och han tog till orda.

    ‘Den dagen jag tar emot din hjälp, är dagen då helvetets fryser till is.’ sa han, för även om hans mål var att dräpa Ayperos fanns det ingen chans att han skulle samarbeta med en man som Wreax. Han såg sedan på Fëani.
    ‘Det är inte min plats att ge dig råd…’ sa han och såg på den unga flickan.
    ‘Men du behöver inte ge honom något svar nu. Tänk igenom detta, noga. Efter sådana löften finns det ingen återvändo. Är tronen verkligen värd… det där?‘ frågade han, de sista orden giftiga, då han gestikulerade mot Wreax uppenbarelse.

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 33 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.